Kunskap

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Egon
Inlägg: 873
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Jag postar under utrustning eftersom det är mitt gebit.
Jag undrar främst vad man skulle kunna göra med sin kunskap?

Jag kan mer än den gemene golfaren och faller ofta på det greppet när jag förklarar. Det blir liksom bara ”fel” när någon frågar om Titleist är bra…
Med det sagt så vet jag ofta vad som borde passa en spelare och hur lätt det är att anpassa skitklubbor till att bli bra klubbor.

Nej, jag är ingen klubbmakare eller fitter men jag kan yrket på en nivå som vida överstiger de pros, fitters och utbildade klubbmakare jag stött på.
Jag inser att det inte krävs för att sälja klubbor på Dormy, men det lockar mig inte heller.

Nåja, nu är jag för gammal för en karriär inom golf men det känns lite vemodigt att ha kunskap man aldrig får nyttja.
Förstå mig rätt här… man blir aldrig fullärd inom något och ur praktisk synvinkel (läs, full frihet att grinda och bygga järn in absurdum) så är jag långt ifrån. Det är bara det att det som är rena grekiskan för de flesta är lika självklart som att sätta höger fot framför vänster när man går, för mig.

Egon
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4690
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Jag tror många skulle uppskatta din kunskap genom social medier som Instagram eller Youtube.
Eller skriv en bok?
Du måste älska golf och att få skriva dina svar på mångas frågor så fortsätt med det. Ibland kan dina svar vara lite ”på näsan” på frågeställningen, jag hade gärna sett att du pratar lite mer på bönders vis så att säga ibland och då tror jag du skulle bli så uppskattad oavsett i vilken kanal du förmedlar din kunskap i..


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
långryggen
Inlägg: 914
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

Egon skrev: 15 okt 2021, 20:06 Jag postar under utrustning eftersom det är mitt gebit.
Jag undrar främst vad man skulle kunna göra med sin kunskap?

Jag kan mer än den gemene golfaren och faller ofta på det greppet när jag förklarar. Det blir liksom bara ”fel” när någon frågar om Titleist är bra…
Med det sagt så vet jag ofta vad som borde passa en spelare och hur lätt det är att anpassa skitklubbor till att bli bra klubbor.

Nej, jag är ingen klubbmakare eller fitter men jag kan yrket på en nivå som vida överstiger de pros, fitters och utbildade klubbmakare jag stött på.
Jag inser att det inte krävs för att sälja klubbor på Dormy, men det lockar mig inte heller.

Nåja, nu är jag för gammal för en karriär inom golf men det känns lite vemodigt att ha kunskap man aldrig får nyttja.
Förstå mig rätt här… man blir aldrig fullärd inom något och ur praktisk synvinkel (läs, full frihet att grinda och bygga järn in absurdum) så är jag långt ifrån. Det är bara det att det som är rena grekiskan för de flesta är lika självklart som att sätta höger fot framför vänster när man går, för mig.

Egon
Men för att du kan ett gebit inom ditt fritidsintresse, är ju inte ett rakt spår för att jobba med det fulltid, jag tänker lite som fritidsfiskare. Det finns massor med sådana som kan ofantligt mycket om det, som i deras fritidsintresse utan att man för den delen ser det som ett arbete.
Det kanske är det som är det fina, du kan se på det ur ett krasst perspektiv utan att ha ekonomiska intressen som du styrs av?
Om du förstår vad jag menar, du kan vara fri i tanken liksom.
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
Egon
Inlägg: 873
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

långryggen skrev: 20 okt 2021, 11:56
Egon skrev: 15 okt 2021, 20:06 Jag postar under utrustning eftersom det är mitt gebit.
Jag undrar främst vad man skulle kunna göra med sin kunskap?

Jag kan mer än den gemene golfaren och faller ofta på det greppet när jag förklarar. Det blir liksom bara ”fel” när någon frågar om Titleist är bra…
Med det sagt så vet jag ofta vad som borde passa en spelare och hur lätt det är att anpassa skitklubbor till att bli bra klubbor.

Nej, jag är ingen klubbmakare eller fitter men jag kan yrket på en nivå som vida överstiger de pros, fitters och utbildade klubbmakare jag stött på.
Jag inser att det inte krävs för att sälja klubbor på Dormy, men det lockar mig inte heller.

