Driver fundering

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Pumpzter
Inlägg: 13
Blev medlem: 09 aug 2021, 23:16

Jag har en liten fundering vad gäller drivers. Jag har en gammal Nike covert VS tour som jag köpte av en bekant för 500 spänn. Nu sitter jag och funderar på om det är läge att skaffa en nyare driver (beg från blocket). Hur mycket har egentligen hänt sen 2013(?) när min nuvarande kom? Anledning till att jag söker en ny är att jag antar att en nyare driver är mer förlåtande när svingen och bollträffen inte riktigt sitter.

Vilka modeller bör man kika in om det är träffa fairway som är huvudmålet, inte längden? Eller har det inte hänt så mycket de senaste åren så Nike Pinnen fortfarande håller måttet?
Ping G410+ 10,5*
Ping G410 Fairway 3 15,5*
Cobra Fly XL Hybrid 21*
Titleist T300 AW - J5
Wilson Harmonized 52* & 56*
Cobra King Stingray Putter

20 Hcp
Sohlberg
Inlägg: 232
Blev medlem: 26 feb 2016, 08:40
Ort: Örebro

Har själv haft Nike covert VS tour och den är inte speciellt förlåtande.

Jag bytte till en Callaway X2 hot sen bytte jag till min nuvarande Cobra F8 och denna är väldigt förlåtande.

Så kolla efter Cobra F8, F9. Finns även andra som är mycket mer förlåtande än din Nike!

Vilken miss har du?
Driver: Cobra AeroJet 10.5
Spoon: Callaway Epic Max
FW5: Callaway Epic Max
Järn: Titleist 716 AP2 4-P
Wedge: Titleist 52-56-60
Putter: Odyssey White Hot OG One Wide
HCP: 15.6
Pumpzter
Inlägg: 13
Blev medlem: 09 aug 2021, 23:16

Missar väldigt sällan höger, oftast är det en liten fade eller en massiv slice. Sitter å funderar på en G425 max, då den verkar vara otroligt förlåtande. Men cobra som du nämner kanske kan vara något också
Ping G410+ 10,5*
Ping G410 Fairway 3 15,5*
Cobra Fly XL Hybrid 21*
Titleist T300 AW - J5
Wilson Harmonized 52* & 56*
Cobra King Stingray Putter

20 Hcp
Sohlberg
Inlägg: 232
Blev medlem: 26 feb 2016, 08:40
Ort: Örebro

Pumpzter skrev: 07 aug 2022, 12:37 Missar väldigt sällan höger, oftast är det en liten fade eller en massiv slice. Sitter å funderar på en G425 max, då den verkar vara otroligt förlåtande. Men cobra som du nämner kanske kan vara något också

G425 Max är oxå ett väldigt bra alternativ
Driver: Cobra AeroJet 10.5
Spoon: Callaway Epic Max
FW5: Callaway Epic Max
Järn: Titleist 716 AP2 4-P
Wedge: Titleist 52-56-60
Putter: Odyssey White Hot OG One Wide
HCP: 15.6
robin.palmkvist
Inlägg: 127
Blev medlem: 02 feb 2019, 15:38

Pumpzter skrev:Missar väldigt sällan höger, oftast är det en liten fade eller en massiv slice. Sitter å funderar på en G425 max, då den verkar vara otroligt förlåtande. Men cobra som du nämner kanske kan vara något också
Har alltid haft en ganska ordentlig slice på mina missade utslag, de bra var en liten fade. Körde på en äldre Nike SQ Sumo driver som inte alls var förlåtande.
Köpte sedan en Ping G410 samtidigt som jag tog ett par lektioner. Om det var driver eller lektionerna som ”botade” mig så jag nu har en liten draw istället låter jag vara osagt Bild men G410 är en väldigt förlåtande klubba samtidigt som den är bra i längd också. Så jag hade försökt få tag i en G410 istället för G425 (om priset är en faktor) då jag inte alls gillar det ”döda” ljudet i G425.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
---------------‐---------------------------
Driver: Ping G410 9°
FW3: Ping G400 SFT 16°
Hybrid 3: Ping G400 19°
Järn: 4-PW Titliest AP2 718
Wedge 50°: Cleveland RTX-3
Wedge 56°: Cleveland RTX-3
Wedge 60°: Nike SV
Putter: Cleveland VP1 med Pistol GT 2.0
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Vad är förlåtande?
- jo, ett hittepå ord som möjligtvis beskriver hjälp med att få en boll upp i luften dvs. då främst på järn men även i viss mån på woods.

