Swingspeed 91-93 mph ish

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Användarens profilbild
Zionthelion
Inlägg: 11
Blev medlem: 12 jun 2022, 23:23

Hej jag sitter och klurar på då jag blev fitted för stiff skaft på alla klubbor.
Kör cobra rakt igenom och har runt 91-93 mph med drivern som är en cobra ltdx 10.5 med hazardus smoke black skaftet stiff.
Har garanterat mer att ge i speed mer bättre teknik så tror att jag med lite träning kan ge 95mph +..
Så nu till min fundering är jag fitted fel då många säger att jag skulle ha reg skaft och ej stiff med min swingspeed.
Får knappa 180 meter carry med min driver och tycker det är lite.
Så typ 200 yards carry.
Vore intressant med lite input. Precis köpt allt nytt så vore trist om jag måste börja om med alla skaft.



Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
långryggen
Inlägg: 914
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

Om jag tolkar de som verkligen kan så är ett flex ett lite svajjande begrepp. Tyngden på skaftet är nog mer viktigt och hur väl man levererar klubban till bollen. Sen är det väl klart att vissa svinghastigheter tenderar att landa i det ena eller andra flexet.
Jag har dryga 105 mph med drivern tror jag och kör med Stiff jag med. Jag skulle inte bli särdeles förvånad om man går ner på klubben och ser var och varannan "gubbe" som knappt levererar bollen 150m har ett stiffskaft i drivern.
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Flex är inte faktorn du letar efter. Visst, i teorin blir ”för” styvt en faktor men i praktiken pratar vi + - nån ynka meter.
Med 90mph Carrar proffs 210m. Då snackar vi närmast perfekt utbyte i erhålld bollhastighet och inte minst en perfekt bollbana.
Vi dödliga carrar mellan 175-200 med samma svinghastighet.

Med det sagt så är inte smoke black ett skaft som jag skulle dela ut till vem som. Det är till för spelare med en aggressiv sving som har behov av low spin och low launch.

Egon
Användarens profilbild
Zionthelion
Inlägg: 11
Blev medlem: 12 jun 2022, 23:23

Egon skrev:Flex är inte faktorn du letar efter. Visst, i teorin blir ”för” styvt en faktor men i praktiken pratar vi + - nån ynka meter.
Med 90mph Carrar proffs 210m. Då snackar vi närmast perfekt utbyte i erhålld bollhastighet och inte minst en perfekt bollbana.
Vi dödliga carrar mellan 175-200 med samma svinghastighet.

Med det sagt så är inte smoke black ett skaft som jag skulle dela ut till vem som. Det är till för spelare med en aggressiv sving som har behov av low spin och low launch.

Egon
Ok vad rekommenderar du för skaft istället.
Drivern kom med det skaftet och jag har inte en jätte aggressiv sving heller.
Funderar på att ev skifta driver till en ping 425 max med ett Alta cb 55 stiff skaft.
Kör samma skaft på både min 3W och 5W och där gillar jag dom. Men skulle vilja ha ett skaft som ger mig lite mer kontroll och kanske lite mjukare fast vad jag har förstått så är inte detta stiff skaft väldigt styvt heller.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Användarens profilbild
Zionthelion
Inlägg: 11
Blev medlem: 12 jun 2022, 23:23

Detta skaft har jag nu Project X HZRDUS Smoke iM10 60g


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Användarens profilbild
Zionthelion
Inlägg: 11
Blev medlem: 12 jun 2022, 23:23

IMG_3129.JPG
IMG_3129.JPG (179.82 KiB) Visad 1547 gånger

Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Det är väldigt stor skillnad på skaft och även om båda heter Hzrdus och/eller smoke så kan det kännas extremt olika att svinga med.

Alltså, för att vara fullständigt glasklar… det är få skaft som är rent dåliga utan det handlar främst bara om vad de förmedlar för känsla och sen vilken bollbana man får ut.
För att addera lite smolk i bägaren så kan samma skaft i olika huvud, eller så lite som olika loft med samma huvud, ge väldigt skiftande resultat.