Nåja, nu är jag för gammal för en karriär inom golf men det känns lite vemodigt att ha kunskap man aldrig får nyttja.
Förstå mig rätt här… man blir aldrig fullärd inom något och ur praktisk synvinkel (läs, full frihet att grinda och bygga järn in absurdum) så är jag långt ifrån. Det är bara det att det som är rena grekiskan för de flesta är lika självklart som att sätta höger fot framför vänster när man går, för mig.

Egon
Men för att du kan ett gebit inom ditt fritidsintresse, är ju inte ett rakt spår för att jobba med det fulltid, jag tänker lite som fritidsfiskare. Det finns massor med sådana som kan ofantligt mycket om det, som i deras fritidsintresse utan att man för den delen ser det som ett arbete.
Det kanske är det som är det fina, du kan se på det ur ett krasst perspektiv utan att ha ekonomiska intressen som du styrs av?
Om du förstår vad jag menar, du kan vara fri i tanken liksom.
Så är det.
Jag har kompisar som jobbar på golfbanor och det enda man kan säga om det är att närheten till golf inte ökar spelfrekvensen.

Det jag mer tänker på är att jag i mitt tidigare yrke blivit väldigt attraktiv iom. den kunskap jag samlat på mig. Jag blev skolad in i den branschen från barnsben och även om jag inte var intresserad till Max så märkte jag efter ett tag att det fastnade så mycket att man blev lite oumbärlig. Ingen är det, egentligen, och mitt mål idag är att dela med mig allt i min nya roll på ett annat företag.

En bisak I mitt tidigare arbete var att jag intresserade mig för styrning/funktion via olika affärssystem. Ingen utbildning att tala om men jag fixar vilket system som helst (eftersom funktionen/syftet är universellt). Det ger lite intressanta situationer med att vara en ”superuser” och tala om för supporten hur det borde funka. ;)

Jag tänker på golf/utrustning på samma sätt. Det känns lite fattigt att inte kunna nyttja det fullt ut men i sanningens namn så satsar jag inte på det heller.

Som Johan skrev så framstår jag lite von oben. Det är min akilleshäl att jag tar saker för givet och om jag istället skulle köra det alltför pedagogiskt, så blir det som om jag behandlar folk som barn.
Min person, mitt problem. Det ÄR aldrig nån baktanke med det utan det bara blir.
Sen är jag en tjurgubbe också, så det hjälper ju inte till. :oops:

Egon
Egon
Inlägg: 873
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

JohanAdministratör skrev: 20 okt 2021, 08:12 Jag tror många skulle uppskatta din kunskap genom social medier som Instagram eller Youtube.
Eller skriv en bok?
Du måste älska golf och att få skriva dina svar på mångas frågor så fortsätt med det. Ibland kan dina svar vara lite ”på näsan” på frågeställningen, jag hade gärna sett att du pratar lite mer på bönders vis så att säga ibland och då tror jag du skulle bli så uppskattad oavsett i vilken kanal du förmedlar din kunskap i..


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Jag håller med och är medveten om mitt tillkortakommande i det sociala spelet.
Jag blir lite till mig i trasorna… när jag vill sätta saker ”straight”. My bad och det enda jag kan säga är att det låter värre än vad det är menat.

Jag har på senare år lärt mig att hålla tyst i olika sammanhang. Häromdan sa en person att de hade xx skaft med xxx funktioner. I min värld så sa han att den gröna cykeln var en röd racerbil… Jag knep… Ett stort + på mitt ödmjuka konto. ;)

Egon
långryggen
Inlägg: 914
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

Egon skrev: 20 okt 2021, 20:29 Sen är jag en tjurgubbe också, så det hjälper ju inte till. :oops:

Egon
Du har ju iallafall självinsikt!
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
Användarens profilbild
daniel.hermansson
Inlägg: 44
Blev medlem: 10 apr 2019, 16:55
Kontakt:

