Hjälp med nästa järnset

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Crille199393
Inlägg: 3
Blev medlem: 07 jul 2022, 13:56

Tja!

Jag började spela golf förra säsongen och har hittills lyckats harva mig ned till 25 HCP.

Nu har det blivit dags för nästa järnset, och jag väger mellan dessa två:

Begagnat Callaway x2 hot pro Järnset för 2500 kr. Verkar dock vara en rätt gammal serie, från 2014? Ok skick.

Detta https://www.golfsky.se/sv/jaernset/cobr ... attning-rh

Cobra fly xl. För 3000kr. Dock lite osäker på vad xl betyder? Är det att klubborna är extra långa eller att man slår längre?

Tar gärna emot tips för andra kandidater i samma prisklass också,

OBS är vänsterspelare.

Tacksam för input!!

Mvh Crille
långryggen
Inlägg: 914
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

Jag ser inga problem med att köpa begagnat. Skulle jag gissa så är callawayklubborna en mer kvalitativ produkt än Cobras, som nästan känns som en modell som tidigt går in i rea spektrat.
Hur kommer det sig att du fastnat för callawayklubborna?
Jag kan tänka mig att du borde kunna hitta ett nyare set i samma kategori för motsvarande peng eller bara aningen dyrare?

Att de är XL har nog mer med bladstorlek eller hur förlåtande klubban är om jag skulle gissa.

Vad som är viktigt är att veta VAD du ska leta efter. Vet du svinghastighet, så att du har ett hum om skaftstyvhet?
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
Crille199393
Inlägg: 3
Blev medlem: 07 jul 2022, 13:56

långryggen skrev: 07 jul 2022, 14:52 Jag ser inga problem med att köpa begagnat. Skulle jag gissa så är callawayklubborna en mer kvalitativ produkt än Cobras, som nästan känns som en modell som tidigt går in i rea spektrat.
Hur kommer det sig att du fastnat för callawayklubborna?
Jag kan tänka mig att du borde kunna hitta ett nyare set i samma kategori för motsvarande peng eller bara aningen dyrare?

Att de är XL har nog mer med bladstorlek eller hur förlåtande klubban är om jag skulle gissa.

Vad som är viktigt är att veta VAD du ska leta efter. Vet du svinghastighet, så att du har ett hum om skaftstyvhet?
Okej, tack för svaret! Att jag fastnade för callaway-klubborna är mest en slump då det inte finns jättemycket begagnat uppe i den prisklassen som är vänster. Kikar på blocket, marketplace och golfmarknaden på Facebook, och då är callawaysen typ de ända jag hittat.

Har inte koll på svinghastighet, men tror den är relativt hög, kanske får ta och kolla upp det. Kör idag med Wilson staff som mitt första set som
Funkat helt ok.
Crille199393
Inlägg: 3
Blev medlem: 07 jul 2022, 13:56

Lyckades pruta ned callaway till 1250. Kanske är värt det och kliva lite mer ordentligt lite längre fram.
långryggen
Inlägg: 914
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

Crille199393 skrev: 07 jul 2022, 15:05 Lyckades pruta ned callaway till 1250. Kanske är värt det och kliva lite mer ordentligt lite längre fram.
DFet är ju billigt om inte annat, och det skickar väl en signal om priserna och hur allt kan prutas. Allt begagnat kan man pruta på, men visst, i ditt fall som vänsterspelare är ju utbudet klart mindre än för en högerspelare.
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Crille199393 skrev: 07 jul 2022, 15:05 Lyckades pruta ned callaway till 1250. Kanske är värt det och kliva lite mer ordentligt lite längre fram.
Det är inga pengar … känns det bra så köp.
X2 hot pro var helt ok när de kom. Lite hårda i träffen (gjutna har jag för mig) och semi-förlåtande.
De cobra du tittat på är ämnade åt nybörjare/långsamtsvingande spelare. XL-serien känns lite varuhus vs x2 hot som var top of the line.
Enkelt val i mitt huvud men hur du än gör så är bägge spelbara.

Egon
Användarens profilbild
Zionthelion
Inlägg: 11
Blev medlem: 12 jun 2022, 23:23

Crille199393 skrev:Lyckades pruta ned callaway till 1250. Kanske är värt det och kliva lite mer ordentligt lite längre fram.
Finns en renodlad grupp för oss vänstetspelare på FB. Sök på vänster golf så hittar du den.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Skriv svar