Drivers 2022

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Jag tänker att Stealth är tillräckligt annorlunda för att många ska falla för det ”nya” i den. När det sen är ungefär som deras gamla driver i performance så kanske de tänker sig att få tillbaks pengarna.
Men visst, när man gör det folk kallar “test” i LM och ”vill ha” styr, så är det inte svårt att motivera vilket köp som helst. Det måste vara buslätt att sälja klubbor med det klientelet.

Jag vet att low spin inte är för alla och eftersom det är trenden så lär stealth ligga närmare den kategorin mer än i nån annan. Man kan sen soft-tippa upp L-a och då ser det ut som om klubban presterar men med lite variation i träff så blir det fler knuckle balls än kalasträffar.

Nåja, Jag tror inte Stealth är sämre än nån annan driver men inte tillräckligt mycket bättre heller.

Egon
långryggen
Inlägg: 914
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

Det skulle vara kul att se tester på drivers i en robot, där man kan placera bollen perfekt/off center och jämföra exakta svingar.

Jag tror att det var evenroll som gjorde ett sådant test där man monterade puttern i en gunga eller liknande, då kunde man verkligen se center/offcenterträffar och hur det påverkade bollen.
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

långryggen skrev: 05 maj 2022, 07:58 Det skulle vara kul att se tester på drivers i en robot, där man kan placera bollen perfekt/off center och jämföra exakta svingar.

Jag tror att det var evenroll som gjorde ett sådant test där man monterade puttern i en gunga eller liknande, då kunde man verkligen se center/offcenterträffar och hur det påverkade bollen.
Grejen med utformningen av ett driver face är ju att tå/häl ska erhålla en Gear effect.
Tm’s twist face är en komplettering till den tekniken som faktisk fungerar.

Det här med att en tå/häl-träff ska överföra likvärdig energi till bollen (ett måste om den ska prestera likvärdigt vid off-center träff) är en felaktig beskrivning eller intention… eller vad man ska kalla det.
Träffar off-center kommer alltid ge olika förutsättning för bollflykten. Det kan vara spinn/L-A och ren energiförlust. MOI är en del av att begränsa energiförlust men den annorlunda bollflykten/spinn/gear effect gör nog mer för resultatet.

Så… när jag slår en drawad j5 så kommer bollen ofta tillbaks till mållinjen. När jag slår en hybrid/fw-wood likaså. Off-center så skjuter jag bara över/under målet ber. på tå/häl-träff med nämnda hybrid/woods men inte med järn. Där tappas bara spinn och energi.

Så..2…
Moi - woods.. nja, spelar inte stor roll
Moi - järn… helt ok att dra analyser/fördelar av det.

Egon
långryggen
Inlägg: 914
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

Egon skrev: 05 maj 2022, 11:12
långryggen skrev: 05 maj 2022, 07:58 Det skulle vara kul att se tester på drivers i en robot, där man kan placera bollen perfekt/off center och jämföra exakta svingar.

Jag tror att det var evenroll som gjorde ett sådant test där man monterade puttern i en gunga eller liknande, då kunde man verkligen se center/offcenterträffar och hur det påverkade bollen.
Grejen med utformningen av ett driver face är ju att tå/häl ska erhålla en Gear effect.
Tm’s twist face är en komplettering till den tekniken som faktisk fungerar.

Det här med att en tå/häl-träff ska överföra likvärdig energi till bollen (ett måste om den ska prestera likvärdigt vid off-center träff) är en felaktig beskrivning eller intention… eller vad man ska kalla det.
Träffar off-center kommer alltid ge olika förutsättning för bollflykten. Det kan vara spinn/L-A och ren energiförlust. MOI är en del av att begränsa energiförlust men den annorlunda bollflykten/spinn/gear effect gör nog mer för resultatet.

Så… när jag slår en drawad j5 så kommer bollen ofta tillbaks till mållinjen. När jag slår en hybrid/fw-wood likaså. Off-center så skjuter jag bara över/under målet ber. på tå/häl-träff med nämnda hybrid/woods men inte med järn. Där tappas bara spinn och energi.

Så..2…
Moi - woods.. nja, spelar inte stor roll
Moi - järn… helt ok att dra analyser/fördelar av det.

Egon
jag tänkte mer som jmf märken och modeller emellan, att kunna jämföra med exakt samma förutsättningar.
När någon säger "vår längsta driver någonsin" eller "marknadens längsta driver" och motsvarande.
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
Sohlberg
Inlägg: 232
Blev medlem: 26 feb 2016, 08:40
Ort: Örebro

Någon som testat nya Titleist TSR?
Driver: Cobra AeroJet 10.5
Spoon: Callaway Epic Max
FW5: Callaway Epic Max
Järn: Titleist 716 AP2 4-P
Wedge: Titleist 52-56-60
Putter: Odyssey White Hot OG One Wide
HCP: 15.6
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1366
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

Spelat drivers från alla stora märken. Sen testade jag en Wishon 919 THI High MOI 9 gr med ett 44,5” Wishon Black stiff skaft. Aldrig haft en högre smash med någon annan driver som jag fick med den. Den gi k lika bra som allt annat. Skillnaden är den mer klassiska stekpanna looken som jag älskar.

