Längre klubbor med låg budget

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
silfer
Inlägg: 4
Blev medlem: 29 apr 2022, 10:25

Hej

Bakgrund:
Jag spelar idag med en uppsättning Ping E1 5-GW, förutom 7:an som är en Cobra jag inte gillar alls. Skaften är regular men jag vet inte vikten på dem
Jag är 195 cm och har ca 103cm handled till golv. Enligt pings "fitting chart" bör jag ha 1.5" förlängda och silver dot/4* upright. Enligt https://www.hirekogolf.com/get-fit-system bör jag ha förlängt med 3/4" och 8* upright, alternativt mindre upright och 1/2" längre per 2* jag tar bort. Jag slår runt 130-140m med järn 7:an och enligt min pro när jag tog grönt kort högt tempo.

Jag har rätt högt handikap (46) och har inte "råd" att lägga ut 10k på fittade klubbor via Dormy eller liknande.
Finns det något som passar mig på begagnatmarknaden (runt 2-3k) jag har kollat på golfbidder en del och där är priset helt okej men det finns sällan klubbor i rätt längd eller så står inte längden utskriven.

Vad är det vettigaste alternativet? Köpa klonade klubbor på Nordica? Leta efter en enhörning på facebook marketplace?
Mikaelanstad
Inlägg: 416
Blev medlem: 03 aug 2020, 09:06

Tips är släng ut sökesannons på Facebook. När du förlänger klubbor så ändras oxå flex på skaften.

Lie bör du få kollad hos en PRO så får du svart på vitt vilken som passar dig utifrån din sving.

Förlänga järn själv är rätt enkelt och grepp går hitta billigt på olika sidor


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Driver: Callaway Rogue ST Max LS 9°
Spoon Cobra LTDx 15°
7-Wood Taylormade Sim 2 Max 21°
Järn: Taylormade P770
Wedgar: Titleist SM8 50/54/58°
Putter: Taylormade Del Monte
silfer
Inlägg: 4
Blev medlem: 29 apr 2022, 10:25

Mikaelanstad skrev: 29 apr 2022, 11:34 Tips är släng ut sökesannons på Facebook. När du förlänger klubbor så ändras oxå flex på skaften.

Lie bör du få kollad hos en PRO så får du svart på vitt vilken som passar dig utifrån din sving.

Förlänga järn själv är rätt enkelt och grepp går hitta billigt på olika sidor


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Ja jag har funderat på att köpa beggade klubbor och förlängs dem själv och sedan justera lie om det behövs hos "min" pro.

Jag ska fixa en annons :)
långryggen
Inlägg: 914
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

silfer skrev: 29 apr 2022, 11:12 Hej

Bakgrund:
Jag spelar idag med en uppsättning Ping E1 5-GW, förutom 7:an som är en Cobra jag inte gillar alls. Skaften är regular men jag vet inte vikten på dem
Jag är 195 cm och har ca 103cm handled till golv. Enligt pings "fitting chart" bör jag ha 1.5" förlängda och silver dot/4* upright. Enligt https://www.hirekogolf.com/get-fit-system bör jag ha förlängt med 3/4" och 8* upright, alternativt mindre upright och 1/2" längre per 2* jag tar bort. Jag slår runt 130-140m med järn 7:an och enligt min pro när jag tog grönt kort högt tempo.

Jag har rätt högt handikap (46) och har inte "råd" att lägga ut 10k på fittade klubbor via Dormy eller liknande.
Finns det något som passar mig på begagnatmarknaden (runt 2-3k) jag har kollat på golfbidder en del och där är priset helt okej men det finns sällan klubbor i rätt längd eller så står inte längden utskriven.