Drivers har iofs ett moi-värde som i princip refererar till huvudets benägenhet att vrida sig vid off-center träff. Det kommer av mer massa lågt och långt från facet. TM och inte minst div. tester har dock visat att ett högt moi-värde inte är så viktigt som man kan tro och därför ”trycker” man inte på det, reklammässigt, längre. Det brukade kallas ”förlåtenhet” tidigare men det stämmer inte på riktning utan mer i utväxling för klubbhastighet över i bollhastighet. … och, som sagt, vikten lågt/bak ger högre utgångsvinkel.

Drivers och de flesta woods är konkava i träffytan och så länge riktningen på huvudet är någorlunda mot målet (mer exakt, på väg ner-vänster, på väg upp-höger) så ger träff off-center en effekt som kallas gear-effect. Det gör att träffar på häl/tå skruvar in bollen mot målet.

Egon
Pumpzter
Inlägg: 13
Blev medlem: 09 aug 2021, 23:16

robin.palmkvist skrev: 07 aug 2022, 18:11
Pumpzter skrev:Missar väldigt sällan höger, oftast är det en liten fade eller en massiv slice. Sitter å funderar på en G425 max, då den verkar vara otroligt förlåtande. Men cobra som du nämner kanske kan vara något också
Har alltid haft en ganska ordentlig slice på mina missade utslag, de bra var en liten fade. Körde på en äldre Nike SQ Sumo driver som inte alls var förlåtande.
Köpte sedan en Ping G410 samtidigt som jag tog ett par lektioner. Om det var driver eller lektionerna som ”botade” mig så jag nu har en liten draw istället låter jag vara osagt Bild men G410 är en väldigt förlåtande klubba samtidigt som den är bra i längd också. Så jag hade försökt få tag i en G410 istället för G425 (om priset är en faktor) då jag inte alls gillar det ”döda” ljudet i G425.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Tack för tipset, ska se om man kan få tag på en G410 kanske då med regular eller stiff skaft 😊
Ping G410+ 10,5*
Ping G410 Fairway 3 15,5*
Cobra Fly XL Hybrid 21*
Titleist T300 AW - J5
Wilson Harmonized 52* & 56*
Cobra King Stingray Putter

20 Hcp
Pumpzter
Inlägg: 13
Blev medlem: 09 aug 2021, 23:16

Köpte mig en G410 med kortat skaft och kunde inte vara mer nöjd. Från att slå bollen ca 190 - 210m med slice till att ligga på 220-240m spikrak eller liten fade.

Hoppas det fortsätter på den vägen 😊
Ping G410+ 10,5*
Ping G410 Fairway 3 15,5*
Cobra Fly XL Hybrid 21*
Titleist T300 AW - J5
Wilson Harmonized 52* & 56*
Cobra King Stingray Putter

20 Hcp
Pkgolf
Inlägg: 252
Blev medlem: 07 jun 2019, 23:33

Pumpzter skrev:Köpte mig en G410 med kortat skaft och kunde inte vara mer nöjd. Från att slå bollen ca 190 - 210m med slice till att ligga på 220-240m spikrak eller liten fade.

Hoppas det fortsätter på den vägen Bild
Härligt. Bild Vad för längd på skaftet har du nu och vad hade du i din gamla driver?
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

..eller, var det nån som bara kapade skaftet eller bytte du till ett annat som blev anpassat för den längden?

Det händer ganska mycket med svingen när man kapar (eller greppar ner) 0.5-1” men vad värre är så tror många att ändringen på klubban är det som gör det.
Tvärtom… klubban har blivit en tingest som ligger i utkanten av vad som är spelbart (fysiskt avs. balans etc.) men den ändrade svingen gör hela skillnaden.

Nu är jag hoppfull över hur människor hanterar logik… så jag nämnet att en t3 har 10g tyngre skaft, 10-15g mer huvudvikt för att kompensera sin kortare längd. Do the math..

Egon
Skriv svar