Nytt Järnset 20 -> Singel hcp

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Size skrev: 20 apr 2022, 15:28
Egon skrev: 18 apr 2022, 20:55 Ett enkelt svar är att allt som känns bra funkar. Det skulle kunna betyda att ditt spaldingset duger, och det gör det, egentligen.
Bra spelare spelar bra med allt men för att bli bättre behöver man duglig utrustning.

Det här med cf är väldigt missbrukat. Det är inte så att de som erbjuder detta luras på något sätt, utan det ligger i sakens natur att det inte är en exakt vetenskap.
Slå bollar och se bollträff på bladet samt bollflykt… duger gott. När du väl slår in i en projektorduk så adderas en massa saker som i teorin är korrekt men underställt det basala som just bollträff och bollflykt.

Har du kommit ned till hcp.18 så kan du förmodligen träffa bollen och slå slagen. Utgå från det och testa dig fram. Köp det som känns bra och inte vad någon annan säger ska passa dig.

Rent krasst, är du inne på rätt spår. T200 eller T100 handlar bara om preferens. Dvs. vad DU tycker/gillar. Cobra King forged likaså.. det blir inte fel om du väljer ”snällare”, ”svårare” eller likvärdigt av andra märken.

Så… sätt på en impact sticker eller kör ”fot spray” på träffytan. Ju mer centrerat desto bättre kombo har du fått fram. Titta på bollbanan.. är den ok. Slå inte BARA inomhus. Erbjuder de inte testning utomhus så be om att få låna ett demoset eller begär öppet köp utan krusiduller.

En sak till: Dina spalding är mallen eftersom det är dessa du lärt dig spela med. Att byta bort det ”dåliga” med dem får inte betyda att du skaffar dig nya problem.
Mer exakt: Leta fram vilka skaft och vilken svingvikt de har. Även skaftlängd är otroligt viktigt. Att helt plötsligt få 1-2cm längre/kortare skaft kan vara döden för vilken golfare som helst. Oftast vill man gå till styvare skaft och det är inget problem så länge man inte ändrar skaftvikten för mycket.

Egon

Tack för mycket värdefull input. Har faktiskt inte tänkt på vikten samt skaftlängd nämnvärt men nu när du nämner det så är det givetvis något att ta hänsyn till. En av de större anledningarna att jag vill byta till ett nytt järnset är just att jag vill ha styvare skaft. Jag är otroligt bekväm med de klubborna jag har i dagsläget men känner att jag tappar väldigt mycket i längd och en känsla av att jag inte kommer längre i mitt spel just nu utan att skaffa ny bättre utrustning.
Då kan jag väl spränga myten lite och inflika att styvheten på skaftet inte gör slaglängden. Bollflykt och spinn kan ändras till det bättre men inte direkt kraften ut i bollen. Svingar du i 100mph så träffar du bollen med 100mph oavsett flex.

Det som däremot kan påverka är känslan av hur skaftet böjs och det kan både hämma eller hjälpa.

Om skaften har identisk vikt:
Mjukt - lugnar ned tempot
För mjukt - känns svingmässigt trögare och saktar ner hastigheten.
Styvt - ökar tempot
För styvt - känns lätt och svingmässigt instabilt.

Slutsats: Korrekt - styvare om man är en stabil svingare.
Mjukt - Korrekt om man är inkonsekvent i svingen.

Egon
långryggen
Inlägg: 914
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

Size skrev: 20 apr 2022, 15:33 Tack för ditt svar! Tänkte initialt på begagnade klubbor just av prisaspekten men har smått ändrat mig då jag känner att jag inte är tillräckligt insatt och därav hade varit trevligt med någon som kan kontrollera och se vad jag behöver.
Ett alternativ är givetvis att jag åker till Dormy och betalar 500kr för en ordentlig analys och får lite tips om vad jag kan köpa för klubbor som passar mig. Någon som har erfarenheter av detta? Eller är det bättre att jag åker till min hemmabana och testslår att slå på rangen med de klubbor de har i shopen och helt enkelt bara "känner mig för" vilka som känns bäst?

