Trä 7 Vilka spelar med det?

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Mikaelanstad
Inlägg: 416
Blev medlem: 03 aug 2020, 09:06

Tänkte intressant ämne då jag själv precis köpt en Trä 7 o vilken jäkla klubba det är.

Något jag lagt märke till när man spelat är att det inte verkar jättevanligt med trä 7? Många äldre har dem i bagarna men bland oss ”yngre” verkar den vara väldigt sällsynt?

Vad är anledningen till det? Någon som spelar Trä 7 här inne? Den verkar ju faktiskt bli mer och mer populär bland proffsen oxå?


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Driver: Callaway Rogue ST Max LS 9°
Spoon Cobra LTDx 15°
7-Wood Taylormade Sim 2 Max 21°
Järn: Taylormade P770
Wedgar: Titleist SM8 50/54/58°
Putter: Taylormade Del Monte
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Jag har noll koll på tourbagarna för tillfället men T7 har alltid varit en hybrid i mina ögon. 21-25, 40-41” är grundprincipen. Huvudets form/storlek trumfas av intern viktning. Det går i princip att få en full wood-design att gå lägre än en halvmåneformad hybrid.

Jag tror inte att mallen (som var en oversized driving iron från sonartec) är mer fel idag än då.
UT-irons och fli-hi tar lika stor plats i bagarna som t7 eller hybrider.

Callaway’s gamla heaven Wood var en glorifierad Wood maskerad som en hybrid. Kasco var fö. år före där. Skaftlängd styr rätt mycket i form av vilken bollflykt man får. T3-skafta en hybrid i rätt huvudvikt (för en t3) och du får bara en 3wood med mindre huvud. Bara liiite svårare med bollflykten om viktningen är för et 7wood-skaftlängd.

Egon
donballe
Inlägg: 240
Blev medlem: 26 mar 2015, 08:32

Jag är inne på 3e säsongen med en t7 i bagen. 3st i min spelkrets som har t7 i bagen. Fantastiskt klubba. Går att slå en hög fade på 200m som landar som en fågelunge men även en penetrerande draw från tee som rullar ut till 230m. För en sån som mig som har lite dynamiskt loft är det ett fantastiskt alternativ.
långryggen
Inlägg: 914
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

Det är väl för att kunna få ett bra stopp på bollen som T7 blivit så populär på touren?

Men vad är det för skaftlängd, jag har tolkat det som att det snarare är ett T5 skaft, längdmässigt?

Men nej, jag använder inte T7.
Skulle jag kunna tänka mig en T7, javisst!
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
Mikaelanstad
Inlägg: 416
Blev medlem: 03 aug 2020, 09:06

långryggen skrev:Det är väl för att kunna få ett bra stopp på bollen som T7 blivit så populär på touren?

Men vad är det för skaftlängd, jag har tolkat det som att det snarare är ett T5 skaft, längdmässigt?

Men nej, jag använder inte T7.
Skulle jag kunna tänka mig en T7, javisst!
Min är 42” så den är 0,5” kortare än T5 och 1” kortare än Spoon.

Det jag märkte oxå att den stannar riktigt fint. Och tänkte då varför inte fler spelar en sådan klubba.

Nu förstår jag att inte alla gillar träklubbor osv. Och att man kanske gillar hybrider eller långa järn mer. Men den synen jag fått när jag spelar är att otroligt många har långa järn de inte kan slå med eller de lyckas 2 av 10 o verkligen få ut det den klubban ska göra Bild


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Driver: Callaway Rogue ST Max LS 9°
Spoon Cobra LTDx 15°
7-Wood Taylormade Sim 2 Max 21°
Järn: Taylormade P770
Wedgar: Titleist SM8 50/54/58°
Putter: Taylormade Del Monte
Mikaelanstad
Inlägg: 416
Blev medlem: 03 aug 2020, 09:06

donballe skrev:Jag är inne på 3e säsongen med en t7 i bagen. 3st i min spelkrets som har t7 i bagen. Fantastiskt klubba. Går att slå en hög fade på 200m som landar som en fågelunge men även en penetrerande draw från tee som rullar ut till 230m. För en sån som mig som har lite dynamiskt loft är det ett fantastiskt alternativ.
Kul att höra. Kanske är så att den är påväg in mer och mer i folks bagar oxå? För sen är ruskigt trevlig att slå med


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Driver: Callaway Rogue ST Max LS 9°
Spoon Cobra LTDx 15°
7-Wood Taylormade Sim 2 Max 21°
Järn: Taylormade P770
Wedgar: Titleist SM8 50/54/58°
Putter: Taylormade Del Monte
donballe
Inlägg: 240
Blev medlem: 26 mar 2015, 08:32

långryggen skrev: 22 apr 2022, 08:53 Det är väl för att kunna få ett bra stopp på bollen som T7 blivit så populär på touren?

