Puttersnack

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
FreeB
Inlägg: 5
Blev medlem: 11 nov 2021, 08:48

Hej,
Jag letar efter en ny putter. Varför? Känner för något nytt och vill prestera bättre stroke på greenen.

Vill gärna ha input från er. Spelar sedan typ fyra år en Evnroll ER1 kittad med stability tour shaft och Gravity grip. Den är skön. Custom fittad hos klubbmakare.

Och nu har jag varit på Dormy för att klämma på olika varianter. Bettinardi var för mig otippad skön. Scotty sådär kände jag. Cleveland otippat skön, men sådär kosmetiskt kanske. Gillar Odyssey OG puttar. Jag tänker custom fitta ny putter hos klubbmakare. Men innan jag bokar in tid vill jag ha lite kandidater. Och det är här jag hoppas på er input.

Alternativt kanske jag kontrollerar att min nuvarande putter fortfarande passar mig och om ja, med eventuellt mindre justeringar, behålla den. Beror på vad resultatet blir på custom fittingen.

Tack på förhand!
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

FreeB skrev: 05 dec 2021, 11:00
Alternativt kanske jag kontrollerar att min nuvarande putter fortfarande passar mig och om ja, med eventuellt mindre justeringar, behålla den. Beror på vad resultatet blir på custom fittingen.
Den här sista meningen förstår jag inte.
Vill du putta annorlunda nu än tidigare?

Golfklubbor är som en Fru.
Du kanske tror att du svingar som du vill men det är likväl klubban som bestämmer. Är du inte överens med frun så går det åt h-e. Du vill si men klubban tillåter bara så.

Egon
FreeB
Inlägg: 5
Blev medlem: 11 nov 2021, 08:48

Jag är osäker på om jag puttar annorlunda nu än tidigare. Och jag är även osäker på om jag vill putta annorlunda förutom att jag vill bli bättre på greenen. Nuvarande puttning (stroke, fart, läsning) känns hyfsat bra. Kanske ska försöka tänka på vilken förändring jag vill ha innan jag kikar på ny putter. Hmm får boka in en puttlektion med min tränare först kanske och diskutera med honom. Jag gör så. Tack för inputen!
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Gör så.
Det här med puttningstränare är säkert bra även om jag aldrig nyttjat någon.

Det jag vet är att man kan styra stroket och verkligen försöka slå bollen dit man vill. Inget bra.. men om puttern inte passar eller stroket är kass, så har man inget val.

Måttet för ett bra stroke och någorlunda passande putter är när du kan hålla så löst att den nästan ramlar ur händerna och ändå lyckas få ut bollen på rätt linje.
Det betyder inte att man ”ska” hålla så när man puttar, men det är en bra check.

Egon
långryggen
Inlägg: 914
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

FreeB skrev: 05 dec 2021, 11:00Cleveland otippat skön, men sådär kosmetiskt kanske.
Jag som är en ganska dålig puttare trots att jag gillar att putta testar ju gärna och olika men har hela tiden kommit tillbaka till min odyssey O-Works Black #3T i helsvart utförande
Bild
Hursomhelst, jag har testat två olika Cleveland putters:
Huntington beach #11 i gråsvart utförande
Bild
Huntington beach #8 i ljus metallic.
Bild

Ingen har fallit mig i smaken så de ska ut på marknaden så snart jag får tummen ur..Nu vill jag testa en standard bladputter igen, och jag grämer mig att jag gjorde mig av med min Ping Anser...
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
lofgren72
Inlägg: 67
Blev medlem: 11 mar 2016, 08:22

långryggen skrev:
FreeB skrev: 05 dec 2021, 11:00Cleveland otippat skön, men sådär kosmetiskt kanske.
Jag som är en ganska dålig puttare trots att jag gillar att putta testar ju gärna och olika men har hela tiden kommit tillbaka till min odyssey O-Works Black #3T i helsvart utförande
Bild
Hursomhelst, jag har testat två olika Cleveland putters:
Huntington beach #11 i gråsvart utförande
Bild
Huntington beach #8 i ljus metallic.
Bild

Ingen har fallit mig i smaken så de ska ut på marknaden så snart jag får tummen ur..Nu vill jag testa en standard bladputter igen, och jag grämer mig att jag gjorde mig av med min Ping Anser...
Jag har testat flera, men inte hittat någon som är markant bättre än min gamla Jailbird mini med o works insert.
IMG_5374.JPG
IMG_5374.JPG (16.83 KiB) Visad 2354 gånger

Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
I bagen just nu:
Driver: Ping G400 Max
Fw5: Cobra Speedzone
Hybrid: Cobra Speedzone
Järn: Srixon Z565, 7-PW
Wedge: Cleveland CBX2, 50+56
Putter: Odyssey Jailbird mini
långryggen
Inlägg: 914
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

lofgren72 skrev: 07 dec 2021, 17:14 Jag har testat flera, men inte hittat någon som är markant bättre än min gamla Jailbird mini med o works insert.
IMG_5374.JPG
Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Den har jag varit sugen på, men för snål för att köpa :o
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
lofgren72
Inlägg: 67
Blev medlem: 11 mar 2016, 08:22

långryggen skrev:
lofgren72 skrev: 07 dec 2021, 17:14 Jag har testat flera, men inte hittat någon som är markant bättre än min gamla Jailbird mini med o works insert.
IMG_5374.JPG
Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Den har jag varit sugen på, men för snål för att köpa :o
Tycker den borde få återkomma med annan insert, tex white hot.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
I bagen just nu:
Driver: Ping G400 Max
Fw5: Cobra Speedzone
Hybrid: Cobra Speedzone
Järn: Srixon Z565, 7-PW
Wedge: Cleveland CBX2, 50+56
Putter: Odyssey Jailbird mini
långryggen
Inlägg: 914
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

lofgren72 skrev: 08 dec 2021, 18:56
Tycker den borde få återkomma med annan insert, tex white hot.
Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Vet inte varför, men jag var aldrig riktigt förtjust i white hot. Den var kanske lite för mjuk i mitt tycke?
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
lofgren72
Inlägg: 67
Blev medlem: 11 mar 2016, 08:22

Vilken putter har bäst insert i ditt tycke?
I bagen just nu:
Driver: Ping G400 Max
Fw5: Cobra Speedzone
Hybrid: Cobra Speedzone
Järn: Srixon Z565, 7-PW
Wedge: Cleveland CBX2, 50+56
Putter: Odyssey Jailbird mini
Skriv svar