Tack för tipsen på modellerna. :)
Jag tror utöver allt detta att din sving idag kommer att vara annorlunda i kanske flera aspekter när du kommer ner mot 10, så även om man vill köpa en klubba som passar idag så kanske skaften inte passar när du har ett lägre hcp, om man utvecklas vill säga.
Därav vurmar jag lite för begagnade klubbor tills att man är mer i fasen av var man vill vara. Sen är det inte fel att köpa något nytt om man vill det såklart, det blir knappast sämre, men oftast dyrare. Jag har nästan alltid köpt beg, jag är väl för snål när det ska investeras i mig själv kanske ;)
Å andra sidan så har jag alltid köpt premiumgrejer som jag har ganska bra koll på OCH har testat på ena eller andra sättet. Utöver det så har jag alltid haft förlängda klubbor och även det kan man hitta om man letar lite.

Men tittar man på en mizunofitting som har sin gadget som med ett fåtal svingar ger ett antal skaft som borde passa din sving. Då snävar de in på antal skaft och styvhet/vikt för att jobba därifrån, men de tre som kommer upp ska funka allihopa egentligen. Vad jag vill säga med det är väl att det finns ett flertal skaft som kan passa dig, men observera behov av lie mm.
Vill man köpa beggat så behöver man veta VAD man ska sikta på, flex, karaktäristiska egenskaper på skaftet för launch etc mm, Egon kan säkert inflika massor här.

Jag som slagit ganska högt tittar gärna på skaft som iallfall inte lauchar extra, annars kan jag nog spela det mesta tror jag?
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
Size
Inlägg: 14
Blev medlem: 20 jul 2018, 13:43

Tack för all er input!
Jag har idag bokat in en custom fitting på Dormy. Vi får se vad känslan och tanken blir efter det men har också bestämt mig för att det blir att köpa nya klubbor från just Dormy också.

Återkommer efter min CF för lite reflektioner!
Hcp 18.2
Titleist T200 5-PW
Callaway Mavrik Pro
Titleist SM9 48°
TaylorMade Milled Grind 54° + 58°
Ping Sigma G Tyne
Pkgolf
Inlägg: 252
Blev medlem: 07 jun 2019, 23:33

Size skrev:Tack för all er input!
Jag har idag bokat in en custom fitting på Dormy. Vi får se vad känslan och tanken blir efter det men har också bestämt mig för att det blir att köpa nya klubbor från just Dormy också.

Återkommer efter min CF för lite reflektioner!
Härligt om det kommer återkoppling.

Lycka till!
Size
Inlägg: 14
Blev medlem: 20 jul 2018, 13:43

Har försökt att hitta specs etc på mina nuvarande klubbor men verkar inte någonstans kunna hitta skaftvikten på dem… någon som har tips på hur eller var jag kan ta reda på detta om det är äldre klubbor?
Hcp 18.2
Titleist T200 5-PW
Callaway Mavrik Pro
Titleist SM9 48°
TaylorMade Milled Grind 54° + 58°
Ping Sigma G Tyne
Size
Inlägg: 14
Blev medlem: 20 jul 2018, 13:43

Så efter att ha varit och gjort min CF på Dormy är ja nästan mer förvirrad i valet av nya klubbor men det var roligt att få testa på lite olika modeller.

De klubbor som kändes bäst och som de ansåg såg absolut bäst ut för mig var följande två:
1. Titleist T200
2. Cobra King Forgec Tec

T200 kändes generellt sett skönare i varje träff medans Cobra King var väldigt trevlig vid bra träff men lite mindre trevlig om den inte var perfekt.

Hur stor skillnad gör 3g skillnad i skaft?
Då det verkar vara väldigt långa leveranstider så överväger jag om man ska tumma på vissa saker för att få klubborna tidigare och kunna använda under säsongen.

En uppsättning var leverens i mitten av augusti medans en annan gick att få i Juli och en tredje i augusti… grepp, skaft etc

Ska åka ut till klubben och testslå nämnda modeller för att få lite bättre känsla för dem iallafall.
Hcp 18.2
Titleist T200 5-PW
Callaway Mavrik Pro
Titleist SM9 48°
TaylorMade Milled Grind 54° + 58°
Ping Sigma G Tyne
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Size skrev: 15 maj 2022, 20:39 Så efter att ha varit och gjort min CF på Dormy är ja nästan mer förvirrad i valet av nya klubbor men det var roligt att få testa på lite olika modeller.

De klubbor som kändes bäst och som de ansåg såg absolut bäst ut för mig var följande två:
1. Titleist T200
2. Cobra King Forgec Tec

T200 kändes generellt sett skönare i varje träff medans Cobra King var väldigt trevlig vid bra träff men lite mindre trevlig om den inte var perfekt.

