Chipper

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Sohlberg
Inlägg: 232
Blev medlem: 26 feb 2016, 08:40
Ort: Örebro

Såg nyss en video med @mxpgolf att han stoppat i en chipper i sin bag!

Va säger ni om den klubban? Jag har aldrig testat, men blev lite nyfiken!
Driver: Cobra AeroJet 10.5
Spoon: Callaway Epic Max
FW5: Callaway Epic Max
Järn: Titleist 716 AP2 4-P
Wedge: Titleist 52-56-60
Putter: Odyssey White Hot OG One Wide
HCP: 15.6
Mikaelanstad
Inlägg: 416
Blev medlem: 03 aug 2020, 09:06

Finns väl flera på Youtube som valt att ha en chipper i bagen Bild


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Driver: Callaway Rogue ST Max LS 9°
Spoon Cobra LTDx 15°
7-Wood Taylormade Sim 2 Max 21°
Järn: Taylormade P770
Wedgar: Titleist SM8 50/54/58°
Putter: Taylormade Del Monte
långryggen
Inlägg: 914
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

Sohlberg skrev: 16 maj 2022, 19:01 Såg nyss en video med @mxpgolf att han stoppat i en chipper i sin bag!

Va säger ni om den klubban? Jag har aldrig testat, men blev lite nyfiken!
Har inte testat, kommer inte att testa. Då måste jag plocka bort något annat och det vill/kan jag inte...

Men visst kan den fylla ett syfte, men om man lär sig hantera andra klubbor tror jag att den kan vara överflödig på sikt. Hur definierar man den, en högloftad putter?
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

långryggen skrev: 17 maj 2022, 06:56
Sohlberg skrev: 16 maj 2022, 19:01 Såg nyss en video med @mxpgolf att han stoppat i en chipper i sin bag!

Va säger ni om den klubban? Jag har aldrig testat, men blev lite nyfiken!
Har inte testat, kommer inte att testa. Då måste jag plocka bort något annat och det vill/kan jag inte...

Men visst kan den fylla ett syfte, men om man lär sig hantera andra klubbor tror jag att den kan vara överflödig på sikt. Hur definierar man den, en högloftad putter?
Det har tydligen blivit på modet att spela järnset modell halv-hybrider med bred sula. Cleveland är väl första tillverkaren jag kommer på där.
On topic… En sådan 7-8-9 är nästan som en chipper i utformning…. Så visst går det att ”få plats” i setet om man vill.

Btw.
Nej, det är inte klubbor gjorda för alla spelare och även om Crossfield uppger att han bagar dem så… se igenom reklamen.

Egon
långryggen
Inlägg: 914
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

Egon skrev: 17 maj 2022, 11:36 Det har tydligen blivit på modet att spela järnset modell halv-hybrider med bred sula. Cleveland är väl första tillverkaren jag kommer på där.
On topic… En sådan 7-8-9 är nästan som en chipper i utformning…. Så visst går det att ”få plats” i setet om man vill.

Egon
Säkert superbra för vissa, men för mig som är åt det visuellt attraherade hållet skulle aldrig få för mig tanken att göra det. Då skulle de kunna användas som chippers, men i det övriga spelet, not so much...

Jag är inte såld, och kommer inte att bli, även om det kan påvisas fungera toppen för andra.
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1367
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

Jag som har plats för 5 klubbor till skulle definitivt kunna tänka mig en chipper. Även fast jag redan kan bump and run slag med övriga klubbor så är en chipper ofelbar jämfört med en 8,9 eller PW.

Det blir ju mer känsla av att putta än att chippa.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

svingit skrev: 17 maj 2022, 15:43 Jag som har plats för 5 klubbor till skulle definitivt kunna tänka mig en chipper. Även fast jag redan kan bump and run slag med övriga klubbor så är en chipper ofelbar jämfört med en 8,9 eller PW.

Det blir ju mer känsla av att putta än att chippa.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Sorry för off-topic men har du ingenting mellan din driver och järn-5?

On topic; hur fungerar en chipper i ruff? Såg inte det i Max video. Och ärligt det vanligaste läget utanför green för min del. Från fairway är det inga större problem med en vanlig wedge, men när de är begravna i tjock ruff är en annan sak.
Hcp: ~12
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1367
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

Niklas skrev: 18 maj 2022, 06:25
svingit skrev: 17 maj 2022, 15:43 Jag som har plats för 5 klubbor till skulle definitivt kunna tänka mig en chipper. Även fast jag redan kan bump and run slag med övriga klubbor så är en chipper ofelbar jämfört med en 8,9 eller PW.

Det blir ju mer känsla av att putta än att chippa.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Sorry för off-topic men har du ingenting mellan din driver och järn-5?

On topic; hur fungerar en chipper i ruff? Såg inte det i Max video. Och ärligt det vanligaste läget utanför green för min del. Från fairway är det inga större problem med en vanlig wedge, men när de är begravna i tjock ruff är en annan sak.
Just nu har jag bara 5-56* + putter (9 klubbor). Tre klubbor vet jag att jag behöver. Mini driver eller en Sim3 TI Rocket 3:a + Trä 7:a eller en Utility Wood ( Callaway) och en 52* som ska sitta mellan 48* och 56*.
Då har jag plats för 2 st klubbor till.
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
Transalp01
Inlägg: 5
Blev medlem: 29 jul 2022, 14:24

From igår finns Ping ChipR att köpa i Sverige. Jag köpte en idag och ser fram emot att ta med den ut på banan. Sista månaden har mina chippar inte funkat så då tog jag fram min pappas gamla Ping Chipo från 70-talet. Även om den inte ger mig lika bra resultat som att chipa med någon järnklubba så är nog ändå snittet bättre. Blir aldrig katastrof. Så när nu Ping kommer med ersättare efter nästan 50 år så kändes det självklart att köpa en. Om inte annat för att göra min Ping chipper samling komplett. :D
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Chipper, headcovers för järn, score-räknare och jojo-greenlagare är saker som säger massvis om spelaren. Inte för att något är dåligt, dumt eller oanvändbart utan bara för att…

Chippers är väl det jag förstår mest. Nyttan är klockren även om det i praktiken bara är en version på en järnklubba.
Kolla upp att den är regelmässig. Runt grepp vet jag är ett måste och inga direkta siktmärken är väl en lite mer luddig regel.

Egon
Skriv svar