Gamla klubbor, skräp eller ok??

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
spindelbenen
Inlägg: 2
Blev medlem: 14 dec 2021, 22:42

Halloj!
Oklart om frågan är idiotiskt ställd eller inte men jag har, efter ett 15 år långt uppehåll från golfen beslutat mig att börja lira igen och har fått ett gammalt (men i väldigt bra skick) King Cobra SS Forged Irons av polaren som lurade ut mig på rangen.

Jag är ju inte mer än människa och har såklart redan börjat kolla på nya klubbor ändå, både för att det är kul men även för att det kanske har skett en utveckling som jag såklart inte kan leva utan samt funderingen på hur exempelvis skaften mår efter 15 år i hans förråd.

Dagens klubbor, förutom några modeller ser ju väldigt spejsiga ut jämfört med hur de såg ut när jag lirade sist och loften är ju helt annorlunda, typ 43* mot 48* på PW som jag har på mina Cobra. Däremot så tycker jag att jag fortfarande slår bollen helt ok med dessa järn.

Någon som har erfarenhet av att lira med klubbor som är så gamla och har lite input att ge? Jag kan såklart utvärdera själv när jag väl kommer ut om fem månader men som med allt är det ju även kul att nörda lite och planera ett ev klubbköp. Men jag vill ju inte heller köpa något set som jag sen känner att jag "måste" ersätta inom kort. Lirade Hogan Apex Plus (tror jag de hette, modellen enklare än bladklubborna) när det väl begav sig och de älskade jag.

Jag hade hcp -5.9 när ja la av så jag inbillar mig att jag åtminstone kan lira på 36 när jag väl ger mig ut..

Mvh Johan
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Det är bra klubbor, inget snack om det.

Håller de idag?
- Jodå, om du inte vill lägga pengar på annat så är det inget som inte kan jämföras med en players CB från 5-10 år tillbaka.
Det där med att nyare klubbor har lägre loft (och kanske längre skaft) är inget du behöver hängs upp dig på. Klubborna är specade efter 2002’s tanke om hur klubbor skulle vara. Den ”tekniken” är fortfarande i spel liksom den varit sen 60-70-talet.

Håller de några år till?
-Tveksamt.
Funktionen lär inte avta men grooves-regeln från 2010 kommer troligtvis i spel fullt ut 2024 och då är risken att dessa faller på målsnöret.
Alla klubbor finns tyvärr inte med i USGA’s sökbara katalog (hittade inte denna modell) men klubbor från samma tidsepok och i samma kat. är nästan kategoriskt non conforming.

Summa:
Jag skulle inte ge dessa mer kärlek än värdet på en omgreppning. Spela ett tag och leta sen efter nyare klubbor. Skaft kan hålla 1-50 år. Spel med dessa kommer inte förstöra något för ditt återinträde i sporten.

Egon
spindelbenen
Inlägg: 2
Blev medlem: 14 dec 2021, 22:42

Halloj.
Toppenbra svar. Hade ingen koll på nya regler och sånt. Kör på dessa tills vidare, det lär ändå bli något nyare framöver, mest för att det är kul.
Tack.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Skriv svar