T100 eller T110S

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
JeJa78
Inlägg: 4
Blev medlem: 10 dec 2021, 09:34

Hej
Ny på forumet så hej alla!

Är sugen på nya klubbor till 2022 spelar idag AP3 vilka saknar en del känsla tycker jag.
Varit och testat T100 vilka jag tycker va grymt sköna prova med lite olika skaft men landade i att AMT S300 nog var bäst, gillade dock verkligen känslan i Project X LZ 6.0.
Dock skulle min nuvarande setup med wedgar och järn 3 passa bättre med T100S (vilka jag dumt nog inte testade). Ni som är kunniga om ni tittar på siffrorna var tror ni om T100S med Project X LZ jag har fått för mig att det kan bli en bra kombo och jag gillade som sagt verkligen känslan i skaftet.
PX LZ.PNG
PX LZ.PNG (95.19 KiB) Visad 2662 gånger
AMT White.PNG
AMT White.PNG (96.14 KiB) Visad 2662 gånger
Uppskattar era tankar kring T100 eller T100S eller om ni har andra synpunkter =)
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

JeJa78 skrev:Hej
Ny på forumet så hej alla!

Är sugen på nya klubbor till 2022 spelar idag AP3 vilka saknar en del känsla tycker jag.
Varit och testat T100 vilka jag tycker va grymt sköna prova med lite olika skaft men landade i att AMT S300 nog var bäst, gillade dock verkligen känslan i Project X LZ 6.0.
Dock skulle min nuvarande setup med wedgar och järn 3 passa bättre med T100S (vilka jag dumt nog inte testade). Ni som är kunniga om ni tittar på siffrorna var tror ni om T100S med Project X LZ jag har fått för mig att det kan bli en bra kombo och jag gillade som sagt verkligen känslan i skaftet.

Uppskattar era tankar kring T100 eller T100S eller om ni har andra synpunkter =)
Åk tillbaka, testa igen och välj den setup som presterar bäst. Bild


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
JeJa78
Inlägg: 4
Blev medlem: 10 dec 2021, 09:34

Tack Max, det är väl lika bra att reda ut det på riktigt. Återkommer om det fortfarande är några oklarheter


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

JeJa78 skrev:Tack Max, det är väl lika bra att reda ut det på riktigt. Återkommer om det fortfarande är några oklarheter


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Är det oklart efter en utprovning, gå till någon annan för en utprovning. 🏌️‍♂️Bild


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
långryggen
Inlägg: 915
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

JeJa78 skrev: 10 dec 2021, 10:09 Varit och testat T100 vilka jag tycker va grymt sköna prova med lite olika skaft men landade i att AMT S300 nog var bäst, gillade dock verkligen känslan i Project X LZ 6.0.
Dock skulle min nuvarande setup med wedgar och järn 3 passa bättre med T100S (vilka jag dumt nog inte testade).
Uppskattar era tankar kring T100 eller T100S eller om ni har andra synpunkter =)
Ytterst ovetenskapligt svar utan några direkta kunskaper som backning...
Är det exakt samma klubbor utöver att S är strongloftade, och det verkar röra sig om 2°?
Isåfall ser jag inget utöver att man kan matcha setet utefter sina tidigare klubbor.
Såklart kan det vara skillnad, men det måste vara hyggligt minimalt och känner man att visst bortfall av spinn är en faktor för spelet, ja då är det T100 som gäller. Är de få rpm i bortfall (gisningsvis) ingen issue och de passar bra i i en setup, gå för T100S, men Egon kanske kan ge en annan input?
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
Egon
Inlägg: 882
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

långryggen skrev: 13 dec 2021, 09:47
JeJa78 skrev: 10 dec 2021, 10:09 Varit och testat T100 vilka jag tycker va grymt sköna prova med lite olika skaft men landade i att AMT S300 nog var bäst, gillade dock verkligen känslan i Project X LZ 6.0.
Dock skulle min nuvarande setup med wedgar och järn 3 passa bättre med T100S (vilka jag dumt nog inte testade).
Uppskattar era tankar kring T100 eller T100S eller om ni har andra synpunkter =)
Ytterst ovetenskapligt svar utan några direkta kunskaper som backning...
Är det exakt samma klubbor utöver att S är strongloftade, och det verkar röra sig om 2°?
Isåfall ser jag inget utöver att man kan matcha setet utefter sina tidigare klubbor.
Såklart kan det vara skillnad, men det måste vara hyggligt minimalt och känner man att visst bortfall av spinn är en faktor för spelet, ja då är det T100 som gäller. Är de få rpm i bortfall (gisningsvis) ingen issue och de passar bra i i en setup, gå för T100S, men Egon kanske kan ge en annan input?
Teoretiskt är det ett enkelt svar.
Allt lika dvs. vikter och tot.längd så är det bara att teorisera vad det lägre loftet ger i utgångsvinkel och peak.
Praktiskt, testa!

Egon
Egon
Inlägg: 882
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Tittade lite mer på siffrorna.
Det är iofs vanskligt att jämföra enbart siffror och tro sig ”veta” något, men ändå.
Det är ungefär samma vikt på skaften om du testade en j7/j6 så där är det ingen skillnad.
Lägre loft borde dra ner både spin och peak… det har du marginal med i Lz.
Lite hög spin. Tumregeln ”siffra” x 1000 är en myt och passar än sämre nu när launch is da shit.
Men, återigen… ändå. Över 7000 med en 7:a hintar om mycket spinn (Var det en 6:a… too too much). … så lägre loft är att föredra.

Egon
JeJa78
Inlägg: 4
Blev medlem: 10 dec 2021, 09:34

Tack för alla svar, stack ner och slog några slag med T100S och PX 6.0. Med dessa borde jag kunna behålla mina nuvarande wegdar 48-53-58 och även Järn 4 från gamla AP3 borde passa in bra.
Spinner mindre och går längre men samma höjd som T100, lite lägre landningsvinkel men överlag tror jag T100S bör fungera??
T100S PX 6.0 J7
T100S PX 6.0 J7
T100S.PNG (94.51 KiB) Visad 2495 gånger
T100 PX 6.0 J7
T100 PX 6.0 J7
T100.PNG (93.96 KiB) Visad 2495 gånger
Super tacksam för er klokskap
Egon
Inlägg: 882
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Det man skulle vilja se är data med mer liknande ing. värde. Club speed överförs obönhörligen i ball speed och en del av skillnaden är alltså ber. På lägre club speed.
Även Attack är olika. Det går att se ”förbi” siffrorna och inse att T100S är bättre, men ändå.

Risken med en sån här jämförelse är bara du själv. Om T100s med px känns super så räcker det. Känns de sisådär men att siffrorna är bra.. sök vidare och leta känsla ihop med acceptabla siffror.

Det är det viktigaste rådet jag kan ge.. det måste kännas bra och sen är det en bonus om siffrorna är det. Jag är tämligen säker på att de flesta aldrig landar i perfekta siffror.
Jag har sett alltför många som jagat siffror och trott sig kunna lära sig tycka om känslan.

Egon
JeJa78
Inlägg: 4
Blev medlem: 10 dec 2021, 09:34

Tack för all hjälp!
Nu har jag beställt T100S med Px LZ 6.0
Gillade verkligen känslan i T100s med Px LZ. Setet kommer nog passa in perfekt i nuvarande wedge setup viken jag gillar och jag kan nog behålla J4 om jag byter skaft.
Nu längtar man ju inte mindre till våren ;).
Ska bli spännande och utmanande med nya stickor. Tack igen!



Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Skriv svar