Nytt Järnset 20 -> Singel hcp

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
långryggen
Inlägg: 914
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

svingit skrev: 17 maj 2022, 19:56 Bladklubbor. Du kommer tacka mig sen för hur grym ball striker du kommer bli BildBild


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Definitivt! Jag spelade bladklubbor under ganska många år med ett hcp +10, inga större problem. Visst, ett dåligt slag blir kanske sämre än med en mer spelförbättrande modell, men en dålig träff är en dålig träff och ska väl kanske inte "belönas".
Ett alternativ är att ha en bladklubba att träna med. Undrar om inte jag har en Mizuno MP-37, J7 som står och skräpar om det är någon som är hugad spekulant?
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
Size
Inlägg: 14
Blev medlem: 20 jul 2018, 13:43

Tack för alla resonemang och input.

Blev tillslut en beställning av Titleist T200 5-PW, med ett AMT Black R300 skaft. Ett par månaders väntetid men väntar med spänning!
Hcp 18.2
Titleist T200 5-PW
Callaway Mavrik Pro
Titleist SM9 48°
TaylorMade Milled Grind 54° + 58°
Ping Sigma G Tyne
Size
Inlägg: 14
Blev medlem: 20 jul 2018, 13:43

Nu är ju då frågan om man gör ett misstag som inte beställer till en AW på 48*. Eller om man likväl bara ska köpa en 48, 52, 56 separat istället…
Hcp 18.2
Titleist T200 5-PW
Callaway Mavrik Pro
Titleist SM9 48°
TaylorMade Milled Grind 54° + 58°
Ping Sigma G Tyne
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1366
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

Size skrev:Nu är ju då frågan om man gör ett misstag som inte beställer till en AW på 48*. Eller om man likväl bara ska köpa en 48, 52, 56 separat istället…

Jag köpte till AW till mina T100S. En set AW är mer förlåtande.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

svingit skrev: 21 maj 2022, 18:07
Size skrev:Nu är ju då frågan om man gör ett misstag som inte beställer till en AW på 48*. Eller om man likväl bara ska köpa en 48, 52, 56 separat istället…

Jag köpte till AW till mina T100S. En set AW är mer förlåtande.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Förlåtande är kanske inte så viktigt på så höga loft men det beror ju på vad man räknar in i ordet. Mer lik sula och viktning samt att man oftast gör fulla slag med den, ger ett förtroende.

Utöver det så behöver inte alla den spinn en ”riktig” wedge ger, def. inte på fulla slag.
Ska man däremot nypa halva pitchar som checkar lite (en del kan faktiskt det… inte jag) så blir nog valet ett annat.

Egon
Size
Inlägg: 14
Blev medlem: 20 jul 2018, 13:43

Egon skrev: 23 maj 2022, 11:16
svingit skrev: 21 maj 2022, 18:07
Size skrev:Nu är ju då frågan om man gör ett misstag som inte beställer till en AW på 48*. Eller om man likväl bara ska köpa en 48, 52, 56 separat istället…

Jag köpte till AW till mina T100S. En set AW är mer förlåtande.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Förlåtande är kanske inte så viktigt på så höga loft men det beror ju på vad man räknar in i ordet. Mer lik sula och viktning samt att man oftast gör fulla slag med den, ger ett förtroende.

Utöver det så behöver inte alla den spinn en ”riktig” wedge ger, def. inte på fulla slag.
Ska man däremot nypa halva pitchar som checkar lite (en del kan faktiskt det… inte jag) så blir nog valet ett annat.

Egon

Bra input. Tack för det. Blir nog mest fullslag med den så kanske är ett bättre alternativ att köpa till AW i setet istället. Så köper jag 54 + 58 wedgar istället. Konstigt att de inte inkl 48* i setet när deras Pitch i T200 setet är på låga 43*…
Hcp 18.2
Titleist T200 5-PW
Callaway Mavrik Pro
Titleist SM9 48°
TaylorMade Milled Grind 54° + 58°
Ping Sigma G Tyne
Pkgolf
Inlägg: 252
Blev medlem: 07 jun 2019, 23:33

Lånar tråden lite.

Jag har bara ett halvset och igår gick min j6 av, så känner att jag vill köpa på mig ett begagnat set men inte jättesugen på att lägga för mycket pengar. Har nämligen tänkt att köpa något ordentligt om ett par säsonger när golfspelet blivit bättre.

Hur långt bak i tiden kan man gå vad gäller ett järnset utan att det ska bli "dåligt"? Finns ju en hel del där ute som har 8-10 år på nacken.
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Pkgolf skrev: 11 jun 2022, 10:23 Lånar tråden lite.

