Nytt Järnset 20 -> Singel hcp

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Size
Inlägg: 14
Blev medlem: 20 jul 2018, 13:43

Hej.

Jag letar efter ett nytt järnset och skulle behöva lite tips. Har för närvarande ett Spalding nybörjarset som jag lirat med från 56 ner till 18 i hcp. Känner att det är dags arr uppgradera nu.
Har främst kikat på T200 samt Cobra King forged tec. Budget ca max 10k

Alla tips och erfarenheter välkomnas.
Ska kunna ha klubborna ner till singel men vill också ha en delvis förlåtande klubba.

Mvh
Senast redigerad av Size den 20 apr 2022, 16:33, redigerad totalt 1 gånger.
Hcp 18.2
Titleist T200 5-PW
Callaway Mavrik Pro
Titleist SM9 48°
TaylorMade Milled Grind 54° + 58°
Ping Sigma G Tyne
Pkgolf
Inlägg: 252
Blev medlem: 07 jun 2019, 23:33

Nu är jag en riktig novis, men i denna fråga hade jag bestämt rekommenderat en custom fitting. Flesta ställena erbjuder väl det gratis (?) speciellt om du faktiskt tänkt köpa ett set.

Har själv ett nybörjarset från Wilson och fitting är enda alternativet när det blir aktuellt för nya järn, men det lär tyvärr dröja.
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Ett enkelt svar är att allt som känns bra funkar. Det skulle kunna betyda att ditt spaldingset duger, och det gör det, egentligen.
Bra spelare spelar bra med allt men för att bli bättre behöver man duglig utrustning.

Det här med cf är väldigt missbrukat. Det är inte så att de som erbjuder detta luras på något sätt, utan det ligger i sakens natur att det inte är en exakt vetenskap.
Slå bollar och se bollträff på bladet samt bollflykt… duger gott. När du väl slår in i en projektorduk så adderas en massa saker som i teorin är korrekt men underställt det basala som just bollträff och bollflykt.

Har du kommit ned till hcp.18 så kan du förmodligen träffa bollen och slå slagen. Utgå från det och testa dig fram. Köp det som känns bra och inte vad någon annan säger ska passa dig.

Rent krasst, är du inne på rätt spår. T200 eller T100 handlar bara om preferens. Dvs. vad DU tycker/gillar. Cobra King forged likaså.. det blir inte fel om du väljer ”snällare”, ”svårare” eller likvärdigt av andra märken.

Så… sätt på en impact sticker eller kör ”fot spray” på träffytan. Ju mer centrerat desto bättre kombo har du fått fram. Titta på bollbanan.. är den ok. Slå inte BARA inomhus. Erbjuder de inte testning utomhus så be om att få låna ett demoset eller begär öppet köp utan krusiduller.

En sak till: Dina spalding är mallen eftersom det är dessa du lärt dig spela med. Att byta bort det ”dåliga” med dem får inte betyda att du skaffar dig nya problem.
Mer exakt: Leta fram vilka skaft och vilken svingvikt de har. Även skaftlängd är otroligt viktigt. Att helt plötsligt få 1-2cm längre/kortare skaft kan vara döden för vilken golfare som helst. Oftast vill man gå till styvare skaft och det är inget problem så länge man inte ändrar skaftvikten för mycket.

Egon
långryggen
Inlägg: 914
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

Size skrev: 18 apr 2022, 10:33 Hej.

Jag letar efter ett nytt järnset och skulle behöva lite tips. Har för närvarande ett Spalding nybörjarset som jag lirat med från 56 ner till 18 i hcp. Känner att det är dags arr uppgradera nu.
Har främst kikat på T200 samt Cobra King forged tec. Budget ca max 10k

Alla tips och erfarenheter välkomnas.
Ska kunna ha klubborna ner till singel men vill också ha en delvis förlåtande klubba.

Mvh
Förstår att du vill och kanske tom bör byta, men lugn i stormen, att ta sig från 54 till 18 är en sak, det är sen det blir värre skulle jag påstå, och att ta sig till singel är ingen lätt sak, så de du köper nu kommer att räcka länge om du inte köper alldeles för lätta klubbor.

Men T200 eller forged tec kan absolut vara bra alternativ.
Andra tips kan vara Titleist T100, Srixon ZX5, Mizuno JPX 919/921 Forged. Ja det finns en mängd cavitybacks till, bara kanske inte de renaste bladklubborna, det är kanske att överdriva lite. ;)

Sen nästa delikata fråga, köpa nytt eller nya beggat.
PERSONLIGEN gillar jag begagnat, främst för att prisbilden är så otroligt mycket mer förmånligt.
Har du bara lite koll på vilka skaft som sitter i och vad du behöver så kan du hitta massor på blocket/marketplace eller varför inte golfbidder eller ebay. Golfbidder tycker jag ibland har snarlika priser som SE, men man kan definitivt fynda.
Lycka till!
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Håller med Långryggen, beg. är bra.
Har inget till övers för golfbidder men när annonser på blocket visar hybris är de kanske ett alt.
Det enda är att det är svårt för någon oinsatt att veta värdet på klubbor samt vad som ens är värt att köpa. Detta + att grooves-regeln från 2009-10 snart ämnas träda i kraft (2024) gör att det kan bli dyrköpta klubbor. Enda säkra metoden att slippa drabbas av den är att titta på modeller som kom från 2010 och framåt.

