Behöver ny golfboll

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Användarens profilbild
hericson
Inlägg: 344
Blev medlem: 21 maj 2017, 19:59

svingit skrev:Annars har du svenska Stripe No.1 och No.2 om du vill ha en mjuk boll.

https://stripegolf.se/
Det kanske man skulle prova vid tillfälle. Kul med svenska produkter.
/ HE
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

hericson skrev: 04 jul 2022, 20:33
svingit skrev:Annars har du svenska Stripe No.1 och No.2 om du vill ha en mjuk boll.

https://stripegolf.se/
Det kanske man skulle prova vid tillfälle. Kul med svenska produkter.
Herregud… säg mig var man tillverkar golfbollar i SE!!

Egon
Användarens profilbild
hericson
Inlägg: 344
Blev medlem: 21 maj 2017, 19:59

Egon skrev:
hericson skrev: 04 jul 2022, 20:33
svingit skrev:Annars har du svenska Stripe No.1 och No.2 om du vill ha en mjuk boll.

https://stripegolf.se/
Det kanske man skulle prova vid tillfälle. Kul med svenska produkter.
Herregud… säg mig var man tillverkar golfbollar i SE!!

Egon
Det är jag väl medveten om. Jag tror du förstår vad jag menar med svenskt.
/ HE
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

svingit skrev: 04 jul 2022, 09:06 Annars har du svenska Stripe No.1 och No.2 om du vill ha en mjuk boll.

https://stripegolf.se/
Eftersom det finns en annan tråd om bollar så checkade jag conforming ball list. Hittar inte Stripe där. Inte kan de väl ha missat att lämna in den!?

Egon
Användarens profilbild
daniel.hermansson
Inlägg: 44
Blev medlem: 10 apr 2019, 16:55
Kontakt:

Egon skrev: 06 jul 2022, 20:57
svingit skrev: 04 jul 2022, 09:06 Annars har du svenska Stripe No.1 och No.2 om du vill ha en mjuk boll.

https://stripegolf.se/
Eftersom det finns en annan tråd om bollar så checkade jag conforming ball list. Hittar inte Stripe där. Inte kan de väl ha missat att lämna in den!?

Egon
Är listan så detaljerad och riktad till konsumenter så det ska gå att hitta en boll i skogen och gemen man därifrån ska kunna hitta den på listan? Alltså är det viktigt att exakt märkning av bollen finns med? Annars kan man tänka sig att tillverkaren har skickat "boll abc123" som vi tillverkar åt företag x, y och z. Alltså att den typ av bollar bara finns en gång på listan.

Och av okunskap en följdfråga.
Vad innebär egentligen den listan? Jag minns att jag försökte köpa Slazenger Money för länge sedan på en resa i USA och fick till svar att den inte fanns i butik pga att den inte var accepterad av något regelverk. Kan det varit denna conforming ball list som den inte lyckades bli godkänd av?
Om bollen inte finns med betyder det att en runda spelad med bollen inte är enligt reglerna för att vara en hcp-grundande runda?
Strävar mot att aldrig behöva slå ett tråkigt golfslag
långryggen
Inlägg: 914
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

Egon skrev: 06 jul 2022, 20:57
svingit skrev: 04 jul 2022, 09:06 Annars har du svenska Stripe No.1 och No.2 om du vill ha en mjuk boll.

https://stripegolf.se/
Eftersom det finns en annan tråd om bollar så checkade jag conforming ball list. Hittar inte Stripe där. Inte kan de väl ha missat att lämna in den!?

Egon
Intressant, man ser ju inget om det på hemsidan heller? De skriver inte uttryckligen att deras produkter är godkända, vilket ju får anses som en bra detalj.
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
Mikaelanstad
Inlägg: 416
Blev medlem: 03 aug 2020, 09:06

Undrar det med, om den inte är med där innebär det att den inte är godkänd för spel?