Hur stor skillnad gör 3g skillnad i skaft?
Då det verkar vara väldigt långa leveranstider så överväger jag om man ska tumma på vissa saker för att få klubborna tidigare och kunna använda under säsongen.

En uppsättning var leverens i mitten av augusti medans en annan gick att få i Juli och en tredje i augusti… grepp, skaft etc

Ska åka ut till klubben och testslå nämnda modeller för att få lite bättre känsla för dem iallafall.
En CF och en beställning av klubbor efter spec. med tillhörande väntetid är nog lite pärlor för svin.
Du skriver ju själv att det blev förvirrande efter din cf. Tacka fan för det när du får valmöjligheter som du inte kan sätta i relation till funktion.

Klubbor ska testas som de är. Helst bara ett där en tillverkare valt ut ett skaft som passar huvudet och även ett visst spann av spelare. Funkar det inte så är inte modellen för dig… Punkt!
Det är här man går bet.. eftersom ett byte av skaft och flex levererar en annan känsla som sen lite maskerar klubbans performance i dina händer.
Obs! Jag säger inte att det inte kan finnas fog för att frångå en ”standard” spec. Jag säger däremot att använder-fönstret krymper och även om det passar bra vid en cf så kan det passa betydligt sämre irl. En standard spec som funkar har det stora fönstret för det har tillverkaren sett till.

Sen… Jag är inte neg. till den uppsjö av skaft som finns numera. Det var bara enklare förr. DG passade alla och DG sl var kompromissen.
Rifle… same same. Apollo… nice.
Sen kom px och en massa olika versioner av DG satte allt på sin spets.

Idag säger folk att de har ett ”kbs”. Wtf… skillnaden mellan olika kbs är som natt och dag.

Så… åk till nån shop/varuhus. Slå det de har hemma, känn efter och köp. Krångla inte till det.

Egon
Size
Inlägg: 14
Blev medlem: 20 jul 2018, 13:43

Kloka ord, jag hör dig!

Var inne och testade ett par modeller idag igen och har riktigt svårt att bestämma mig.
Flertalet av dem känns bra och tämligen ”lika bra” medans någon tydligt känns tydligt sämre. (Preferensmässigt)
Det svåra är dock att avgöra vad jag ska gå på och hur jag ska välja när känslan är bra på flertalet modeller. Må vara så att jag är så van att spela med mina nuvarande klubbor att jag har svårt att känna skillnaden på de jag testar.
Hcp 18.2
Titleist T200 5-PW
Callaway Mavrik Pro
Titleist SM9 48°
TaylorMade Milled Grind 54° + 58°
Ping Sigma G Tyne
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1366
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

Bladklubbor. Du kommer tacka mig sen för hur grym ball striker du kommer bli


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Size skrev: 17 maj 2022, 16:31 Kloka ord, jag hör dig!

Var inne och testade ett par modeller idag igen och har riktigt svårt att bestämma mig.
Flertalet av dem känns bra och tämligen ”lika bra” medans någon tydligt känns tydligt sämre. (Preferensmässigt)
Det svåra är dock att avgöra vad jag ska gå på och hur jag ska välja när känslan är bra på flertalet modeller. Må vara så att jag är så van att spela med mina nuvarande klubbor att jag har svårt att känna skillnaden på de jag testar.
Det är både svårt och lätt dvs. lite vad man gör det till. Betänk att du lärt dig spela med en viss spec på klubba. Vill du lära om?
Det finns inget som säger att det du lärt dig med är bäst på något vis men liknande klubbor, känslomässigt, bör åtm. säkerställa att du kan fortsätta din utveckling utan för stora bakslag.

Väg dina gamla klubbor. Ta med dig en köksvåg nästa gång du testar o jämför vikt. +-5 eller 10 gram är inte hela världen men om det barkar åt nåt håll, lär dig av det.

Ett nybörjarset med stålskaft tickar säkert in runt 100g i skaftvikt. Det finns massor av premium-set i samma viktklass.
Flexet är säkert lite soft med låg böjpunkt. Allt för att ge en bollbana som är hög/lätt att få till.

Titta på klubbor du gillar utseendet på och välj sen ett skaft som är ”standard” för modellen.
Rent krasst tänker jag att du ska hålla dig ifrån project x och kbs tour i 120g klassen.

Egon
Skriv svar