Människan i oss översätter ofrånkomligt resultatet över på känslan och det är lite därför som det kan behövas en skilled tränare som fitter.

Nåväl, Alta verkar de flesta komma överens med i ett ping huvud. Hur det beter sig i ett cobra huvud är inte givet. Annars är de flesta varianter av evenflow ganska safe.

Egon
Användarens profilbild
Zionthelion
Inlägg: 11
Blev medlem: 12 jun 2022, 23:23

Ok fint tack. Ja jag har dessvärre ej provat denna driver utan köpte den rakt av då jag köpte allt i cobra.
Är en del teknik missar i mitt driver spel som jag ska korrigera så absolut inte en dålig driver. När jag träffar rätt så går den spikrakt med en fin flykt.

Ska även kika på en steatlh 10.5 med evenflow 6.5x skaft.

Nästa år så ska jag ta alla klubbor till en riktig fitter och gå igenom allt för att vad jag ska ev ändra på smart även testa lite nya klubbor. Är ej märkes trogen heller vill mest bara ha det som optimalt passar min spelstil..




Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Inte för att jag vill vara elak… men även om en svingtränare och/eller kunnig klubbmakare sköter fittingen så finns det ingen garant.

Många tycker att de är för dåliga för en fitting och andra tror att en fitting löser allt. Den enda sanningen står inte att finna någonstans.

För mig, som fn. inte har utrustning men kan fitting/klubb-bygge så är det en smal sak att plocka fram det som funkar. Problemet är att från ”funkar” till ”det bästa” är det otroligt långt.

Det jag vill säga är att det inte finns ett enda recept även om svingen är tour-perfekt. Det hela bygger iofs. på en massa tekniska siffror men i slutänden är det likväl känslan hos den som svingar som styr. Känns det bra och siffrorna visar bra värden, så är det bra.

Det många inte kan greppa är att man anpassar sig efter klubban. Ta den berömda smekmånaden som ex. En klubba som funkar direkt men sen trixar efter ett tag, hintar om att den faktiskt inte funkar i längden.
En klubba som blir bättre och bättre hintar iofs. om samma sak men tot. sett kan slutresultatet ändå bli till det bättre.

Ett tips:
Jag har en mizuno-driver från tidigt 10-tal som har en skön känsla. Den har ett mjukt skaft och ett fint huvud att se ner på. Jag missar aldrig fw med den. Tyvärr går den 20-30m kortare än allt annat men den är jättebra som en reset för tendenser i svingen. Det räcker oftast med en runda med den för att min andra driver ska funka igen.

- Jaja, tänker säkert nån. Varför sätter du inte ihop en liknande driver då som går längre?
Det har inte gått än. Huvudet är så unikt vs modernare drivers och jag har inte ork/ekonomi att köpa allt jag ser.

Egon
Användarens profilbild
Zionthelion
Inlägg: 11
Blev medlem: 12 jun 2022, 23:23

Nej det är klart att en fitting inte löser allt. Men ett bra ställe att stå på för att se om man har rätt vikt på tex järnen lie/loft stämmer osv.
Samt kunna prova ut flera olika skaft på tex trä klubborna med för att se boll flykt osv. Har inte en perfekt tour sving så ska ej låtsas. Ligger endast på runt 16-18 i hcp. Och är nöjd med det mesta jag har idag dock så är mina cobra tec x lite strong loftade men börjar vänja mig vid dom med.
Älskade faktiskt min gamla cobra amp med reg skaft. Sköt iväg som ett skott och slog runt 200m konstant med den utan större problem. Krånglade sällan men ej hittat en likadan.
Blir nog en stealth driver istället så får jag spela med den och lära mig vad som fungerar.
Dock osäker på skaftet som isåfall blir ett ventus red 5 stiff skaft.
Har ingen möjlighet att prova den heller så blir till att chansa lite.
Annars får man helt enkelt slå ut med trä 5 tills man hittar något annat. Tappar 10-15 m men slår oftast ut bättre med den gentemot drivern.



Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Skriv svar