Kort golfare...

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
starlord
Inlägg: 1
Blev medlem: 19 maj 2022, 07:06

Hej grabbar,

Är inne och läser en hel del, men detta blir min första tråd...

Fiskar efter hjälp angående mina klubbors längd. Börjar med en liten förklaring (bare with me):

Spelat sen barnsben, tog en paus i ca 10 år och nu börjat igen. Tagit mig ner till 9hcp denna säsong.
Drivern går riktigt bra, det är järnklubborna som strular.
Jag är väl rätt bra vältränad och rörlig i kroppen och trycker till bollen rätt bra.
Jag cleanar dock bollen utan någon som helst torva, med en riktigt dålig kontakt oftast (hör inget gött ljud precis).
Jag är 167cm kort och har bockat järnen neråt och håller ner lite grann på greppet (inte jättemycket).

Jag testade igår på rangen att i princip hålla ner så långt det går på greppet, så att bladet ligger perfekt i marken (mitt blad ligger annars på hälen).
När jag höll så långt ner fick jag en jäkla fin bollträff och behövde knappt tänka på nånting utan allt föll sig naturligt genom hela svingen.

Jag som 167cm borde jag korta ner klubborna och bocka järnen ännu mer så jag kan lägga bladet bra i marken från start?
Att tappa lite längd har jag inte problem med, att tappa mycket längd är väl sådär.

Sorry för novellen, drömmer om denna frågan och kan inte riktigt släppa hur jag ska göra... :P Tacksam för svar och heta diskussioner!
Mikaelanstad
Inlägg: 416
Blev medlem: 03 aug 2020, 09:06

Man brukar utgå ifrån längden handled ner till golv. Jag själv är bara 170cm och enligt tabell ska jag ha 0,5” kortare, men greppar ner ytterst lite istället på de längre järnen. De kortare har jag inga större problem med så BildBild

Tänk på att korta ner ändrar svingvikten.

Spelar alla järn 2 grader flat och ställt 5-Wood 2,75grader mer flat mot standard BildBild min 7-Wood är korrekt lie som jag vill ha utan att ändra loftsleeve

Sen vill man väl oftast att tån sticker upp lite vid uppställning? Du kommer ju inte tillbaka på samma sätt, sätt något under sulan o se hur du kommer tillbaka Bild


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Driver: Callaway Rogue ST Max LS 9°
Spoon Cobra LTDx 15°
7-Wood Taylormade Sim 2 Max 21°
Järn: Taylormade P770
Wedgar: Titleist SM8 50/54/58°
Putter: Taylormade Del Monte
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

starlord skrev:Hej grabbar,

Är inne och läser en hel del, men detta blir min första tråd...

Fiskar efter hjälp angående mina klubbors längd. Börjar med en liten förklaring (bare with me):

Spelat sen barnsben, tog en paus i ca 10 år och nu börjat igen. Tagit mig ner till 9hcp denna säsong.
Drivern går riktigt bra, det är järnklubborna som strular.
Jag är väl rätt bra vältränad och rörlig i kroppen och trycker till bollen rätt bra.
Jag cleanar dock bollen utan någon som helst torva, med en riktigt dålig kontakt oftast (hör inget gött ljud precis).
Jag är 167cm kort och har bockat järnen neråt och håller ner lite grann på greppet (inte jättemycket).

Jag testade igår på rangen att i princip hålla ner så långt det går på greppet, så att bladet ligger perfekt i marken (mitt blad ligger annars på hälen).
När jag höll så långt ner fick jag en jäkla fin bollträff och behövde knappt tänka på nånting utan allt föll sig naturligt genom hela svingen.

Jag som 167cm borde jag korta ner klubborna och bocka järnen ännu mer så jag kan lägga bladet bra i marken från start?
Att tappa lite längd har jag inte problem med, att tappa mycket längd är väl sådär.

Sorry för novellen, drömmer om denna frågan och kan inte riktigt släppa hur jag ska göra... :P Tacksam för svar och heta diskussioner!
Kanske borde dina klubbor vara kortare, kanske inte. Enda sättet att få svar är en utprovning. Men som skrivs tidigare, klubban behöver inte ligga platt mot marken innan du slår för att kontakten ska bli god. Inte heller är det säkert att det är klubbornas längd som är problemet.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Om vi kör på ren fakta så kan man, som skrivits ovan, mäta från handleden ner till marken och få ett resultat.
Problemet med att veta är inte svårare än så.

Tyvärr är det sen människor som blir inblandade och då får man fråga sig vad som är ”rätt”!?
Finns det en enda perfekt ”rygg”vinkel?
Gör man isf. fel om man inte håller den?
Ska man hålla klubban i händerna xx cm från höften?

OM man anser att uppställning, ”ryggvinkel” och händernas pos. är valfritt … så kan man kasta allt vad någon tabell ”säger” att man ska ha.

Överkurs men tänkvärt i min bok:
Om man gör en fitting och fittern låter kunden styra så kan det bli hur galet som helst. Galet = fel ur svingsynpunkt men absolut inte hur kunden ser på sin sving/är van vid att svinga.

Gör man en fitting och låter fittern styra mot det som borde passa (enl.tabell) så kommer man i mitt tycke att landa i klubbor som ökar potentialen för en bättre sving.

Ex. Vi är människor och vi/vår hjärna ser mönster i allt. Vi vill square’a upp ett face och vi vill hålla sulan flat mot marken. Den bilden passar vår hjärna bättre.
En spelare som håller händerna för nära/långt ifrån eller har för upright/böjd ryggvinkel kommer att justera sig efter klubban/Lie.
Därför bör man hitta vad som är ”rätt” och sen inte avstiga för långt från den mallen.

Överkurs 2:
Man kan styra upp tendenser i svingen med skaftlängd och lie. Här blir det dock mer kontroversiellt. Ska man styra en slicare till ett flackt svingspår och en hookare till ett brant?!

Egon
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1366
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

Själv är jag normallång med mina 174 cm. Men jag har längre armar och spelar därför kortare klubbor.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

svingit skrev: 21 maj 2022, 12:56 Själv är jag normallång med mina 174 cm. Men jag har längre armar och spelar därför kortare klubbor.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Älskade lilla du… jag tycker att det är fint att du intalar dig det, men det stämmer inte.
Jag är 173cm och är def. kort om man måste lägga det i ett fack.
Min dotter är 174cm och tickar in på normal längd för sin generations flickor/damer. Rent statistiskt är det 180/166 som är normallängd (män/kvinnor) men kidsen är väldigt långa nuförtiden.

Egon

.
Skriv svar