Behöver ny golfboll

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Användarens profilbild
hericson
Inlägg: 344
Blev medlem: 21 maj 2017, 19:59

Antalet bollar minskar drastiskt i bollfacket på bagen, förstår inte hur...

Jag spelar för tillfället på Wilson Staff Duo Professional som jag tycker passar mig bra, jag är i alla fall nöjd, jag gillar den lite mjuka känslan i den. Men det verkar som att den har utgått.

Nu är det ingen brådis, bollarna räcker några rundor till, men jag skulle behöva hitta en boll som ersätter nuvarande Duo Professional. Några förslag?
/ HE
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

hericson skrev: 08 jun 2022, 19:36 Antalet bollar minskar drastiskt i bollfacket på bagen, förstår inte hur...

Jag spelar för tillfället på Wilson Staff Duo Professional som jag tycker passar mig bra, jag är i alla fall nöjd, jag gillar den lite mjuka känslan i den. Men det verkar som att den har utgått.

Nu är det ingen brådis, bollarna räcker några rundor till, men jag skulle behöva hitta en boll som ersätter nuvarande Duo Professional. Några förslag?
Wilson Triad är den boll som ska ha ersatt bollen du spelar med. Eller nej, det kanske var Duo soft? Triad borde kanske ändå fungera. Uretan skal iaf. De har iaf gjort om och ersatt med andra bollar som är liknande så borde finnas en ersättare.
Hcp: ~12
Sohlberg
Inlägg: 232
Blev medlem: 26 feb 2016, 08:40
Ort: Örebro

Spelade själv med bollen du spelar med och jag har nu även spelat med Triad och den påminner väldigt mycket om duo pro.

Triad är dock dyrare och i mitt tycke inte lika prisvärd.
Driver: Cobra AeroJet 10.5
Spoon: Callaway Epic Max
FW5: Callaway Epic Max
Järn: Titleist 716 AP2 4-P
Wedge: Titleist 52-56-60
Putter: Odyssey White Hot OG One Wide
HCP: 15.6
Användarens profilbild
hericson
Inlägg: 344
Blev medlem: 21 maj 2017, 19:59

Ska prova Triad vid tillfälle, har som sagt fortfarande några gamla bollar kvar.
/ HE
Sohlberg
Inlägg: 232
Blev medlem: 26 feb 2016, 08:40
Ort: Örebro

hericson skrev: 10 jun 2022, 17:29 Ska prova Triad vid tillfälle, har som sagt fortfarande några gamla bollar kvar.

Skriv gärna va du tycker om Triad.

Jag gjorde nyss en beställning på Callaway Chrome Soft för 349:-(2021 års modell)
Driver: Cobra AeroJet 10.5
Spoon: Callaway Epic Max
FW5: Callaway Epic Max
Järn: Titleist 716 AP2 4-P
Wedge: Titleist 52-56-60
Putter: Odyssey White Hot OG One Wide
HCP: 15.6
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Har spelat Wilson duo professional och gillade den. De såldes på rea och i ärlighetens namn ville jag först inte köpa dem pga namnet ”Wilson”.

Uppbyggnad av en boll kan sammanfattas med skal och kärna. En 3-4-5-dels boll är shit the same om bara skalet är ”responsivt”. Urethane Rules och varesig det är cast eller nån annan metod så är det materialet som styr.

Efter det kommer generell kompression. Lagom är lagom och med ett mjukt skal (som urethane är) så handlar det mer om preferens och även lite klubbhastighet. Hårda bollar presterar likväl bra även om man inte har klubbhastigheten för dem. Det simsättet griller i huvudet (läs, egentligen öronen) är om bollen känns för hård/mjuk när man chippar och puttar.

Titleist v1, x, avx och tour speed passar alla.
Tour soft är som en upphottad Pinnacle soft och inte alls värt pengarna.
Surlyn-skal har bättre hållbarhet och sabbar egentligen ingens spel om man har - hcp.

Det finns massor av bollar i andra märken men det viktigaste är skalet och kompressionen.
En 3-4-5-dels boll med urethane kommer prestera likvärdigt oavsett märke. Kompressionen är den del som man kan härleda till känslan.

Egon
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Ett tillägg.
Spelade greensome häromdan och tvingade min partner att byta till en ”bra” boll. Jag spelar Bridgestone x s (tiger-bollen) och kompisen spelar normalt Pinnacle soft.

Han slog tidigt 2 chippar kort pga. hugg men lite senare en pitch från 65m med drop stop.

Ergo… bollen gör skillnad men det handlar om att veta/vänja sig vid hur bollen reagerar.

Egon
Användarens profilbild
hericson
Inlägg: 344
Blev medlem: 21 maj 2017, 19:59

Sohlberg skrev:
hericson skrev: 10 jun 2022, 17:29 Ska prova Triad vid tillfälle, har som sagt fortfarande några gamla bollar kvar.

Skriv gärna va du tycker om Triad.

Jag gjorde nyss en beställning på Callaway Chrome Soft för 349:-(2021 års modell)
Har nu spelat två rundor med både Wilson Professional och Triad. Jag är ingen golfnörd så jag känner ingen skillnad på dessa båda bollar, det är min enkla sammanfattning.
Ska även tillägga att jag spelat en runda med Pro V1 bollar och det kändes lika bra men de är ju dyrare i inköp.
/ HE
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

hericson skrev: 29 jun 2022, 20:42
Sohlberg skrev:
hericson skrev: 10 jun 2022, 17:29 Ska prova Triad vid tillfälle, har som sagt fortfarande några gamla bollar kvar.

Skriv gärna va du tycker om Triad.

Jag gjorde nyss en beställning på Callaway Chrome Soft för 349:-(2021 års modell)
Har nu spelat två rundor med både Wilson Professional och Triad. Jag är ingen golfnörd så jag känner ingen skillnad på dessa båda bollar, det är min enkla sammanfattning.
Ska även tillägga att jag spelat en runda med Pro V1 bollar och det kändes lika bra men de är ju dyrare i inköp.
Triad ska ju vara same same som proffesional.

V1 olika årgångar har ju ganska ”stora” skillnader i teorin. De byter modell udda år och den enda praktiska skillnaden jag märkt är att V1x de senaste årgångarna har blivit för ”hård” för mitt tycke. Spelmässigt presterar de säkert väldigt likt tidigare modeller.

Egon
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1366
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

Annars har du svenska Stripe No.1 och No.2 om du vill ha en mjuk boll.

https://stripegolf.se/
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
Skriv svar