Jag har bara ett halvset och igår gick min j6 av, så känner att jag vill köpa på mig ett begagnat set men inte jättesugen på att lägga för mycket pengar. Har nämligen tänkt att köpa något ordentligt om ett par säsonger när golfspelet blivit bättre.

Hur långt bak i tiden kan man gå vad gäller ett järnset utan att det ska bli "dåligt"? Finns ju en hel del där ute som har 8-10 år på nacken.
Allt tillverkat fr.o.m 2010 kommer att vara lagligt att spela 2024. Då, tidigast, kommer ”groves-regeln” träda i kraft. Tidigare klubbor kan vara det men då bör man kolla upp dessa först.
Personligen är jag trött på annonser om ”bra klubbor” som egentligen skulle kunna vara värdelösa i framtiden.

Sen är det ju så att allt som tillverkas inte är en garanterad bra modell. Grottar man sen ner sig så bör det även vara passande. Bladklubbor från mizuno eller titleist är nästan 100%igt bra klubbor… men passar de dig?
”Bra” blir därmed en komplex fråga.

Med ny teknik avs. järn är multimaterial att föredra. Bra design i gjutet eller smitt funkar naturligtvis också men det är svårt att pinpointa vad som gör ett järn bra.

Jag kan ge ett ex. som tyvärr faller för grovesregeln. Callaway x-14 pro.
Du kan ta vilket 2010/2020 järn som helst och de har inget övertag mot dessa. De är 15 år före sin tid. 2007 gjordes X-tour och det är samma sak där. Små huvud men otroligt väldesignade.
Idag görs järnen med dessa som mall men med ”multimaterial” och hollow body som extra boost.

Jag har ”Stenson-järnen” och de är grymt bra skapelser. Bättre än många nyare avs. en bred skara spelare.

Så… fråga specifikt på en modell du vill köpa så svarar jag om de är ”bra” eller ”mindre bra”.

Egon
Pkgolf
Inlägg: 252
Blev medlem: 07 jun 2019, 23:33

Egon skrev:
Pkgolf skrev: 11 jun 2022, 10:23 Lånar tråden lite.

Jag har bara ett halvset och igår gick min j6 av, så känner att jag vill köpa på mig ett begagnat set men inte jättesugen på att lägga för mycket pengar. Har nämligen tänkt att köpa något ordentligt om ett par säsonger när golfspelet blivit bättre.

Hur långt bak i tiden kan man gå vad gäller ett järnset utan att det ska bli "dåligt"? Finns ju en hel del där ute som har 8-10 år på nacken.
Allt tillverkat fr.o.m 2010 kommer att vara lagligt att spela 2024. Då, tidigast, kommer ”groves-regeln” träda i kraft. Tidigare klubbor kan vara det men då bör man kolla upp dessa först.
Personligen är jag trött på annonser om ”bra klubbor” som egentligen skulle kunna vara värdelösa i framtiden.

Sen är det ju så att allt som tillverkas inte är en garanterad bra modell. Grottar man sen ner sig så bör det även vara passande. Bladklubbor från mizuno eller titleist är nästan 100%igt bra klubbor… men passar de dig?
”Bra” blir därmed en komplex fråga.

Med ny teknik avs. järn är multimaterial att föredra. Bra design i gjutet eller smitt funkar naturligtvis också men det är svårt att pinpointa vad som gör ett järn bra.

Jag kan ge ett ex. som tyvärr faller för grovesregeln. Callaway x-14 pro.
Du kan ta vilket 2010/2020 järn som helst och de har inget övertag mot dessa. De är 15 år före sin tid. 2007 gjordes X-tour och det är samma sak där. Små huvud men otroligt väldesignade.
Idag görs järnen med dessa som mall men med ”multimaterial” och hollow body som extra boost.

Jag har ”Stenson-järnen” och de är grymt bra skapelser. Bättre än många nyare avs. en bred skara spelare.

Så… fråga specifikt på en modell du vill köpa så svarar jag om de är ”bra” eller ”mindre bra”.

Egon
De modeller jag kollat på som ligger i den undra prisklassen är t.ex. Titleist ap1 712/714, Callaway XR/XR OS, Mizuno jpx ez... Finns nog en del till men halvfart på huvudet minnesbanken nu.



Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Ap var väl inte titleists bästa serie men jag vet spelare som svär vid sina Ap2 och 3. Ap1 712-714 skulle jag inte gå på. Det är många småsaker som stör men jag säger inte mer än så. 716 och framåt är bättre.

Callaway xr är lite dussin-klubbor. Inte dåliga men inte särskilt bra heller. Lite åt warbird-hållet.

Jpx ez är föregångaren till mizunos mer lättspelade järn. De håller troligen måttet även idag.

Så tummen upp för jpx allt från ez/800 och framåt. Även mx om du hittar några som klarar sig förbi ”2024”.

Egon
Skriv svar