En bra grundregel är att hålla sig till kända märken. Rent krasst så vet jag om bara nån % av de modeller som gjorts efter 2010 som är direkt dåliga, så sannolikheten för misslyckade köp rent praktiskt, är inte stor. Ekonomiskt är en annan fråga.

Btw.
Orsaken till min aversion mot golfbidder är att jag blivit drabbad av deras affärsidé. De gav ett bud på 1200:- för klubbor de själva ville ha 8000:- för.
Shop-ägarna då satt helt i klorna på dem.
Nuförtiden har vissa märken egna beg.sajter och även om priserna där är likvärdiga ut till kund så vill jag tro att de hanterar inbyte på ett mer pk sätt.

Egon
långryggen
Inlägg: 914
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

Size skrev: 18 apr 2022, 10:33 Hej.

Jag letar efter ett nytt järnset och skulle behöva lite tips. Har för närvarande ett Spalding nybörjarset som jag lirat med från 56 ner till 18 i hcp. Känner att det är dags arr uppgradera nu.
Har främst kikat på T200 samt Cobra King forged tec. Budget ca max 10k

Alla tips och erfarenheter välkomnas.
Ska kunna ha klubborna ner till singel men vill också ha en delvis förlåtande klubba.

Mvh
https://www.bollarparymmen.se/sv/nya-kl ... d-tec.html
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Läste svaren och kom att tänka på att jag nog aldrig fått frågan om att vilka skaft som passar någon på väg neråt jämfört med vilka klubbhuvuden.

Nu när jag provade ut mina T100 testade vi kanske 6 olika skaft och vissa kändes helt off. Det var något i bollträff som inte kändes bra medan andra skaft gav mig en riktigt trevligt känsla i bollträff.

En sak vi pratade om på min utprovning var vikten av att se sving och teknik innan man väljer klubbhuvuden. Tex passar inte de huvuden med feta sulor en spelare med mycket tendens till duff eller scoop, då kan faktiskt en klubba som i teorin ska vara mer svårspelad passa bättre för dess tunna sula kommer år bollen bättre. Det är bara ett exempel, ingen sanning.

Har du hunnit testslå något än?
Vad känns bra hittills?


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Size
Inlägg: 14
Blev medlem: 20 jul 2018, 13:43

Egon skrev: 18 apr 2022, 20:55 Ett enkelt svar är att allt som känns bra funkar. Det skulle kunna betyda att ditt spaldingset duger, och det gör det, egentligen.
Bra spelare spelar bra med allt men för att bli bättre behöver man duglig utrustning.

Det här med cf är väldigt missbrukat. Det är inte så att de som erbjuder detta luras på något sätt, utan det ligger i sakens natur att det inte är en exakt vetenskap.
Slå bollar och se bollträff på bladet samt bollflykt… duger gott. När du väl slår in i en projektorduk så adderas en massa saker som i teorin är korrekt men underställt det basala som just bollträff och bollflykt.

Har du kommit ned till hcp.18 så kan du förmodligen träffa bollen och slå slagen. Utgå från det och testa dig fram. Köp det som känns bra och inte vad någon annan säger ska passa dig.

Rent krasst, är du inne på rätt spår. T200 eller T100 handlar bara om preferens. Dvs. vad DU tycker/gillar. Cobra King forged likaså.. det blir inte fel om du väljer ”snällare”, ”svårare” eller likvärdigt av andra märken.

Så… sätt på en impact sticker eller kör ”fot spray” på träffytan. Ju mer centrerat desto bättre kombo har du fått fram. Titta på bollbanan.. är den ok. Slå inte BARA inomhus. Erbjuder de inte testning utomhus så be om att få låna ett demoset eller begär öppet köp utan krusiduller.

En sak till: Dina spalding är mallen eftersom det är dessa du lärt dig spela med. Att byta bort det ”dåliga” med dem får inte betyda att du skaffar dig nya problem.
Mer exakt: Leta fram vilka skaft och vilken svingvikt de har. Även skaftlängd är otroligt viktigt. Att helt plötsligt få 1-2cm längre/kortare skaft kan vara döden för vilken golfare som helst. Oftast vill man gå till styvare skaft och det är inget problem så länge man inte ändrar skaftvikten för mycket.

