Custom fitting

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Jesper G-son
Inlägg: 18
Blev medlem: 06 okt 2022, 21:28

Tja! Tänkte göra en custom fitting men funderar dom om jag ska göra den nu under hösten när jag är igång eller vänta till våren när dom nya modeller har kommit.


Lirar just nu 23 är gamla järnklubbor och har fått lite problem med golfarmbåge och har läst att det kan komma om man lirar med gamla tunga järnklubbor!


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Det kommer alltid komma nytt, så när du än gör din CF finns alltid risken att det kommer något nytt månaden efter. Mitt tips är att göra en vd nu och nöta in de i vinter.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Jesper G-son
Inlägg: 18
Blev medlem: 06 okt 2022, 21:28

JohanAdministratör skrev:Det kommer alltid komma nytt, så när du än gör din CF finns alltid risken att det kommer något nytt månaden efter. Mitt tips är att göra en vd nu och nöta in de i vinter.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Okej! Ja det har du rätt i! Tack för svarBild


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
martin
Inlägg: 4
Blev medlem: 26 mar 2022, 20:00

Jag råkade själv ut för tennisarmbåge i våras trots nya järn. Jag är till 100% säker att inflammationen i början berodde på golfen och felaktig teknik. 3 behandlingar hos naprapat samt 3 lektioner med min pro så är tennisarmbågen nästan helt borta.

Utan att veta något så tror jag att tekniken och en duktig naprapat är viktigare än just klubbvalet. Min pro hjälpte mig att ställa upp "mer rätt" och kände med en gång att jag var mer avslappnad i min arm.

Så ny klubbor är förstås jättekul det tycker jag också men tror tekniken är den allra största boven i dramat...Men jag gissar nu.
Järn:Titleist T200
Wedgar: Titleist SM8 52/56/60°
Putter: Scotty Cameron select newport 2
Jesper G-son
Inlägg: 18
Blev medlem: 06 okt 2022, 21:28

martin skrev:Jag råkade själv ut för tennisarmbåge i våras trots nya järn. Jag är till 100% säker att inflammationen i början berodde på golfen och felaktig teknik. 3 behandlingar hos naprapat samt 3 lektioner med min pro så är tennisarmbågen nästan helt borta.

Utan att veta något så tror jag att tekniken och en duktig naprapat är viktigare än just klubbvalet. Min pro hjälpte mig att ställa upp "mer rätt" och kände med en gång att jag var mer avslappnad i min arm.

Så ny klubbor är förstås jättekul det tycker jag också men tror tekniken är den allra största boven i dramat...Men jag gissar nu.
Ja absolut! Jag har kört lite på rangen nu när armbågen är lite bättre och kollade på Max video om golfarmbåge innan. Märkte att jag har börjat greppa klubban mitt i handen och inte i fingrarna , vilket har gjort att jag har böjt vänster armen mycket i svingen så tror att det har påverkat armbågen mycket.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Vår kropp är finurlig och adaptiv men samtidigt ett vanedjur som kräver små förändringar under längre tid.

En tennis-/golf-armbåge uppstår pga.överdriven stimulation. Det kan vara så lite som en teknikförändring eller att man tränat på rangen en halvtimme extra.
I vardagen kommer det av att man hjälpt någon med veden, flytta eller måla om huset.
Kroppen klarar av belastningen vid tillfället men det sätter spår som sen förvärras när man gör det man vanligtvis klarar av.

Så… det skulle kunna vara klubborna om man ser det ur ett kortsiktigt perspektiv. I långa loppet så är det att bli återställd och att öka belastningen successivt tills man tål den.

Egon
Shaun
Inlägg: 10
Blev medlem: 23 sep 2014, 06:20
Ort: Höllviken

Har ni en länk till Max video om grepp vid tennisarmbåge?
Skriv svar