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Driver: Callaway Rogue ST Max LS 9°
Spoon Cobra LTDx 15°
7-Wood Taylormade Sim 2 Max 21°
Järn: Taylormade P770
Wedgar: Titleist SM8 50/54/58°
Putter: Taylormade Del Monte
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Mikaelanstad skrev: 08 jul 2022, 16:29 Undrar det med, om den inte är med där innebär det att den inte är godkänd för spel?


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Jag kan naturligtvis inte alla regler om detta men en ”conforming ball” ska vara med på listan och den beskrivs med alla identifieringar som text, pilar, pluttar osv.
Om sen alla äldre, men fortfarande, godkända bollar ligger kvar, låter jag vara osagt.

Vi som är intresserade av nyheter vet att den största källan finns på USGA’s sidor om vad tillverkare lämnat in för ett godkännande.
Det är fö. så de flesta golfsajter agerar i sin research.

Egon
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

daniel.hermansson skrev: 08 jul 2022, 09:08
Egon skrev: 06 jul 2022, 20:57
svingit skrev: 04 jul 2022, 09:06 Annars har du svenska Stripe No.1 och No.2 om du vill ha en mjuk boll.

https://stripegolf.se/
Eftersom det finns en annan tråd om bollar så checkade jag conforming ball list. Hittar inte Stripe där. Inte kan de väl ha missat att lämna in den!?

Egon
Är listan så detaljerad och riktad till konsumenter så det ska gå att hitta en boll i skogen och gemen man därifrån ska kunna hitta den på listan? Alltså är det viktigt att exakt märkning av bollen finns med? Annars kan man tänka sig att tillverkaren har skickat "boll abc123" som vi tillverkar åt företag x, y och z. Alltså att den typ av bollar bara finns en gång på listan.

Och av okunskap en följdfråga.
Vad innebär egentligen den listan? Jag minns att jag försökte köpa Slazenger Money för länge sedan på en resa i USA och fick till svar att den inte fanns i butik pga att den inte var accepterad av något regelverk. Kan det varit denna conforming ball list som den inte lyckades bli godkänd av?
Om bollen inte finns med betyder det att en runda spelad med bollen inte är enligt reglerna för att vara en hcp-grundande runda?
Listan är ett arbetsredskap och likt en offentlig handling, något som är öppet för alla.

Ja, likväl som att du inte får spela med en icke godkänd klubba så är en dito boll något som gör din rond icke godkänd.

Helt ointressanta fakta (?) är att en kompis till mig ville öka vikten på sitt driverhuvud. Beställa en ny vikt att skruva i tog för lång tid så han gjorde en på jobbet på en eftermiddag. För att kunna spänna den så gjorde han ett spår som passar en skruvmejsel. Glad och stolt över sitt verk så visade han upp det för mig.
- Sorry, den är inte godkänd.
- Say, what!?
- Kolla själv. En inställning som kan ändras med så lite som ett mynt el.l är inte godkänt. Det måste vara ett specialverktyg inblandat.
Så… ”stjärna”, torx, insex, sexkant funkar… men inte ett spår. ;)
Självklart så är det ingen fysisk skillnad men regler är regler.

Egon
Användarens profilbild
Stripegolf
Inlägg: 5
Blev medlem: 28 dec 2021, 16:44

Helt missat dialogen! Skulle givetvis vara snabbare på svar.

Det stämmer att våra bollar inte är med på listan av conforming golf balls från USGA /RnA än så länge... Det är en ganska gedigen process och man måste producera boll med ganska hårda krav, dyr process etc. VI har planer på att göra det till nästa omgång bollar som är på ingång.

Innebörden med att vara med på listan är att man kan spela med bollarna i en officiell tävling. Annars får man inte det. Lite skum regel i våra ögon men vi rättar oss så klart.

Att spela i sällskapsspel etc är inget problem och fullt tillåtet för HCP ronder etc.
Stripe golf - Golfbollar, golfhandskar och headcovers m.m. ⛳️ 🏌🏼‍♂️. Av golfare för golfare som vill ha högpresterande golfprodukter till låga priser.
Skriv svar