Egon

Tack för mycket värdefull input. Har faktiskt inte tänkt på vikten samt skaftlängd nämnvärt men nu när du nämner det så är det givetvis något att ta hänsyn till. En av de större anledningarna att jag vill byta till ett nytt järnset är just att jag vill ha styvare skaft. Jag är otroligt bekväm med de klubborna jag har i dagsläget men känner att jag tappar väldigt mycket i längd och en känsla av att jag inte kommer längre i mitt spel just nu utan att skaffa ny bättre utrustning.
Hcp 18.2
Titleist T200 5-PW
Callaway Mavrik Pro
Titleist SM9 48°
TaylorMade Milled Grind 54° + 58°
Ping Sigma G Tyne
Size
Inlägg: 14
Blev medlem: 20 jul 2018, 13:43

långryggen skrev: 19 apr 2022, 09:18
Size skrev: 18 apr 2022, 10:33 Hej.

Jag letar efter ett nytt järnset och skulle behöva lite tips. Har för närvarande ett Spalding nybörjarset som jag lirat med från 56 ner till 18 i hcp. Känner att det är dags arr uppgradera nu.
Har främst kikat på T200 samt Cobra King forged tec. Budget ca max 10k

Alla tips och erfarenheter välkomnas.
Ska kunna ha klubborna ner till singel men vill också ha en delvis förlåtande klubba.

Mvh
Förstår att du vill och kanske tom bör byta, men lugn i stormen, att ta sig från 54 till 18 är en sak, det är sen det blir värre skulle jag påstå, och att ta sig till singel är ingen lätt sak, så de du köper nu kommer att räcka länge om du inte köper alldeles för lätta klubbor.

Men T200 eller forged tec kan absolut vara bra alternativ.
Andra tips kan vara Titleist T100, Srixon ZX5, Mizuno JPX 919/921 Forged. Ja det finns en mängd cavitybacks till, bara kanske inte de renaste bladklubborna, det är kanske att överdriva lite. ;)

Sen nästa delikata fråga, köpa nytt eller nya beggat.
PERSONLIGEN gillar jag begagnat, främst för att prisbilden är så otroligt mycket mer förmånligt.
Har du bara lite koll på vilka skaft som sitter i och vad du behöver så kan du hitta massor på blocket/marketplace eller varför inte golfbidder eller ebay. Golfbidder tycker jag ibland har snarlika priser som SE, men man kan definitivt fynda.
Lycka till!

Tack för ditt svar! Tänkte initialt på begagnade klubbor just av prisaspekten men har smått ändrat mig då jag känner att jag inte är tillräckligt insatt och därav hade varit trevligt med någon som kan kontrollera och se vad jag behöver.
Ett alternativ är givetvis att jag åker till Dormy och betalar 500kr för en ordentlig analys och får lite tips om vad jag kan köpa för klubbor som passar mig. Någon som har erfarenheter av detta? Eller är det bättre att jag åker till min hemmabana och testslår att slå på rangen med de klubbor de har i shopen och helt enkelt bara "känner mig för" vilka som känns bäst?

Tack för tipsen på modellerna. :)
Hcp 18.2
Titleist T200 5-PW
Callaway Mavrik Pro
Titleist SM9 48°
TaylorMade Milled Grind 54° + 58°
Ping Sigma G Tyne
Size
Inlägg: 14
Blev medlem: 20 jul 2018, 13:43

JohanAdministratör skrev: 20 apr 2022, 05:16 Läste svaren och kom att tänka på att jag nog aldrig fått frågan om att vilka skaft som passar någon på väg neråt jämfört med vilka klubbhuvuden.

Nu när jag provade ut mina T100 testade vi kanske 6 olika skaft och vissa kändes helt off. Det var något i bollträff som inte kändes bra medan andra skaft gav mig en riktigt trevligt känsla i bollträff.

En sak vi pratade om på min utprovning var vikten av att se sving och teknik innan man väljer klubbhuvuden. Tex passar inte de huvuden med feta sulor en spelare med mycket tendens till duff eller scoop, då kan faktiskt en klubba som i teorin ska vara mer svårspelad passa bättre för dess tunna sula kommer år bollen bättre. Det är bara ett exempel, ingen sanning.

Har du hunnit testslå något än?
Vad känns bra hittills?


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Mycket bra input.
Då kanske det rimligtvis är bäst att göra en custom fitting för mig.

Jag har inte testslagit några andra klubbor än så borde definitivt åka någonstans och göra det.
Har mest läst runt på olika sidor och på så sätt funnit de modellerna som verkar kunna passa mig och mina mål/krav.
Hcp 18.2
Titleist T200 5-PW
Callaway Mavrik Pro
Titleist SM9 48°
TaylorMade Milled Grind 54° + 58°
Ping Sigma G Tyne
Skriv svar