Nyttja din kunskap till att utforska ett område som du har lite mindre kunskap inom och gör det på ett sätt så det ger effekten av att du delar med dig av din kunskap och samlar på dig mer kunskap inom både golf och det nya området.
Skriv en bok är ett utmärkt exempel. Gör man det den lätta vägen så skriver man ner delar av sin kunskap i ett worddokument, sparar som en pdf och lägger upp på en förkastligt ful wordpress-sida och ingen kommer någonstin att läsa den. Om man istället går in för det med att lära sig layout, designa bokomslag som tilltalar målgruppen, jobbar för att ge ut den hos ett förlag och kanske översätta den och ge ut i flera länder så kommer skrivandet av boken ge dig en massa ny kunskap och färdigheter och alla som du måste prata med och lära dig nya saker av kommer per automatik bli lite nyfikna och fråga och ta till sig av den kunskap du har.

Annat exempel kan vara tillverkning av golfutrustning. "Fan vad kul det skulle vara att putta med ett putterhuvud som innehåller all den samlade kunskap jag har skaffat mig under åren". Det är bara att börja lära dig ett CAD-program och skaffa en 3D-skrivare. Ska det färdiga huvudet vara fräst elle gjutet, aluminum eller kanske fosilfritt stål? Ta kontakt med ett företag som erbjuder cnc-fräsning eller skaffa ett litet gjuteri.
Försök få folk intresserade av hur du använder din kunskap (hör dig för hos kolegor och kamrater om de har någon erfarenhet av 3D-skrivare och kanske kan hjälpa dig med ett litet projekt, förklara läget och vips kanske din kolega vill med till putting-green för att se vad du försöker göra, då kommer folk visa nyfikenhet och troligen börja fråga efter dina val och den kunskap du sitter på.

Detta är bara två exempel, det jag vill säga är att nyttja kunskapen till ett kreativt och lärande "projekt" där det viktiga i det inte är att göra det klart eller att starta en ny yrkeskariär. Puttern kanske inte blir mer en än skiss på en post-it men så länge som du lärt dig att det krävs väldigt mycket jobb för att tillverka något som det går att putta med eller om post-it-skissen lär den kolega vad toe hang är så är det en fullt tillräckligt stor "vinst" av projektet.
Strävar mot att aldrig behöva slå ett tråkigt golfslag
Användarens profilbild
Lohengreen
Inlägg: 19
Blev medlem: 09 apr 2021, 12:15

Starta en Youtubekanal...
Jag skulle gärna kolla på en nördig tjurgubbe som snackade utrustning på youtube.
Gör en grej av dina sociala tillkortakommanden, det ger trovärdighet (förhoppningsvis).
Jag har ingen större koll på utrustningsyoutubers, jag tittar inte på Rick Shields när han bankar drives i 20 minuter, inte heller TXP, totalt ointressant.
Crossfield brukar dissa en del och prata om hur svingen påverkas av klubbans utseende, skaftflex, våra fördomar etc... det är intressantare, vad kan en klubbyggare göra där, eller vad kan man göra för intressant content av det?
Egon
Inlägg: 873
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Lohengreen skrev: 21 okt 2021, 18:48 Starta en Youtubekanal...
Jag skulle gärna kolla på en nördig tjurgubbe som snackade utrustning på youtube.
Gör en grej av dina sociala tillkortakommanden, det ger trovärdighet (förhoppningsvis).
Jag har ingen större koll på utrustningsyoutubers, jag tittar inte på Rick Shields när han bankar drives i 20 minuter, inte heller TXP, totalt ointressant.
Crossfield brukar dissa en del och prata om hur svingen påverkas av klubbans utseende, skaftflex, våra fördomar etc... det är intressantare, vad kan en klubbyggare göra där, eller vad kan man göra för intressant content av det?
Oj, där är jag nog inte riktigt… men kidsen hade ju skrattat iaf. :lol:

Det jag är mest förundrad över, med mig själv, är att jag kan stå i timmar och kapa skaft, väga o mäta. Jag som egentligen är en slarver…
Att byta grepp och få till dessa exxxxakt rakt eller slipa på en wedge och sen polera tills händerna domnar… är så j-a kul.

Det är liksom det, och det är troligen därför som jag lärt mig så mycket utan att reflektera över mängden.

Egon
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4690
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Skriv en e-bok om utrustning, lansera den på Amazon på engelska och se stålarna rulla in!



Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Skriv svar