Driver fundering

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Pumpzter
Inlägg: 13
Blev medlem: 09 aug 2021, 23:16

Pkgolf skrev:
Pumpzter skrev:Köpte mig en G410 med kortat skaft och kunde inte vara mer nöjd. Från att slå bollen ca 190 - 210m med slice till att ligga på 220-240m spikrak eller liten fade.

Hoppas det fortsätter på den vägen Bild
Härligt. Bild Vad för längd på skaftet har du nu och vad hade du i din gamla driver?
Osäker på rätt sätt att mäta skaftet men min nya är 113,5 cm inklusive klubbhuvdud om det står rakt mot väggen. Typ 104 cm från där klubbhuvudet möter adaptern.
Den gamla är ca 5cm längre, ca 118cm platt mot väggen / 108,5cm till infästningen på klubbhuvduet.

Skulle tippa skillnaden främst ligger i längden på kljbban så den är lättare att träffa rätt med Bild


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Ping G410+ 10,5*
Ping G410 Fairway 3 15,5*
Cobra Fly XL Hybrid 21*
Titleist T300 AW - J5
Wilson Harmonized 52* & 56*
Cobra King Stingray Putter

20 Hcp
Pumpzter
Inlägg: 13
Blev medlem: 09 aug 2021, 23:16

Egon skrev:..eller, var det nån som bara kapade skaftet eller bytte du till ett annat som blev anpassat för den längden?

Det händer ganska mycket med svingen när man kapar (eller greppar ner) 0.5-1” men vad värre är så tror många att ändringen på klubban är det som gör det.
Tvärtom… klubban har blivit en tingest som ligger i utkanten av vad som är spelbart (fysiskt avs. balans etc.) men den ändrade svingen gör hela skillnaden.

Nu är jag hoppfull över hur människor hanterar logik… så jag nämnet att en t3 har 10g tyngre skaft, 10-15g mer huvudvikt för att kompensera sin kortare längd. Do the math..

Egon
Det är originalskaftet som är kortat Bild


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Ping G410+ 10,5*
Ping G410 Fairway 3 15,5*
Cobra Fly XL Hybrid 21*
Titleist T300 AW - J5
Wilson Harmonized 52* & 56*
Cobra King Stingray Putter

20 Hcp
Egon
Inlägg: 880
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Pumpzter skrev: 01 sep 2022, 12:24
Egon skrev:..eller, var det nån som bara kapade skaftet eller bytte du till ett annat som blev anpassat för den längden?

Det händer ganska mycket med svingen när man kapar (eller greppar ner) 0.5-1” men vad värre är så tror många att ändringen på klubban är det som gör det.
Tvärtom… klubban har blivit en tingest som ligger i utkanten av vad som är spelbart (fysiskt avs. balans etc.) men den ändrade svingen gör hela skillnaden.

Nu är jag hoppfull över hur människor hanterar logik… så jag nämnet att en t3 har 10g tyngre skaft, 10-15g mer huvudvikt för att kompensera sin kortare längd. Do the math..

Egon
Det är originalskaftet som är kortat Bild


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Ok, då adderar vi styvhet till ekvationen där balans och svingförändring ingår.
Det finns ingen som kan räkna ut vad som gjort vad där.

”men bryr sig verkligen någon om varför”
- Ja, om man påstår att 2% kortare längd gör skillnad, OCH att det bara är det som gör hela skillnaden… så tycker jag att man bör veta vad som skett.
Jag kan sätta i ett lika kort järnspett åt dig.

Egon
Pkgolf
Inlägg: 258
Blev medlem: 07 jun 2019, 23:33

Egon skrev:
Pumpzter skrev: 01 sep 2022, 12:24
Egon skrev:..eller, var det nån som bara kapade skaftet eller bytte du till ett annat som blev anpassat för den längden?

Det händer ganska mycket med svingen när man kapar (eller greppar ner) 0.5-1” men vad värre är så tror många att ändringen på klubban är det som gör det.
Tvärtom… klubban har blivit en tingest som ligger i utkanten av vad som är spelbart (fysiskt avs. balans etc.) men den ändrade svingen gör hela skillnaden.

Nu är jag hoppfull över hur människor hanterar logik… så jag nämnet att en t3 har 10g tyngre skaft, 10-15g mer huvudvikt för att kompensera sin kortare längd. Do the math..

Egon
Det är originalskaftet som är kortat Bild


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Ok, då adderar vi styvhet till ekvationen där balans och svingförändring ingår.
Det finns ingen som kan räkna ut vad som gjort vad där.

”men bryr sig verkligen någon om varför”
- Ja, om man påstår att 2% kortare längd gör skillnad, OCH att det bara är det som gör hela skillnaden… så tycker jag att man bör veta vad som skett.
Jag kan sätta i ett lika kort järnspett åt dig.

Egon
Som glad amatör kanske man skiter i det komplexa och är nöjd med att en förkortning av 2" räcker som anledning.

Jag hänger inte alltid med, men du tänker mer på om det t.ex. var styvheten som hjälpte spelaren så kanske ett styvare skaft i 46" också hade hjälpt, eller?

Jag håller dock med dig och hade velat veta allt för att kunna gå vidare därifrån sen.
Egon
Inlägg: 880
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Pkgolf skrev: 02 sep 2022, 14:38 Som glad amatör kanske man skiter i det komplexa och är nöjd med att en förkortning av 2" räcker som anledning.

Jag hänger inte alltid med, men du tänker mer på om det t.ex. var styvheten som hjälpte spelaren så kanske ett styvare skaft i 46" också hade hjälpt, eller?

Jag håller dock med dig och hade velat veta allt för att kunna gå vidare därifrån sen.
Som glad amatör borde man få rätt råd av kunnig personal. Även om tekniken kring klubbor har olika filosofier så kommer inte en meriterad klubbmakare att korta en driver genom att kapa av 2 tum på ett redan monterat skaft.

Enkelt… Det finns ett förhållande mellan huvudvikt, skaftvikt och skaftlängd. Man kan kompensera en 2 tum kortare klubba så att den blir tekniskt ok i balans … och gör man det inte så blir den en obalanserad.
Vi behöver inte gå in mer på det..

När man svingar så bestämmer i praktiken skaftlängd vilket svingspår/infallsvinkel det barkar mot. Ju kortare desto brantare.
Om man kämpar med drivers men slår kortare woods bra så har man inte likvärdig balans eller likvärdig sving med klubborna. Samma sving - finns inte. Det bara är så.. tro mig.
Det kan te sig på en massa olika sätt men det viktiga att veta är att svingen ändras med ändrad förutsättning.
Brytpunkten kommer alltid någonstans. Vanligtvis runt j5-j6, gw-sw eller trä5/3-driver. Allt beror på svingen och klubban medger en viss sving.

Så… vad jag säger är att om man byter grepp, flex, längd etc. så ändras förutsättningarna för att svinga klubban. Byter man en sak i taget och kompenserar så att balansen är inom rimliga proportioner, så får man svar. Visst olika balans och tot.vikt påverkar… lika mycket som själva skaftlängden.

Tekniskt sett: 2 tum kortare motsvarar nästan 40g extra i skaftvikt för att erhålla samma balans.
Jag säger inget om att balansen behöver vara exakt där men de som tillverkat klubbor sen förrförra seklet har kommit fram till att det bör ligga där någonstans.
Typ… det går ju att köra framhjulsdriven elbil med batteriets hela tyngd baktill… men alla vet att det finns bättre alternativ på konstruktionen.

Egon
Skriv svar