Fylla på med klubbor

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Marremarren
Inlägg: 21
Blev medlem: 03 mar 2022, 18:56

Hej säkert en svår fråga att få direkta svar på men tänkte höra mig för vad ni här på forumet har för tankar;

Jag började spela golf i somras och blivit helt fast! nu inför säsongen skulle jag vilja fylla på mitt nuvarande set med klubbor, har ett t300 j5-pW gap wedge 54 och 58 + driver och vill nu fylla ut glappet mellan j5 och driver, har själv tänkt j3 och fw5 eller bara gå järn ner till ev j2 och j1 då jag känner mig något säkrare med järnslagen än driver. Min hemma klubb har inga par 5 hål så majoritet av dom nya klobborna skulle användas från tee när drivern känns för osäker, men även nåt som funkar bra från fairway när jag besöker andra banor.

Vad har ni för tankar och vad fyller ni upp glappet mellan driver och järnklubbor med?
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Marremarren skrev: 03 mar 2022, 19:13 Hej säkert en svår fråga att få direkta svar på men tänkte höra mig för vad ni här på forumet har för tankar;

Jag började spela golf i somras och blivit helt fast! nu inför säsongen skulle jag vilja fylla på mitt nuvarande set med klubbor, har ett t300 j5-pW gap wedge 54 och 58 + driver och vill nu fylla ut glappet mellan j5 och driver, har själv tänkt j3 och fw5 eller bara gå järn ner till ev j2 och j1 då jag känner mig något säkrare med järnslagen än driver. Min hemma klubb har inga par 5 hål så majoritet av dom nya klobborna skulle användas från tee när drivern känns för osäker, men även nåt som funkar bra från fairway när jag besöker andra banor.

Vad har ni för tankar och vad fyller ni upp glappet mellan driver och järnklubbor med?
Väldigt få amatörer kan hantera en järntvåa. Faktiskt är det inte så lätt med allt lägre än järn-femma för de flesta. När Henrik Stenson påpekar att formen måste vara helt perfekt för att en järntvåa ska lyfta från marken förstår man vad som krävs att både bollträff och svinghastighet. Så glöm de klubborna för nu. Även om du är tidigare proffs i någon annan idrott som bandy eller hockey.

Jag tycker en trä-femma kan vara en bra start. Kanske en trä-sjua också. De är väldigt mycket enklare att slå, flyger högre och stannar på green till skillnad från hybrider och långa järnklubbor.

Prova i någon butik en trä-sjua, en hybrid-trea och järntvå och se skillnaden.
Hcp: ~12
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Alla är vi olika.
Det är få förunnat att ha en sving som AS där det ser likadant ut varesig hon har en j7 eller en driver I händerna.
Vi ”dödliga” svingar olika när klubborna blir längre eller byter form.

Det man behöver göra är att hitta vad man gör bäst. Det kan vara en trä-5, en hybrid eller en järnetta (ut-iron).

Själv så spelade jag med en j1 2002. Den gjorde vad den skulle. Köpte sen en BH-hybrid och insåg att j1 inte ens var jämförbart. När sen en bra trä-5 hittade in i bagen bytte jag till en mer högloftad hybrid. Trä-5 slås 4-5ggr/rond och hybriden max 2 ggr. Det är inte skäl nog att behålla den.
Idag letar jag därför nåt liknande en j4-j3 UT och kommer behålla min trä-5 tills det är löst. Planerar att gå över till en trä-3/4 när det sker.
Byter jag sen järnset med 44-45 på pw så vill jag återinföra 50-54-58 (spelar idag 52-58).

Egon
Marremarren
Inlägg: 21
Blev medlem: 03 mar 2022, 18:56

Niklas och Egon stort tack för svar!

Var på dormy och testade lite alternativ; hybrid 3 järn ut 3 och fw5, lite svagt utbud av vänsterklubbor tyvärr hade gärna testat j2 och j1 men har bokat in mig på ett titleist event så hoppas kunna testa där
Pkgolf
Inlägg: 252
Blev medlem: 07 jun 2019, 23:33

Marremarren skrev:Niklas och Egon stort tack för svar!

Var på dormy och testade lite alternativ; hybrid 3 järn ut 3 och fw5, lite svagt utbud av vänsterklubbor tyvärr hade gärna testat j2 och j1 men har bokat in mig på ett titleist event så hoppas kunna testa där
Hur gjorde du?


Lånar tråden lite.

Köpte mig ett nybörjareset 2020 för att förra året börja spela golf. Ett Wilson Tour RX, som för övrigt verkar vara svårt att hitta information om. Har j6-j9, PW, hybrid, fw, driver och en putter. Har tappat bort SW man fick med och själv fyllt på med en 54-graders.

Mina tankar är att antingen sälja detta set till bättre behövande och köpa begagnat järnset eller tror folket det hade räckt att fylla på nuvarande nybörjarset? Känner spontant att en j5 hade varit trevligt och någon träklubba, då jag tycker hybriden är tuff.

Sen givetvis fylla gapet mellan PW och 54, men jag har ingen aning om vad loftet på PW och är den säg, 48 grader, så känns det överflödigt med en wedge på 50 grader och detsamma gäller ju en 52a. Tankar?


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Generellt sett avs. järnklubbor i dess normala form och vikt.

När järnset hade 3-pw var det 3 grader mellan klubborna. I praktiken gav det en j3 på 23 och en pw på 49. Dåtidens 49 på pw behövdes för att få längdskillnad till j9-8-7-6 och runt j5 började det trilla av i carry och längdskillnaden blev mer i form av rull på j4-3.

Senare set med 7 klubbor hade pw på 46-47 och gapet blev 4 grader. Även om tekniken blev bättre trillade det ändå av runt j5 med carry.

Idag är de flesta set 6 klubbor och ett gap på 4-5 grader, men samma sak händer ändå idag. Pw (43-44) går lika högt men längre och runt j5 tappar man carry och vinner bara längd iom rull på efterföljande järn.

Det man bör ta med sig av den här moderna historielektionen (-90 till nu) är att även om man slår längre (men lika högt) så tacklar man av fysiskt runt j5 iallafall. Det beror på en gammal beprövad tumregel som kallas 38-24. Det syftar till att endera 38” skaftlängd och/eller 24graders loft sätter en begränsning på vad som är fysiskt möjligt att hantera i praktisk mening.

För oss hackers:
Utvecklingen må tillstå ett lägre loft än 24 grader men skaftlängden 38” sätter då ändå stopp för den praktiska nyttan att hantera en järnklubba.

Så… för att nå en 38” j5 med 23/24ish grader så behöver man ett gap på 4-5 grader mellan klubborna. DET ger i praktiken, tvärtom vad många tror, att dessa 4-5 grader sätter samma norm för wedgarna. Den skillnad man märker mellan j9 och pw påvisar att det inte är någon praktisk belastning för spelet och det säger att wedgarna minst tål samma gap. I övr. så är det ju även så att man med wedgarna ofta slår halva och 3/4-slag. Ännu en sak som ger en lättare hantering av ett större loftgap.

Egon
Skriv svar