Trä 7 Vilka spelar med det?

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
donballe
Inlägg: 240
Blev medlem: 26 mar 2015, 08:32

Egon skrev: 22 apr 2022, 19:01
donballe skrev: 22 apr 2022, 17:56
Egon skrev: 22 apr 2022, 16:58

Skaftlängd beror på skaftvikt och inte minst huvudets vikt. När TM gjorde ”hybrider” med nästan ett helt ”wood-huvud” så pillade de upp skaftlängden. Folk slog då hybridens lika högt och långt som woods… inte så konstigt när det var en sådan.

Intåget med grafit gjorde träklubborna längre i dubbel bemärkelse men också mer svårkontrollerade.

J3-J1 har en huvudvikt som kräver 39-40” med ett stålskaft runt 110-125g. Det är gamla mallen för en de nya hybriderna. Dra ner skaftvikten till 80 och klubban behöver förlängas 0.5-1” för att få balans på ekipaget. Ta bort vikt från klubbhuvudet och bolflykt/energi till bollen minskar.

Så.. vad en siffra på ett klubbhuvud ger i skaftlängd beror på…

Egon
Vet inte vart du ville komma med det där svaret faktiskt. Jag spelar min 41" för att den blev mer lättslagen och går lite kortare. Den kom 42" med det skaftet som satt i från början.
Inget mer än att kanske leda in diskussionen på att en t7 eller hybrid inte är det, i praktisk mening. bara för att en tillverkare väljer att stämpla den så.

En gammal T7 med stålskaft i trä/persimmon/laminat har en huvudform som många skulle kalla hybrid. Det är en lek med ord som många sväljer med hull och hår.

Egon
Min t7 är på 152cc. Finns det verkligen hybrider med så pass stort huvud? Tycker att alla jag testat och spelat med är mindre och ligger runt 120cc.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Jag spelar en 7W och kommer nog alltid ha en i bagen.

//En kille som har svårt för hybrider
Mikaelanstad
Inlägg: 416
Blev medlem: 03 aug 2020, 09:06

MaxP skrev:Jag spelar en 7W och kommer nog alltid ha en i bagen.

//En kille som har svårt för hybrider
Faktiskt mycket ifrån dig + att man ser det mer och mer på PGA att jag själv införskaffa mig en 7W.

Bilden man haft innan ”talar för mig själv” är att den klubban jag spelar klassats som en gubb klubba. Men den borde verkligen inte göra det


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Driver: Callaway Rogue ST Max LS 9°
Spoon Cobra LTDx 15°
7-Wood Taylormade Sim 2 Max 21°
Järn: Taylormade P770
Wedgar: Titleist SM8 50/54/58°
Putter: Taylormade Del Monte
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

donballe skrev: 22 apr 2022, 19:07
Egon skrev: 22 apr 2022, 19:01
donballe skrev: 22 apr 2022, 17:56

Vet inte vart du ville komma med det där svaret faktiskt. Jag spelar min 41" för att den blev mer lättslagen och går lite kortare. Den kom 42" med det skaftet som satt i från början.
Inget mer än att kanske leda in diskussionen på att en t7 eller hybrid inte är det, i praktisk mening. bara för att en tillverkare väljer att stämpla den så.

En gammal T7 med stålskaft i trä/persimmon/laminat har en huvudform som många skulle kalla hybrid. Det är en lek med ord som många sväljer med hull och hår.

Egon
Min t7 är på 152cc. Finns det verkligen hybrider med så pass stort huvud? Tycker att alla jag testat och spelat med är mindre och ligger runt 120cc.
Du missförstår… Jag förklarade bara vad hybrider kom ifrån.
Vikten är avgörande och materialet styr då hur många Kubikcentimeter huvudet kan ha. Massivt (och hållbart) trä/laminat blir tyngre än ihålig metall.

Egon
donballe
Inlägg: 240
Blev medlem: 26 mar 2015, 08:32

Egon skrev: 23 apr 2022, 09:18
donballe skrev: 22 apr 2022, 19:07
Egon skrev: 22 apr 2022, 19:01

Inget mer än att kanske leda in diskussionen på att en t7 eller hybrid inte är det, i praktisk mening. bara för att en tillverkare väljer att stämpla den så.

En gammal T7 med stålskaft i trä/persimmon/laminat har en huvudform som många skulle kalla hybrid. Det är en lek med ord som många sväljer med hull och hår.

Egon
Min t7 är på 152cc. Finns det verkligen hybrider med så pass stort huvud? Tycker att alla jag testat och spelat med är mindre och ligger runt 120cc.
Du missförstår… Jag förklarade bara vad hybrider kom ifrån.
Vikten är avgörande och materialet styr då hur många Kubikcentimeter huvudet kan ha. Massivt (och hållbart) trä/laminat blir tyngre än ihålig metall.

Egon
Ok, jag förstår ingenting av dina inlägg så vi lämnar det där.
Edwardsson
Inlägg: 6
Blev medlem: 05 sep 2019, 13:24

Jag spelar bl a med en Wilson Staff Fybrid FY 19,5° i bagen som tydligen är att betrakta som en variant av en träsjua. Fungera oftast väldigt bra för min del. (Verkar inte fungera att bifoga bild på klubban)
IMG_2454.JPG
”The cornerstone of the Fybrid family, the unique FY replaces three clubs: #2 iron, #2 hybrid and #7 wood. This club has stemmed from research suggesting the optimum loft from the fairway is 19.5° on a club length of 41 inches, and these are the specifications that the Wilson Staff Fybrid offers.”

Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Användarens profilbild
Ringman76
Inlägg: 104
Blev medlem: 04 apr 2015, 15:51

Äntligen tbx på golfbanan efter över två års frånvaro.
Jag har en fw7 i min bag och jag älskar att slå med den. Spelade mina första 9 hål i torsdags. Fw3 och fw7 funderade att slå med utan problem, medans övriga klubbor for överallt och ingenstans.
Så mina fw kommer att ha ett långt å lyckligt liv i min bag. 👌😁
Driver: Tm Sim Max D 9°
Fairwaywood: Tm M4 15° och 18°
Järn: TM P770 4 - Pw
Wedgar: TM W Milled grind 50,54,58
Putter: TM Spider Tour black 37"
Grepp: Golfpride Cp2 wrap midz, Superstroke 2.0 XL
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

donballe skrev: 22 apr 2022, 19:07
Egon skrev: 22 apr 2022, 19:01
Inget mer än att kanske leda in diskussionen på att en t7 eller hybrid inte är det, i praktisk mening. bara för att en tillverkare väljer att stämpla den så.

En gammal T7 med stålskaft i trä/persimmon/laminat har en huvudform som många skulle kalla hybrid. Det är en lek med ord som många sväljer med hull och hår.

Egon
Min t7 är på 152cc. Finns det verkligen hybrider med så pass stort huvud? Tycker att alla jag testat och spelat med är mindre och ligger runt 120cc.
Läs om, läs rätt.
Gammal t7 i TRÄ …

Men men.
Huvuddesign är viktigare än cc eller tillverkarens benämning på den.
En deepface design med dagens ihåliga huvud kan ha mer cc och likväl gå lägre än en med mindre cc. Loft följer samma mönster.
En 17* t5 kan gå högre eller lägre än en 17* hybrid, järn1, UT eller vad du än vill kalla en skapelse.

Jag har fn. 2 hybrider i bagen.
21 och 20 med olika huvuddesign.
175 och 185 meter. Jag slår 21:an 10-20% kortare vid behov. 20 använder jag för låga transportslag med behov av rull och lite draw.

Egon
Skriv svar