BLADPUTTER?!

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Puttning = Hastighet.

Att kunna läsa en green och slå bollen på rätt linje är inte värt ett smack om du inte har rätt hastighet.
Med ”rätt” menar jag 90-95% för inget kan vara 100%.

Det finns statistik värt namnet på hur bra proffsen puttar och det är enbart under 2m som de är superbra. Längre avstånd är mer på ”chans” för dem som för oss. Därmed kommer vi återigen tillbaka till hastighet om vi räknar förekomsten av 3puttar eller mer. Grundorsaken är hastighet även om riktning på korta puttar kan vara nästa steg i konsekvensanalysen.

Tänkvärt:
En halvmeter fel i linje är mycket… men det bör ge en retur runt 75cm.
Puttar man ”lika” illa avs. längd så får man flera meter i retur.

Egon
långryggen
Inlägg: 914
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

Egon skrev: 24 okt 2022, 11:18 Puttning = Hastighet.

Att kunna läsa en green och slå bollen på rätt linje är inte värt ett smack om du inte har rätt hastighet.
Med ”rätt” menar jag 90-95% för inget kan vara 100%.

Det finns statistik värt namnet på hur bra proffsen puttar och det är enbart under 2m som de är superbra. Längre avstånd är mer på ”chans” för dem som för oss. Därmed kommer vi återigen tillbaka till hastighet om vi räknar förekomsten av 3puttar eller mer. Grundorsaken är hastighet även om riktning på korta puttar kan vara nästa steg i konsekvensanalysen.

Tänkvärt:
En halvmeter fel i linje är mycket… men det bör ge en retur runt 75cm.
Puttar man ”lika” illa avs. längd så får man flera meter i retur.

Egon
Nu har vi väl kanske hamnat lite utanför ämnet, men jag hoppas att det går bra att fortsätta.

Jag har alltid tyckt att just puttningen vore det slag där vi amatörer har störst chans att närma oss proffsen, rätt, fel?
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
Hampustriss
Inlägg: 4
Blev medlem: 27 nov 2022, 10:38

Intressan tråd. Jag var i Kungens Kurva och testade ut en putter och jag kunde inte bli mer nöjd. Fler på klubben åkte sedan dit och testa ut putters och blev också supernöjda. Fråga efter Christoffer så hjälper han er. Grymt kunnig och härlig person!


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
långryggen
Inlägg: 914
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

Hampustriss skrev: 27 nov 2022, 10:49 Intressan tråd. Jag var i Kungens Kurva och testade ut en putter och jag kunde inte bli mer nöjd. Fler på klubben åkte sedan dit och testa ut putters och blev också supernöjda. Fråga efter Christoffer så hjälper han er. Grymt kunnig och härlig person!


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Nu finns det ju två butiker i Kungens kurva, var det sky golf ni var hos?

EDIT: i bettinarditråden framgår det att ni var hos Dormy.
Vad har de för provning där, utöver testgreenen som har märkligt grain som tar bollen lite överallt...
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
Hampustriss
Inlägg: 4
Blev medlem: 27 nov 2022, 10:38

långryggen skrev:
Hampustriss skrev: 27 nov 2022, 10:49 Intressan tråd. Jag var i Kungens Kurva och testade ut en putter och jag kunde inte bli mer nöjd. Fler på klubben åkte sedan dit och testa ut putters och blev också supernöjda. Fråga efter Christoffer så hjälper han er. Grymt kunnig och härlig person!


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Nu finns det ju två butiker i Kungens kurva, var det sky golf ni var hos?

EDIT: i bettinarditråden framgår det att ni var hos Dormy.
Vad har de för provning där, utöver testgreenen som har märkligt grain som tar bollen lite överallt...

Han tittade bara när jag puttade. Ställde fram olika förslag, laborerade lite med vikter och vi testade till alla hål då han sa att man lär sig hur hålet är tillslut. Kunde inte bli mer nöjd med min putter faktiskt. Jag var lite skeptisk till att den skulle funka ute på banan men den går exakt så som den gjorde på Dormy. Killen har dunderkoll.

Rätt kul när min svåger skulle gå dit och hitta rätt putter. En kille som jobbade där gick då och hämtade Christoffer som hälsade glatt och började köra igång. Min svåger hade nästan bestämt sig i förväg att han skulle gå där ifrån med en helt ny Scotty. Så blev inte fallet. Dom kom fram till att den som passade honom absolut bäst var en Wilsonputter som var på rea.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
långryggen
Inlägg: 914
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

Hampustriss skrev: 04 dec 2022, 21:25
långryggen skrev:
Hampustriss skrev: 27 nov 2022, 10:49 Intressan tråd. Jag var i Kungens Kurva och testade ut en putter och jag kunde inte bli mer nöjd. Fler på klubben åkte sedan dit och testa ut putters och blev också supernöjda. Fråga efter Christoffer så hjälper han er. Grymt kunnig och härlig person!


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Nu finns det ju två butiker i Kungens kurva, var det sky golf ni var hos?

EDIT: i bettinarditråden framgår det att ni var hos Dormy.
Vad har de för provning där, utöver testgreenen som har märkligt grain som tar bollen lite överallt...

Han tittade bara när jag puttade. Ställde fram olika förslag, laborerade lite med vikter och vi testade till alla hål då han sa att man lär sig hur hålet är tillslut. Kunde inte bli mer nöjd med min putter faktiskt. Jag var lite skeptisk till att den skulle funka ute på banan men den går exakt så som den gjorde på Dormy. Killen har dunderkoll.

Rätt kul när min svåger skulle gå dit och hitta rätt putter. En kille som jobbade där gick då och hämtade Christoffer som hälsade glatt och började köra igång. Min svåger hade nästan bestämt sig i förväg att han skulle gå där ifrån med en helt ny Scotty. Så blev inte fallet. Dom kom fram till att den som passade honom absolut bäst var en Wilsonputter som var på rea.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Ok, och är man duktig på att prova ut funkar det säkert. Jag testade en trackman på det andra varuhuset, och där man man se hur "bra" man puttar, men det är ju på data och hur det filmas/mäts.
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
Skriv svar