Skaft

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Jensaeriksson
Inlägg: 10
Blev medlem: 27 jan 2017, 19:23

Hej på er, funderar på att byta till stiff skaft på min F9. Klubb hastighet ca 100mph, har svårt att komma under 3000 i spinn och är konsekvent i min draw. Nordica har ett "Hypersonic" Skaft för 599:- ngn som har erfarenhet av det eller kan rekommendera ngt annat?
Trevlig påskgolf!

Sent from my Mi Note 10 using Svensktgolfforum mobile app

Användarens profilbild
Henrik_Lundh
Inlägg: 48
Blev medlem: 06 sep 2016, 11:26
Ort: Stockholm
Kontakt:

Tjena Jensa,

Jobbar själv på Nordica och efter dina beskrivningar så skulle jag i ditt fall inte rekommendera Hypersonic skaftet som är ett rätt "snällt" skaft som i ditt fall förmodligen skulle spinna för mycket.

När det kommer till skaft så är det ju alltid bäst att testa själv men skulle jag föreslå några modeller som inte kostar skjortan skulle jag kika på följande modeller:

https://www.nordicagolf.se/golfskaft/ma ... green-wood

https://www.nordicagolf.se/golfskaft/sh ... ce-v2-wood

Bara återkomma om du har fler frågor Bild
WITB 2020
Driver Taylor Made M1
Spoon Taylor Made Aeroburner
Adams Pro Hybrid
4-PW Ping S55
Wedgar 50/54/60 ERG W7
Putter Scotty Cameron Newport

http://www.henriklund.nu
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Ärligt talat så finns det inte många skaft som är direkt dåliga.
Det som förvillar är att man förenklat skaftdjungeln till att bara röra flex, och då vi som vet … vet att det är stor skillnad på S och S, så är det smått omöjligt att veta med säkerhet vad man behöver.

Jag kan säga så här: En klubbmakare kan fixa till ett 500:- skaft till att passa bra men det krävs lite mer insats (dyrare skaft) för att få det perfekt. Om du själv tycker/tänker så kan du slänga ur många lusentappar utan att få ut bättre prestanda.

Det bästa råd jag kan ge är att hitta rätt vikt på skaftet (det ger tot.vikt) och SAS. ringa on vilken känsla du behöver. Därefter kan du sen titta på vilket flex du behöver på just det skaft du gillar.

Egon
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Spelade igår med min kompis som lät sonen ta hushållets bästa driver. Han tog en, köpt för sonen, med seniorskaft. Han gillar den men presterar inte så bra med den. Bra slag blir så bra han någonsin kan få med andra men de dåliga blir betydligt sämre.

Det många tänker är att ens egna teknik är kass, vilket naturligtvis ofta är sant, men klubbans beskaffenhet gör skillnad.
För att enklast beskriva det så kan man säga att en passande klubba hjälper rörelsen i svingen. Då menar jag inte de vanliga sakerna som offset, draw inställning eller viktning utan mer balans.
Tyngdpunkt på rätt ställe ihop med var/när/hur skaftet böjer sig påverkar känslan.

Vi kan säga så här: Om pron och/eller timmar på rangen förser spelaren med kunskap och teknik så kan fel klubba sätta allt ur spel. Det syns tydligt vid en fitting när man testar vid olika tillfällen. En session kan måhända tillförställa allt hos en newbie men bättre spelare bör passa sig. Skillnaden olika klubbor ger på svingen kan vara knappt märkbar till en början och efter ”smekmånaden” så kommer problemen.

Egon
Skriv svar