Regnställ

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Jensaeriksson
Inlägg: 10
Blev medlem: 27 jan 2017, 19:23

Hej på er! Efter senaste dagarnas värme verkar det kunna bli lite regnigt framöver. Då är det dags att investera i ett nytt regnställ. Undviker gärna att spela i regn men ibland är det oundvikligt. Har ni några bra tips på riktigt bra regnställ? Jackan och känslan att kunna svinga fritt är ju det viktigaste.
Ska kolla på Stadiums Cross modell vilket är ett billigt alternativ men om ngn har erfarenhet från det så får ni gärna dela med er.

Sent from my 2201123G using Svensktgolfforum mobile app

KonsultTT
Inlägg: 44
Blev medlem: 11 okt 2020, 09:30

Jag köpte den här + byxor för 1599:- https://www.stadium.se/sport/golf/golfk ... cket.black
Klart prisvärt.

/ TT
HCP: 32,7 Klubb: Umeå Sörfors GK
Började spela: 2019
Jensaeriksson
Inlägg: 10
Blev medlem: 27 jan 2017, 19:23

Precis det jag tittat på. Det är ju inga superdyra grejer så kanske värt att prova.
Tack för svaret!

Sent from my 2201123G using Svensktgolfforum mobile app

Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Jensaeriksson skrev: 21 jul 2022, 23:27 Hej på er! Efter senaste dagarnas värme verkar det kunna bli lite regnigt framöver. Då är det dags att investera i ett nytt regnställ. Undviker gärna att spela i regn men ibland är det oundvikligt. Har ni några bra tips på riktigt bra regnställ? Jackan och känslan att kunna svinga fritt är ju det viktigaste.
Ska kolla på Stadiums Cross modell vilket är ett billigt alternativ men om ngn har erfarenhet från det så får ni gärna dela med er.

Sent from my 2201123G using Svensktgolfforum mobile app
Kolla Abacus och se om du kan hitta ett bra pris någonstans.
Hcp: ~12
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Regn och kallt väder är ingen hit. Ämnar man spela i det så är en bra jacka och byxor ett måste.

Det finns massor av märken och väldigt dyra är de flesta, men man behöver inte köpa det dyraste.
Galvin Green gör jättebra kläder men det kostar skjortan och swish/swosh-ljudet tilltalar inte mig.
Abacus ligger bättre i pris även om det ändå kostar en del.

Ska man spela i regn i någorlunda varm temperatur så skulle jag vilja råda om noll regnkläder. Visst, bra byxor som känns svala även i torrt väder finns, de gillar jag.
I brist på det funkar allt som inte är av multifunktion/petflaska-material eftersom de klistrar sig mot huden när de blir blöta. Att de torkar fort hjälper inte mig.

På överkroppen är understället väldigt underskattat. Jag kör oftast en undertröja (modell golf) och sen en pullover och/eller en kortärmad vindtröja som är vatten-avvisande.
Ihop med paraply så blir jag aldrig blöt in på skinnet under 18 hål.
Pullovern håller värmen och drar till sig fukten. Med en regnjacka så dräller vattnet ner över händer och grepp.

Egon
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Jensaeriksson skrev: 21 jul 2022, 23:27 Hej på er! Efter senaste dagarnas värme verkar det kunna bli lite regnigt framöver. Då är det dags att investera i ett nytt regnställ. Undviker gärna att spela i regn men ibland är det oundvikligt. Har ni några bra tips på riktigt bra regnställ? Jackan och känslan att kunna svinga fritt är ju det viktigaste.
Ska kolla på Stadiums Cross modell vilket är ett billigt alternativ men om ngn har erfarenhet från det så får ni gärna dela med er.

Sent from my 2201123G using Svensktgolfforum mobile app
Regnställ är som allt annat. Du får vad du betalar för. Och allt blir relativt till hur mycket regn vi snackar om. Är du en spelare som spelar i alla väder (dvs även om det öser ner) då vill du ha ett riktigt regnställ och då följer prislappen efter. Är det så att du vill ha något som klarar lättare duggregn ett tag så kan du köpa nästan vad som helst.
Användarens profilbild
LottaMaria
Inlägg: 35
Blev medlem: 13 jul 2020, 15:46

Jag var i liknande funderingar för ett tag sedan, jag tänkte lägga mig på en ok prisnivå. Inte det billigaste och inte det dyraste. Sedan när jag var på plats i butiken och provade olika så gjorde jag en kursändring, jag köpte dom byxorna som satt klart bäst, hade dom fickor jag vet att jag vill ha på banan och som var svalast. Jag har jackor av olika sort redan så tänkte att hellre skaffa brallor som jag är nöjd med i många år och som jag kommer att använda även utanför golfen. Priset var inte lågt nej, men jag vet från andra sporter jag sysslar med att oftast när jag blivit missnöjd så är det när jag köpt för billigt och då har jag till slut ändå skaffat det jag egentligen ville ha. Det blev ett par Galvin Green.
Skriv svar