Rost på skaft

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Bunkerspel
Inlägg: 1
Blev medlem: 21 apr 2022, 07:05

Hej,
Söker hjälp kring mitt inköp av Mizunos MP20.

Gjorde detta köp för 1år sedan. Använt klubborna färre än 20 gånger och det har redan på skaftet börjat tappa den "svarta beläggningen" och uppstå rost innanför det svarta.

Enligt golfbutiken jag köpte detta från så är detta normalt och jag kan ej reklamera klubborna. (De påstår sig varit kontakt med mizuno om detta).

Är ett relativt stort inköp då detta järnset var långt ifrån gratis. Spelar inte så ofta och är inte kunnig på utrustning men känner mig besviken på kvalitén.

Kan någon berätta om detta är normalt eller om jag ska fortsätta kämpa mot golfbutiken? 2
Egon
Inlägg: 882
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Kräv att de tar kontakt med mizuno och att du får se det svaret. Det golfbutiken säger, gäller inte förrän mizuno sagt sitt. Säger mizuno att det inte går på garanti så kan du lägga ned.

Egon
långryggen
Inlägg: 915
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

Jag skulle tro att du kan gå ut på vilken golfbana som helst och kolla på alla järnklubbor som ligger i bagarna och du kommer att hitta YTTERST få skaft med rost. Dock så kan skaften rosta om beläggningen eller ytbehandlingen släpper såklart, men det är ju ett problem OM det ens släpper.
Jag håller med Egon, det svaret vill jag se... Om däremot mizuno säger att det inte är grund för reklamation så är det nog kört tyvärr.

Tanke: Hade jag varit butik hade jag nog erbjudit ett skaftbyte...
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
Egon
Inlägg: 882
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Jag har inte själv sett några skavda svarta skaft… men självklart så är t.ex en pvd-finish inte i närheten av en chrome/nickel.
Rent tekniskt så borde skaft som har en coating ha nickel under. Det borde inte rosta på många år.

Svart finish likt chrome, dvs. metallisk finish, borde ha likvärdiga hållbarhet.

Det är stor skillnad på något som ligger utanför stålet än det som bondar med stålet.
Rent teoretiskt ligger chrome som en lack utanpå men då nickel finns under så är det bara undermålig behandling som visar på rost efter kort tid. Tom. en elförzinkad skruv (allmän, men inte korrekt benämning) som inte är ämnad för utomhusbruk håller nästan 1 år på en sketen biltema-cykel utan att påvisa ytrost.

Egon
Skriv svar