Golfskor

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Högesjö
Inlägg: 1
Blev medlem: 16 maj 2022, 11:56

Sohlberg skrev: 12 maj 2022, 06:45 Funderar på nya golf skor. Någon som har någon av dessa skor: Under Armour Hovr Drive 2 E eller FootJoy Hyperflex Boa
Jag köpte Under Armour Hovr Drive 2E förra veckan och skulle säga att de är väldigt sköna. Mjuk i sulan och samtidigt stabil.
Rekommenderar dock att ta hem flera storlekar och testa. Jag hamnade mellan storlekar och fick lösa det med en extra sula för att fylla ut.

Mathias
Driver: TaylorMade M6 10,5°
Spoon: TaylorMade M6 15°
Hybrid: TaylorMade M2 19°
Järn: TaylorMade M5 4-PW
Wedge: Titleist Vokey SM7 50°/54°/60°
Putter: TaylorMade Spider EX

Hcp: 17,7 - Maj '22
Hemmaklubb: Mariestads GK
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Mina första (lånade) golfskor hade plös, stålspik och var helt i läder. De hade torkat i startställning för ett 100m-lopp så jag behövde bara luta mig framåt så gick de av sig själva.

I lumpen hade vi lågskor som hade pressad lädersula och det var så långt ifrån mjuka Ecco (mode på 80-talet) det kunde vara. Efter nån vecka förstod man hur j-a kass Ecco var.

Det som är intressant för mig är stabilitet. Gamla footjoy classics (lågskor) fyller den funktionen. Köper lite blandat nuförtiden men gärna modell lågsko med klack. Nya mesgolfgympadojjor likt puma, gör det inte.

Var inte dumma och gå på ”mjukt å skönt” när ni handlar golfskor. Att svampa omkring i gympadojjor en hel runda är döden för både fötter och spel.

Egon
robin.palmkvist
Inlägg: 127
Blev medlem: 02 feb 2019, 15:38

Köpte som jag skrev tidigare Under Arnour Hovr Drive SL 2E för någon vecka sedan. Första gången jag köpte utan spikes. Varit lite skeptisk till greppet i regn. Men i torsdag gick vi en runda på PGA national och det fullständigt öste ner under 1h och greppet var suveränt ändå. De är väldigt sköna att gå i och jag tycker de är väldigt stabila i alla slag. Otroligt nöjd med dem!


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
---------------‐---------------------------
Driver: Ping G410 9°
FW3: Ping G400 SFT 16°
Hybrid 3: Ping G400 19°
Järn: 4-PW Titliest AP2 718
Wedge 50°: Cleveland RTX-3
Wedge 56°: Cleveland RTX-3
Wedge 60°: Nike SV
Putter: Cleveland VP1 med Pistol GT 2.0
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Sohlberg skrev:Hur är FJ i storleken och dom som är i skinn. Töjer dom sig mycket?
Jag skulle säga att FootJoy töjer sig väldigt litet. Beror lite på vilken modell förstås men överlag skulle jag inte köpa en tight modell och hoppas att den töjer sig. Jag skulle hitta en som sitter fint från början.

Dessutom brukar de erbjuda shoe fitting några gånger per säsong och då får du en expert som hjälper dig hitta din exakta storlek i FootJoy.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

JohanAdministratör skrev: 30 maj 2022, 05:02
Sohlberg skrev:Hur är FJ i storleken och dom som är i skinn. Töjer dom sig mycket?
Jag skulle säga att FootJoy töjer sig väldigt litet. Beror lite på vilken modell förstås men överlag skulle jag inte köpa en tight modell och hoppas att den töjer sig. Jag skulle hitta en som sitter fint från början.

Dessutom brukar de erbjuda shoe fitting några gånger per säsong och då får du en expert som hjälper dig hitta din exakta storlek i FootJoy.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Jag har kört med Adidas tour från och till ända sedan tidigt 00-tal. Med små ankfötter så funkar en liten storlek i wide.
Igår testade jag Footjoy Premier och eftersom många ÅF helst lägger medium width på hyllan och FJ gärna börjar sin ”standard range” på ”Eur 41” så kan man tycka att det borde passa mina 40.5 fötter men möjligtvis vara lite tighta över vristen… Not!

Footjoys olika storlekar och utformning/modell är rena skämtet. Jag har haft 42.5 i adidas som haft enorm tå-space (för mig) men ändå suttit som klistrade i hälen.
Nu glappade det nåt enormt… och eftersom jag haft en teoretisk fitting med en fj-expert och denne tyckte att en annan modell än den jag ville ha passade mig ”bättre” så undrar jag lite hur de tänker. Varför göra olika skor när man kan göra ”samma” med olika läst?
Tror man verkligen att någon tänker byta inriktning till en ful modell bara för att de valt att anpassa den för min sorts fötter?

Med det sagt… Footjoy traditions verkar ticka in på en större skara fötter.

Egon
Användarens profilbild
ola.ström
Inlägg: 15
Blev medlem: 02 jul 2020, 21:47
Ort: Gävle
Kontakt:

JohanAdministratör skrev:
Sohlberg skrev:Hur är FJ i storleken och dom som är i skinn. Töjer dom sig mycket?
Jag skulle säga att FootJoy töjer sig väldigt litet. Beror lite på vilken modell förstås men överlag skulle jag inte köpa en tight modell och hoppas att den töjer sig. Jag skulle hitta en som sitter fint från början.

Dessutom brukar de erbjuda shoe fitting några gånger per säsong och då får du en expert som hjälper dig hitta din exakta storlek i FootJoy.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Jag har knappt märkt att mina FootJoy Pro SL Carbon töjt sig, så stämmer in med dig Johan. Köpte mina i början av förra säsongen och använt dom flitigt hela förra sommaren.

För övrigt nog dom skönaste golfskorna jag ägt.

Körde på Nike Air Zoom Infinity Tour innan som också var sköna, men FJ skorna var en annan klass i komfort upplevde jag.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Hemmaklubb: Högbo GK
HCP: 11.7
Sohlberg
Inlägg: 232
Blev medlem: 26 feb 2016, 08:40
Ort: Örebro

Tack för allas input. Har varit och testat Footjoy tour alpha. Dock med skosnören. Skulle vara intressant å testa Boa varianten….
Driver: Cobra AeroJet 10.5
Spoon: Callaway Epic Max
FW5: Callaway Epic Max
Järn: Titleist 716 AP2 4-P
Wedge: Titleist 52-56-60
Putter: Odyssey White Hot OG One Wide
HCP: 15.6
Skriv svar