Men vad är det för skaftlängd, jag har tolkat det som att det snarare är ett T5 skaft, längdmässigt?

Men nej, jag använder inte T7.
Skulle jag kunna tänka mig en T7, javisst!
Jag spelar min 41".
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

donballe skrev: 22 apr 2022, 11:56
långryggen skrev: 22 apr 2022, 08:53 Det är väl för att kunna få ett bra stopp på bollen som T7 blivit så populär på touren?

Men vad är det för skaftlängd, jag har tolkat det som att det snarare är ett T5 skaft, längdmässigt?

Men nej, jag använder inte T7.
Skulle jag kunna tänka mig en T7, javisst!
Jag spelar min 41".
Skaftlängd beror på skaftvikt och inte minst huvudets vikt. När TM gjorde ”hybrider” med nästan ett helt ”wood-huvud” så pillade de upp skaftlängden. Folk slog då hybridens lika högt och långt som woods… inte så konstigt när det var en sådan.

Intåget med grafit gjorde träklubborna längre i dubbel bemärkelse men också mer svårkontrollerade.

J3-J1 har en huvudvikt som kräver 39-40” med ett stålskaft runt 110-125g. Det är gamla mallen för en de nya hybriderna. Dra ner skaftvikten till 80 och klubban behöver förlängas 0.5-1” för att få balans på ekipaget. Ta bort vikt från klubbhuvudet och bolflykt/energi till bollen minskar.

Så.. vad en siffra på ett klubbhuvud ger i skaftlängd beror på…

Egon
donballe
Inlägg: 240
Blev medlem: 26 mar 2015, 08:32

Egon skrev: 22 apr 2022, 16:58
donballe skrev: 22 apr 2022, 11:56
långryggen skrev: 22 apr 2022, 08:53 Det är väl för att kunna få ett bra stopp på bollen som T7 blivit så populär på touren?

Men vad är det för skaftlängd, jag har tolkat det som att det snarare är ett T5 skaft, längdmässigt?

Men nej, jag använder inte T7.
Skulle jag kunna tänka mig en T7, javisst!
Jag spelar min 41".
Skaftlängd beror på skaftvikt och inte minst huvudets vikt. När TM gjorde ”hybrider” med nästan ett helt ”wood-huvud” så pillade de upp skaftlängden. Folk slog då hybridens lika högt och långt som woods… inte så konstigt när det var en sådan.

Intåget med grafit gjorde träklubborna längre i dubbel bemärkelse men också mer svårkontrollerade.

J3-J1 har en huvudvikt som kräver 39-40” med ett stålskaft runt 110-125g. Det är gamla mallen för en de nya hybriderna. Dra ner skaftvikten till 80 och klubban behöver förlängas 0.5-1” för att få balans på ekipaget. Ta bort vikt från klubbhuvudet och bolflykt/energi till bollen minskar.

Så.. vad en siffra på ett klubbhuvud ger i skaftlängd beror på…

Egon
Vet inte vart du ville komma med det där svaret faktiskt. Jag spelar min 41" för att den blev mer lättslagen och går lite kortare. Den kom 42" med det skaftet som satt i från början.
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

donballe skrev: 22 apr 2022, 17:56
Egon skrev: 22 apr 2022, 16:58

Skaftlängd beror på skaftvikt och inte minst huvudets vikt. När TM gjorde ”hybrider” med nästan ett helt ”wood-huvud” så pillade de upp skaftlängden. Folk slog då hybridens lika högt och långt som woods… inte så konstigt när det var en sådan.

Intåget med grafit gjorde träklubborna längre i dubbel bemärkelse men också mer svårkontrollerade.

J3-J1 har en huvudvikt som kräver 39-40” med ett stålskaft runt 110-125g. Det är gamla mallen för en de nya hybriderna. Dra ner skaftvikten till 80 och klubban behöver förlängas 0.5-1” för att få balans på ekipaget. Ta bort vikt från klubbhuvudet och bolflykt/energi till bollen minskar.

Så.. vad en siffra på ett klubbhuvud ger i skaftlängd beror på…

Egon
Vet inte vart du ville komma med det där svaret faktiskt. Jag spelar min 41" för att den blev mer lättslagen och går lite kortare. Den kom 42" med det skaftet som satt i från början.
Inget mer än att kanske leda in diskussionen på att en t7 eller hybrid inte är det, i praktisk mening. bara för att en tillverkare väljer att stämpla den så.

En gammal T7 med stålskaft i trä/persimmon/laminat har en huvudform som många skulle kalla hybrid. Det är en lek med ord som många sväljer med hull och hår.

Egon
Skriv svar