Djungel att köpa järnset...?

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
ulrjon
Inlägg: 4
Blev medlem: 31 maj 2019, 12:32

Jag har spelat några år och har nu tänkt investera i ett järnset. Har spelat med begagnade klubbor och har bara tre järnklubbor i min bag. Är dam med relativt hög svinghastighet, men problem med konsekvent bollträff. Sprider bollar både till höger och vänster :? men slår hyfsat långt, Har därför kikat efter "förlåtande järnset". Efter att ha läst tester och recensioner så har jag några alternativ på min lista och tänkte åka till Dormys och prova. MEN.... De klubbor som i testerna är "förlåtande" och lättspelade riktar sig ofta i Dormys beskrivning till spelare med ganska låga handicap. T.ex Cobra LTDx vänder sig till golfare mellan 5-30 i hcp. Jag ligger mellan 35-40.

Tips på vad jag ska fråga efter önskas. Är rädd att hamna hos en säljare som är mer intresserad av att sälja det som finns hemma, än det jag skulle spela bäst med. Är inte nog erfaren att veta vad jag ska tänka på. Golf verkar vara som hästvärlden - alla är saliga på sin tro och experter (men alla säger olika.....).

Andra alternativ jag funderat på: Cleveland Launcher XL Halo, Wilson Launch Pad, Callaway Rouge ST Max OS lite och Titleist T300. Detta efter tester av lättspelade klubbor 2022 i en golftidning.

Alla tips och input är välkomna!
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

”Förlåtande” handlar främst om en sak och sen lite om två saker till.
1. Bollbana. Klubbor som rejtas förlåtande har mer massa i sulan och ger att bollbanan startar med en brantare utgångsvinkel. De går alltså praktiskt sett högre.
2. Offset. Klubbhuvudet är format så att skaftets infästning inte ligger helt i linje med framkanten av bladet (leading edge). Detta ger att bladet ”kommer efter” och eftersom svingen är en ellips så hinner bladet stängas mer. Högerskruv mildras (högerspelare).
3. Dessa set brukar ha lättare skaft.

Så…
Hårdsvingande - välj herr-set
Behövs standard Dam längd på skaften - greppa ner på herrjärnen när du testar.
Senior flex brukar funka men regular vet jag många damer som har.

Egon
ulrjon
Inlägg: 4
Blev medlem: 31 maj 2019, 12:32

Tack för input! Att inte stänga bladet riktigt och dra ut dem höger känner jag igen... Men sedan att hitta och välja rätt modell är det svåra!
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

ulrjon skrev: 15 aug 2022, 14:28 Tack för input! Att inte stänga bladet riktigt och dra ut dem höger känner jag igen... Men sedan att hitta och välja rätt modell är det svåra!
Ursäkta sent svar.

Nej, det är inte svårt alls.
Att hitta ett set som passar bra är inte så svårt… det svåra ligger i att lära sig spela med dem. Har du hållt på för länge med ”fel” klubbor så måste kroppen/hjärnan lära om och det är lika omständigt som att ”vrida över tummen” eller nåt annat trix man hittat på youtube.

Enkelt: Titleist T200, Srixon 745/765 osv.(finns massor av val i det segmentet) med ett 100g+ skaft funkar för de flesta herrar som kan slå en pw över 100m.
Går du åt det tourigare eller bogey’arigare hållet så kan det bli tuffare.
Dock… allt handlar om hur det känns när du svingar. Inga siffror, rekommendationer eller betyg på nätet kan trumfa det du känner när du svingar med klubborna.

Egon
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1367
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

Kan rekommendera Wishon EQ1-NX. Dessa kan byggas som one length, two length eller som traditionellt set. Finns från J5-LW. Lättspelade huvuden. Till och med jag som är låg hcp:are gillarcdom skarp. Så pass att jag kommer bygga ett one-length set från J5-LW.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
Sohlberg
Inlägg: 232
Blev medlem: 26 feb 2016, 08:40
Ort: Örebro

ulrjon skrev: 15 aug 2022, 10:38 Jag har spelat några år och har nu tänkt investera i ett järnset. Har spelat med begagnade klubbor och har bara tre järnklubbor i min bag. Är dam med relativt hög svinghastighet, men problem med konsekvent bollträff. Sprider bollar både till höger och vänster :? men slår hyfsat långt, Har därför kikat efter "förlåtande järnset". Efter att ha läst tester och recensioner så har jag några alternativ på min lista och tänkte åka till Dormys och prova. MEN.... De klubbor som i testerna är "förlåtande" och lättspelade riktar sig ofta i Dormys beskrivning till spelare med ganska låga handicap. T.ex Cobra LTDx vänder sig till golfare mellan 5-30 i hcp. Jag ligger mellan 35-40.

Tips på vad jag ska fråga efter önskas. Är rädd att hamna hos en säljare som är mer intresserad av att sälja det som finns hemma, än det jag skulle spela bäst med. Är inte nog erfaren att veta vad jag ska tänka på. Golf verkar vara som hästvärlden - alla är saliga på sin tro och experter (men alla säger olika.....).

Andra alternativ jag funderat på: Cleveland Launcher XL Halo, Wilson Launch Pad, Callaway Rouge ST Max OS lite och Titleist T300. Detta efter tester av lättspelade klubbor 2022 i en golftidning.

Alla tips och input är välkomna!


Jag tänker såhär: åk till tex dormys(boka en fitting) å test slå lite olika set. Då kanske du hittar några som passar dig!
Driver: Cobra AeroJet 10.5
Spoon: Callaway Epic Max
FW5: Callaway Epic Max
Järn: Titleist 716 AP2 4-P
Wedge: Titleist 52-56-60
Putter: Odyssey White Hot OG One Wide
HCP: 15.6
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1367
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

Om du bor i/nära eller är på besök i Stockholm så rekommenderar jag ett besök hos Wallin Golfworks på Kanmargatan 19. Jakob Wallin är Grymt kunnig. Det är han jag vänder mig till när det gäller utrustning.

Dormy ger jag inget för längre när gäller utprovningar. 45 min fitting för att sälja på en mainstream prylar.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
Skriv svar