Fitting vs praktisk sanning

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Jag har kunskap nog att idiotförklara en säljare på ”Dormy” när de snackar fitting. Ödmjuk som jag är (irl) så tar jag aldrig chansen att tvåla till någon.
Jag har även kunskap att med små medel bygga klubbor med lika bra toleranser som det man får ut i en tour-truck. Att inte folk förstår skillnaden på OEM och det som är minutiöst byggt av en klubbmakare är inte min sak att förklara. Huruvida det sen gör skillnad irl. är en annan sak. ;)

Det jag märker på mig själv är att själva receptet på en klubba är synnerligen svårdefinierat. I min bok pratar vi då perfektion och inte ”funkar hyggligt/bra”. Det sistnämnda fixar man på en minut men det slår mig att folk som gör en fitting ”tror” att de gått till en skräddare och fått en perfekt Armani.
Att träffa sweetspot är ingen garanti. Jag träffar ofta sweetspot oavsett om bollen går lågt, vänster eller höger. Det magiska kan inte bestämmas av en så anpassningsbar konsekvens. Ge mig 3* upright och träffen sitter inom några mm men bollfan går likväl vänster.

Jag har 5 järnset att tillgå i förrådet och 10-talet olika skaft att peta i dessa. Ena dagen funkar ett set bra och nästa funkar ett annat.
Jag lever lite med ”handikappet” att jag kan slå med vad som helst. En liten svingändring (som ingen annan kan se) så skiljer det 10m i peak och en draw byts till en mys-fade.
Klubborna och dess spec är enableande men inte bestämmande.

Jag mår, på riktigt, illa när mina kompisar (som någorlunda vet om min kunskapsnivå/nördhet) frågar om klubba x är ”bra”?
Jag kan säga exakt vilken modell person x i bekantskapskretsen ska köpa och inte köpa. Det är sååå frustrerande när de väljer att lyssna på reklam och varuhus-säljare.

Nu är jag, som sagt, ödmjuk irl så om någon tror sig veta, vill köpa och har blivit fittade med en modell .. så håller jag tyst.
Häromsistens fick jag tyvärr rucka på min ödmjukhet och peka med hela armen. En 18hcp hade köpt 1/2” förlängt med 1* upright. Efter 3 hål fick jag nog och sa till honom att greppa ner.
En vecka senare hade han bytt till standardlängd och en annan modell. Än idag tror han att modellbytet var hela skillnaden. Back to… ödmjuk Egon. Ändamålet helgar medlen.

Egon
långryggen
Inlägg: 914
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

Att du har kunskaper i klubbygge och data kring hur en klubba bör byggas tvivlar jag absolut inte på.
Inte heller att en Dormy fitting inte borde kallas en CF i ordets rätta betydelse.
MEN! Jag har inte riktigt möjlighet eller intresse att göra en "riktig" CF, så att kunna köpa en driver där man iallafall får en lite bättre anpassad driver än att jag skulle rycka en ur ett ställ och betala i kassan har varit bra för mig, tror jag. Jag slår idag driver bättre och längre än jag någonsin gjort, och det skulle jag säkert kunna gjort med många andra drivers också såklart.
Men den kombinationen jag har idag (dormyframtestad) med TM SIM MAX och ett ventus blue 6S har verkligen gjort susen, och då kunde vi sålla bort ett antal av de som definitivt inte fungerade lika bra vid tillfället.
De kanske skulle definiera det som framtestning mer än CF?

Jag har en golfmässig svaghet, och det är att jag styrs mycket av estetik och får för mig vissa saker i vad som skulle passa mig och min sving.
Den insikten är ju inget jag bara får för mig, utan jag har fått det via forum (dig) och andra artiklar eller data som gör att jag hittat ganska rätt.
Ett av mina första lätt anpassade set gav att jag vid det tillfället och att jag är 190cm att jag borde ha förlängda klubbor. Det började med DGS300 förlängda med en ½", alltid med midsizegrepp.
Det har utvecklats till att jag idag har 1" förlängda KBS c-taper x130 skaft, vilket är den bästa kombinationen jag haft hittills.
Om det ÄR de bästa skaften har jag ingen aning om, men jag trivs med dom, och då menar jag om jag har en hygglig form, för vissa dagar finns det ju inget skaft i världen som skulle rädda mig.
Skulle jag gå till en riktig fitter skulle denne säkert kunna kullkasta alla mina tankar, och det kanske är en av mina farhågor?
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Drar en parallell till proffs avs. järn.
Förr (-70-80-90) var inte många särskilt intresserade mer än att de testade mängder med ”hyllset” där trial and error fick bestämma. Gamla uvar som Nicklaus och Miller släppte inte sina klubbor ur sikte och gjorde allt från att kapa skaft och tom. hoseln på sina järn. Fitting innebar praktiskt att caddies hade ett tyngre jobb då rullar av blytejp var standard accessorie i en tour bag. ;)

Idag tränar alla med en ”Trackman”. De ser värden och har bra koll på varifrån i svingen/utrustningen de härstammar.