Vad är det vettigaste alternativet? Köpa klonade klubbor på Nordica? Leta efter en enhörning på facebook marketplace?
Sökte på förlängda på FB marketplace.
https://www.facebook.com/marketplace/it ... 991081b7fc

Lycka till!
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
silfer
Inlägg: 4
Blev medlem: 29 apr 2022, 10:25

långryggen skrev: 29 apr 2022, 12:45
silfer skrev: 29 apr 2022, 11:12 Hej

Bakgrund:
Jag spelar idag med en uppsättning Ping E1 5-GW, förutom 7:an som är en Cobra jag inte gillar alls. Skaften är regular men jag vet inte vikten på dem
Jag är 195 cm och har ca 103cm handled till golv. Enligt pings "fitting chart" bör jag ha 1.5" förlängda och silver dot/4* upright. Enligt https://www.hirekogolf.com/get-fit-system bör jag ha förlängt med 3/4" och 8* upright, alternativt mindre upright och 1/2" längre per 2* jag tar bort. Jag slår runt 130-140m med järn 7:an och enligt min pro när jag tog grönt kort högt tempo.

Jag har rätt högt handikap (46) och har inte "råd" att lägga ut 10k på fittade klubbor via Dormy eller liknande.
Finns det något som passar mig på begagnatmarknaden (runt 2-3k) jag har kollat på golfbidder en del och där är priset helt okej men det finns sällan klubbor i rätt längd eller så står inte längden utskriven.

Vad är det vettigaste alternativet? Köpa klonade klubbor på Nordica? Leta efter en enhörning på facebook marketplace?
Sökte på förlängda på FB marketplace.
https://www.facebook.com/marketplace/it ... 991081b7fc

Lycka till!
Tack för tipset! Bor inte i Stockholm dock :P
På tal om de klubborna, det verkar vara stört omöjligt att hitta klubbor som är mer än 1" förlängda, är det för att folk i allmänhet är kortare än mig eller är det för att klubban beter sig så mycket mer annorlunda om man gör den längre?
Mikaelanstad
Inlägg: 416
Blev medlem: 03 aug 2020, 09:06

Längden avgör inte klubbans längd. Utan det som avgör är avståndet händer ner till marken.

Nu minns jag inte men man ska väl inte förlänga klubborna för mycket av någon anledning. O som sagt man ska ju tänka på att man förändrar klubban när den förlängs oxå.

Viktigast är ha klubbor som känns rätt att spela med. Om det är standard. 0,5” 1” osv är ju bara en själv som kan avgöra.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Driver: Callaway Rogue ST Max LS 9°
Spoon Cobra LTDx 15°
7-Wood Taylormade Sim 2 Max 21°
Järn: Taylormade P770
Wedgar: Titleist SM8 50/54/58°
Putter: Taylormade Del Monte
långryggen
Inlägg: 914
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

silfer skrev: 29 apr 2022, 13:48
Tack för tipset! Bor inte i Stockholm dock :P
På tal om de klubborna, det verkar vara stört omöjligt att hitta klubbor som är mer än 1" förlängda, är det för att folk i allmänhet är kortare än mig eller är det för att klubban beter sig så mycket mer annorlunda om man gör den längre?
Det är relativt enkelt att förlänga klubbor, men det påverkar flex mm så det måste man vara medveten om.
Å andra sidan, om du är ny på golfen tror jag att om du hittar vilket flex du behöver och hamnar någotsånär rätt så tror jag att du får hyggliga klubbor.
Att förlänga mer än 1" har jag nästan aldrig sett.
Jag som är 190 barfota har 1" förlängda, men spelade länge med ½" förlängda. Den halva tummen extra har jag i ett styvare skaft än tidigare.
Glöm inte bort wedgearna bara. ;)
Kolla ebay också!
https://www.ebay.com/sch/115280/i.html? ... 80&_sop=10
Notera bara att sökningar inte alltid ger exakta träffar.
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Ping är inte ämnade att justeras utanför deras fabriker. Jag har inte kollat upp din modell men är det gjutet OCH Ping, så rekommenderas det inte.

Testa att greppa upp på klubborna lite utanför greppändan och se om lien blir ok eller inte. Som skrivits tidigare så är det nya grepp, skaftförlängare och lite tejp samt lim som är den billigaste lösningen. Nya skaft i just Ping är inte heller rekommenderat.

Egon
silfer
Inlägg: 4
Blev medlem: 29 apr 2022, 10:25

Tack för alla tips :)
Skriv svar