Ny spelare - Fråga om wedge

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Tolgen
Inlägg: 4
Blev medlem: 24 jun 2022, 11:21

Precis börjat spela golf och tog nyligen mitt gröna kort. Köpte begagnade klubbor vilket inkluderade järnset från Callaway Rogue, och sedan diverse klubbor från Wilson och Spalding (driver, hybrid, sandwedge). Nu känner jag att jag skulle vilja uppgrade mina wedges. Gillar Titleists klubbor och diverse tillbehör så tittar på en klubba som heter Titleist Sm9 Tour Chrome Wedge Herr. Är detta några som gör sitt jobb bra (förutsatt att man träffar bollen)? Det jag också funderar på är vilket loft jag ska införskaffa, funderade på följande:
52.08 F
56.10 S

Sista blir eventuellt en med 60 loft, men vet ej vilken av; 60.08 M, 60.10 S, 60.14K.

Några större skillnader på de tre sista och vad står bokstäverna för? Den sistnämnde blir min lobwedge och de andra två gapwedge och sandwedge.

Har ni några andra tips eller saker att tillägga så varsågod!

Med vänlig hälsning Robin
Driver: Wilson C300
Metalwood: Spalding
Hybrid: Spalding
Järn: Callaway Rogue 20
Wedgar: Titleist Vokey SM9 52.08F 56.10S 60.04L
Putter: Wilson Harmonized M1
HCP: 29ish :roll:
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Tolgen skrev:Precis börjat spela golf och tog nyligen mitt gröna kort. Köpte begagnade klubbor vilket inkluderade järnset från Callaway Rogue, och sedan diverse klubbor från Wilson och Spalding (driver, hybrid, sandwedge). Nu känner jag att jag skulle vilja uppgrade mina wedges. Gillar Titleists klubbor och diverse tillbehör så tittar på en klubba som heter Titleist Sm9 Tour Chrome Wedge Herr. Är detta några som gör sitt jobb bra (förutsatt att man träffar bollen)? Det jag också funderar på är vilket loft jag ska införskaffa, funderade på följande:
52.08 F
56.10 S

Sista blir eventuellt en med 60 loft, men vet ej vilken av; 60.08 M, 60.10 S, 60.14K.

Några större skillnader på de tre sista och vad står bokstäverna för? Den sistnämnde blir min lobwedge och de andra två gapwedge och sandwedge.

Har ni några andra tips eller saker att tillägga så varsågod!

Med vänlig hälsning Robin
Innan du lägger en krona på att byta ut wedgarna. Se till att du har en någorlunda ok teknik så att du faktiskt har användning av det en ny wedge skulle ge. Känner du dig någorlunda bekväm med wedgen du har, börja med att köpa en för att utveckla ditt spel. Därefter kommer du successivt märka vilka klubbor du behöver för att fylla de hål du har i bagen.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Tolgen
Inlägg: 4
Blev medlem: 24 jun 2022, 11:21

MaxP skrev: 24 jun 2022, 18:51
Tolgen skrev:Precis börjat spela golf och tog nyligen mitt gröna kort. Köpte begagnade klubbor vilket inkluderade järnset från Callaway Rogue, och sedan diverse klubbor från Wilson och Spalding (driver, hybrid, sandwedge). Nu känner jag att jag skulle vilja uppgrade mina wedges. Gillar Titleists klubbor och diverse tillbehör så tittar på en klubba som heter Titleist Sm9 Tour Chrome Wedge Herr. Är detta några som gör sitt jobb bra (förutsatt att man träffar bollen)? Det jag också funderar på är vilket loft jag ska införskaffa, funderade på följande:
52.08 F
56.10 S

Sista blir eventuellt en med 60 loft, men vet ej vilken av; 60.08 M, 60.10 S, 60.14K.

Några större skillnader på de tre sista och vad står bokstäverna för? Den sistnämnde blir min lobwedge och de andra två gapwedge och sandwedge.

Har ni några andra tips eller saker att tillägga så varsågod!

Med vänlig hälsning Robin
Innan du lägger en krona på att byta ut wedgarna. Se till att du har en någorlunda ok teknik så att du faktiskt har användning av det en ny wedge skulle ge. Känner du dig någorlunda bekväm med wedgen du har, börja med att köpa en för att utveckla ditt spel. Därefter kommer du successivt märka vilka klubbor du behöver för att fylla de hål du har i bagen.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Aboslut, kan skippa sandwedge då. Men jag har ingen gapwedge eller lobwedge att träna med.
Driver: Wilson C300
Metalwood: Spalding
Hybrid: Spalding
Järn: Callaway Rogue 20
Wedgar: Titleist Vokey SM9 52.08F 56.10S 60.04L
Putter: Wilson Harmonized M1
HCP: 29ish :roll:
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

SM-serien från Titleist är en klassiker.
Om du vill mjukstarta kan du kika på blocket efter SM6/7/8. Själv lirar jag SM8.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Tolgen
Inlägg: 4
Blev medlem: 24 jun 2022, 11:21

JohanAdministratör skrev: 25 jun 2022, 17:48 SM-serien från Titleist är en klassiker.
Om du vill mjukstarta kan du kika på blocket efter SM6/7/8. Själv lirar jag SM8.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Ska kolla upp det. Då jag lirar vänster så är det begagnade utbudet väldigt dåligt.
Driver: Wilson C300
Metalwood: Spalding
Hybrid: Spalding
Järn: Callaway Rogue 20
Wedgar: Titleist Vokey SM9 52.08F 56.10S 60.04L
Putter: Wilson Harmonized M1
HCP: 29ish :roll:
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Tolgen skrev: 25 jun 2022, 09:32

Aboslut, kan skippa sandwedge då. Men jag har ingen gapwedge eller lobwedge att träna med.
Som sagt, bli polare med en wedge. Lär dig hur du kan anpassa klubban för att slå de olika slagen du vill slå med en och samma wedge så har du kommit långt.
Tolgen
Inlägg: 4
Blev medlem: 24 jun 2022, 11:21

MaxP skrev: 26 jun 2022, 05:46
Tolgen skrev: 25 jun 2022, 09:32

Aboslut, kan skippa sandwedge då. Men jag har ingen gapwedge eller lobwedge att träna med.
Som sagt, bli polare med en wedge. Lär dig hur du kan anpassa klubban för att slå de olika slagen du vill slå med en och samma wedge så har du kommit långt.
Tack för tipset!
Driver: Wilson C300
Metalwood: Spalding
Hybrid: Spalding
Järn: Callaway Rogue 20
Wedgar: Titleist Vokey SM9 52.08F 56.10S 60.04L
Putter: Wilson Harmonized M1
HCP: 29ish :roll:
Skriv svar