Fitting för dem hamnar om något annat. Det är bounce-vinklar, offset och viktning på huvudet.
I många fall finns det något från deras tillverkare som passar bra ety de vi ser är bara en bråkdel av det som erbjuds. Det hela beror på ovan nämnda. PM vill ha en viss ändring, Callaway (för tillfället) gör och sen är den modellen utökad med en sub-modell till. (Det är egentligen samma med skaft men där finns möjlighet till sortering och justering av befintliga modeller att det är mer sällsynt att just skaft tillverkas exklusivt för en spelare.)
Allt det här görs under begreppet prototype och året efter finns en eller två varianter ute till försäljning av de 10-20 specialgrindade som cirkulerat.
Därefter har det gjorts allt vanligt såsom skaft, längd etc. och sen har tour bussarna all data för att kunna ersätta en spelares klubbor.

Det jag vill säga är att det vi kallar fitting via varuhus är trial and error med påtryckning via försäljarsnack. Vi är begränsade till det som är tillgängligt och vi har inte ens blytejp att tillgå.
I min värld går en perfekt klubba till ospelbar med så lite som 5g. Inte för att man ska gå åt det hållet, men ändå. Möjligen kan det ge en förståelse till hur skör en kombo av skaft och klubbhuvud är.

Jag vill delge en sensmoral här som säger att den ”CF” de flesta råkar på inte är i närheten av något annat än en testdag på rangen.
Det jag också vill framföra är att tvärtemot vad som tutas i oss så behöver ingen över hcp.15 ens bry sig om ”skräddarsydda” klubbor. Detta eftersom en erfaren fitter hittar 99% rätt inom nåt slag/nån minut av testning. Gå dit om du inte vill testa fram nåt själv.

Då vi i SE visserligen är många golfare/befolkningsmängd så har vi en alldeles för kort golfsäsong. Det ger konsekvensen att fitting/klubbmakaryrket inte är särskilt ytbyggt. Om man inte kan komb. det med annat golflikt (pro el.l) så finns det ingen realistisk chans att leva på det. Säljare på t.ex Dormy har inget högre kompetenskrav än intresse.
Ergo… de som finns och lever på fitting är duktiga på sitt. Nyttja dem!

Egon
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Lägger in en liten tankeställare här.
Jag får ofta frågan om ett visst skaft eller flex borde funka för frågeställaren.
Det är inte mer rocket science än att ställa svinghastighet mot tendenser i svingen.

De själva har ofta testat i lm på ett varuhus och blivit intutade en massa siffror de inte förstår. Det de ser är i bästa fall spinn och landningsvinkel samt carry, men alltför oftast kommer de bara ihåg att ”han sa att det här skaftet gav mer längd”.

En kompis svingar tillräckligt för stiff, spelar Reg. men har ett skaft i senior-flex (att byta med) som han gillar. Han lider av OTT och senior-flex gör att han lättare träffar mitt i med en spelbar pull som resultat. Detta trots att det praktiskt och teoretiskt ger mer spridning.
Samma sving med stiff (nåja, rörelse iaf.) ger samma pull initialt men då skaftet inte böjer sig lika mycket så ”känns” rörelsen och klubban lite lättare. Det gör att hans pull blir en pull-slice och han tappar bollen 30-40m höger.
Rent krasst kan man se att spridningen minskar men en tajmad pull ger att han får slut på fw att sikta på.
Tajmar hsn fel med senior-flex så blir slicen kanske 20m höger.
Jag lägger inte in alla fakta här om vad t.ex mjukare tip i senior gör för hans dynamiska face angle… men ni fattar säkert att många faktorer spelar in.

Det är alltså givet, inom alla konstens regler, att r/s borde vara hans go to flex. Men det är det inte OM man inte mixtrar in en hög svingvikt eller fixar hans sving. Det sistnämnda är den heliga graalen.. alla varken kan eller vill gå den vägen.

Summa summarum:
Testa alltid och försök att ha ett öppet sinne. Lita sen på att det man ser och känner är rätt ÄVEN om det inte är ”rätt” enl. nån mall.

Egon
Skriv svar