T300 eller T400

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
PatrikN
Inlägg: 2
Blev medlem: 18 maj 2021, 19:36

Har 40+ och undrar om ngn nybörjare som jag har testat dessa set? Är T300 för svårspelade för en nybörjare eller ska man köpa för framtiden? Priset är nästan det dubbla.
Egon
Inlägg: 883
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Inga problem.
”Svårighet” är, i sammanhanget, helt fel ord. Golfklubbor är inte lätta eller svåra. Design på klubbhuvud medger olika saker som passar bra/dåligt ber. på hur du svingar.

Rent konkret så finns det inget specifikt i klubbhuvudet (läs, din fråga) som gör att du träffar bollen lättare. I viss mån kan du få högre/lägre bollflykt och kanske mer/mindre avvikelse från ditt mål/sikte om du hittar rätt klubbhuvud men i mångt och mycket handlar det inte om alls om hur klubbhuvudet ser ut.

Jag började med klubbor som idag rejtas som svåra. Vid hcp.22 bytte jag till rakbladsvassa blad och spelade ner mig till 12. Efter det har jag varit nere o vänt vid 3 med, jämförelsevis, dåtidens T400 till de tourigaste bladen Titleist kan frammana.

Bollträff handlar bara om balans och tot.vikt.
Hittar du rätt där så träffar du alltid så bra som DU kan. Förutsättningen för att bli bättre sätts av den klubba (läs, specifikation) du har och hur mycket du tränar. Vill du ha en annan bollflykt anpassar du eller byter klubbhuvud.

Egon
Skriv svar