Mixade järnset

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
långryggen
Inlägg: 915
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

Det är ju en del som mixar järnset, med blad på de kortaste järnen och en mer förlåtande klubba i de längre. Men hur påverkar det egentligen, och jag ska villigt erkänna att jag inte orkat googla efter informationen.

Men jag tänkte på ett exempel där en person precis köpt Mizuno MP20 i korta järn och Mizuno HMB i de längre. Nu kanske vederbörande mätt ut vikter mm, men det framgick inte och känslan var att det INTE var gjort.
Men om man tar två ganska olika klubbor, förvisso från samma tillverkare, borde inte det kunna vara två ganska olika klubbor ändå?
Framförallt precis i glappet?
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
Egon
Inlägg: 882
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

långryggen skrev: 15 dec 2021, 15:26 Det är ju en del som mixar järnset, med blad på de kortaste järnen och en mer förlåtande klubba i de längre. Men hur påverkar det egentligen, och jag ska villigt erkänna att jag inte orkat googla efter informationen.

Men jag tänkte på ett exempel där en person precis köpt Mizuno MP20 i korta järn och Mizuno HMB i de längre. Nu kanske vederbörande mätt ut vikter mm, men det framgick inte och känslan var att det INTE var gjort.
Men om man tar två ganska olika klubbor, förvisso från samma tillverkare, borde inte det kunna vara två ganska olika klubbor ändå?
Framförallt precis i glappet?
Skillnaden mellan mb och CB är Center Of Gravity.
MB ger alltså, generellt sett, lägre utgångsvinkel/loft vs CB.
På korta järn är det naturligtvis högre loft och där behöver inte alla en maxad utgångsvinkel.

Den gradvisa Längdskillnaden på klubborna syftar till att öka svinghastighet och där når vi alla en gräns. För många sker den gränsdragningen vid olika steg men en ganska vedertagen tumregel är:
Om man vill ha MB och hackar runt med hastighet närmare 85-90 (alltid driver ss som referens) så ligger gränsen någonstans runt j8. Då går setet vidare med CB och en nästa gräns för mer spelbara modeller (UT/hybrid) landar runt j5.

Filosofiskt och touristiskt… bättre precision i scoring irons och mer hjälp där funktion trumfar behovet av precision.

Egon
Skriv svar