Trotts att den är limmad är den justerbar i lie och face angle med +/- 4 gr.

https://wishongolf.com/designs/designs-drivers/919thi/



Bild
Bild
Bild
Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
Sohlberg
Inlägg: 232
Blev medlem: 26 feb 2016, 08:40
Ort: Örebro

svingit skrev: 25 sep 2022, 17:17 Spelat drivers från alla stora märken. Sen testade jag en Wishon 919 THI High MOI 9 gr med ett 44,5” Wishon Black stiff skaft. Aldrig haft en högre smash med någon annan driver som jag fick med den. Den gi k lika bra som allt annat. Skillnaden är den mer klassiska stekpanna looken som jag älskar.

Trotts att den är limmad är den justerbar i lie och face angle med +/- 4 gr.

https://wishongolf.com/designs/designs-drivers/919thi/



Bild
Bild
Bild
Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk

I en maskin kan kan man ändra loft/lie, ingen man kan göra själv!
Inte som dom allra flesta så kan man göra det själv!
Driver: Cobra AeroJet 10.5
Spoon: Callaway Epic Max
FW5: Callaway Epic Max
Järn: Titleist 716 AP2 4-P
Wedge: Titleist 52-56-60
Putter: Odyssey White Hot OG One Wide
HCP: 15.6
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1366
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

Sohlberg skrev:
svingit skrev: 25 sep 2022, 17:17 Spelat drivers från alla stora märken. Sen testade jag en Wishon 919 THI High MOI 9 gr med ett 44,5” Wishon Black stiff skaft. Aldrig haft en högre smash med någon annan driver som jag fick med den. Den gi k lika bra som allt annat. Skillnaden är den mer klassiska stekpanna looken som jag älskar.

Trotts att den är limmad är den justerbar i lie och face angle med +/- 4 gr.

https://wishongolf.com/designs/designs-drivers/919thi/



Bild
Bild
Bild
Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk

I en maskin kan kan man ändra loft/lie, ingen man kan göra själv!
Inte som dom allra flesta så kan man göra det själv!
Har inte sagt något annat heller. Det ser man dessutom på bilderna.

Dock är det den mest justerbara drivern där ute. För du kan justera lie och face angle separat. Loft är det enda du inte kan justera.

Det är den enda drivern jag lyckats maxa smashen med dessutom. Vilket säger en hel del om Wishon. Att han vet vad han sysslar med.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

svingit skrev: 27 sep 2022, 09:11
Sohlberg skrev:
svingit skrev: 25 sep 2022, 17:17 Spelat drivers från alla stora märken. Sen testade jag en Wishon 919 THI High MOI 9 gr med ett 44,5” Wishon Black stiff skaft. Aldrig haft en högre smash med någon annan driver som jag fick med den. Den gi k lika bra som allt annat. Skillnaden är den mer klassiska stekpanna looken som jag älskar.

Trotts att den är limmad är den justerbar i lie och face angle med +/- 4 gr.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

I en maskin kan kan man ändra loft/lie, ingen man kan göra själv!
Inte som dom allra flesta så kan man göra det själv!
Har inte sagt något annat heller. Det ser man dessutom på bilderna.

Dock är det den mest justerbara drivern där ute. För du kan justera lie och face angle separat. Loft är det enda du inte kan justera.

Det är den enda drivern jag lyckats maxa smashen med dessutom. Vilket säger en hel del om Wishon. Att han vet vad han sysslar med.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Pojkar, pojkar… Vet ni ens vad ni träter om här?

Enl. Old School mätning av loft så grundar man sulan i en jig och mäter loftet. Man mäter alltså vinkeln mellan sula och face för att erhålla loft.

”New” school (ställbar hosel) är att vinkeln mellan hosel och face också ger ett värde på loft och lirar det med sulan är allt great… men det är absolut inte självklart att det gör det.

Drivern har en lång hosel som är böjbar i maskin och självklart kan man justera loft, lie och fa.
Ändring av Face angle ger ett förändrat dynamiskt loft om huvudet levereras square till bollen.

Egon
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1366
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

Egon skrev: 27 sep 2022, 11:39
svingit skrev: 27 sep 2022, 09:11
Sohlberg skrev:

I en maskin kan kan man ändra loft/lie, ingen man kan göra själv!
Inte som dom allra flesta så kan man göra det själv!
Har inte sagt något annat heller. Det ser man dessutom på bilderna.

Dock är det den mest justerbara drivern där ute. För du kan justera lie och face angle separat. Loft är det enda du inte kan justera.

Det är den enda drivern jag lyckats maxa smashen med dessutom. Vilket säger en hel del om Wishon. Att han vet vad han sysslar med.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Pojkar, pojkar… Vet ni ens vad ni träter om här?

Enl. Old School mätning av loft så grundar man sulan i en jig och mäter loftet. Man mäter alltså vinkeln mellan sula och face för att erhålla loft.

”New” school (ställbar hosel) är att vinkeln mellan hosel och face också ger ett värde på loft och lirar det med sulan är allt great… men det är absolut inte självklart att det gör det.

Drivern har en lång hosel som är böjbar i maskin och självklart kan man justera loft, lie och fa.
Ändring av Face angle ger ett förändrat dynamiskt loft om huvudet levereras square till bollen.

Egon
Men som du kan läsa på Wishons hemsida för drivern så kan du inte böja loften enskilt, utan du kan få loften handplockad. Det står att enbart lie och face angle kan böjas +/- 4 gr.
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
Skriv svar