Gap mellan Fw3 och J5

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
långryggen
Inlägg: 914
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

Mikaelanstad skrev: 23 apr 2022, 19:36
Egon skrev:
Niklas skrev: 20 apr 2022, 13:58

Ja, exakt! Vilket man förstår när de spelar på de banorna där som kräver höga slag som stannar snabbt. Iaf när det ä hyfsat vindstilla. Hybriderna har inte en chans.
Nån som vet loft eller viktning på deras t7:or?
Visst, man kan ju tro att deras t7 är likadana som de vi kan köpa på Dormy. Bild

Egon
Hovland spelar en G425 Max nedställd till 19° med ett 40,5” Ventus Blue 8-X

Dustin Spela väl 2021 med en Sim 7W på 21 grader om jag minns rätt?


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Det är väl mer loft som en 5W normalt?

Men nä Egon, du är nog på ett bra spår, deras grejer köper man inte på Dormy...
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

långryggen skrev: 25 apr 2022, 08:33
Mikaelanstad skrev: 23 apr 2022, 19:36
Egon skrev:
Nån som vet loft eller viktning på deras t7:or?
Visst, man kan ju tro att deras t7 är likadana som de vi kan köpa på Dormy. Bild

Egon
Hovland spelar en G425 Max nedställd till 19° med ett 40,5” Ventus Blue 8-X

Dustin Spela väl 2021 med en Sim 7W på 21 grader om jag minns rätt?


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Det är väl mer loft som en 5W normalt?

Men nä Egon, du är nog på ett bra spår, deras grejer köper man inte på Dormy...
Både och… faktiskt. Men ändå är det skillnad på hur de spelas.

Jag har haft en räcka olika fw’s och ser betydligt större individuell skillnad även om loften varit väldigt lika. Huvudkonstruktion och viktning styr mer än vad man tror.

Det kanske är lite det som är en del av att T7 syns mer. Vi har alla individuell AoA och det man kan säga om det är att det, i sin tur, styr utgångsvinkeln. Med längre skaft blir det aut. en flackare AoA och det ökar ju utgångsvinkeln.

Längre skaft på en hybrid är ju knappast en direkt fördel eftersom hybrider går långt nog. Kortare skaft är däremot en förtjänst och med den högre VCoG som en full wood ger så kanske det går att få ut både höjd och längd.

I min värld så har alltid hybrider och fw’s över 20 grader blivit rena hook-maskiner. Tour-bussarna har ”moulds” som de klämmer fast huvudet med och bockar exakt som proffsen vill. Jag gissar på lägre, flat och open f-a med lite extra hotmelt för att få styr på L-A och balans.
För… om vi ska vara riktigt ärliga så är inte en ”standard” t7 med över 20 graders loft ämnad för + 100mph.

Egon

Egon
Skriv svar