Grundregler Custom Fitting

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Jag har förstått att ordet Custom Fitting sätter griller i huvudet på folk.
Kände därför att det var dags för lite bas-regler, eller vad man ska kalla det. Håller mig till järnklubbor eftersom det är där det spretar mest.

En tillverkares rating för vem som klubbhuvudet passar är ganska träffsäkert. Självklart så kan alla från 54 - +hcp spela vad som helst men tillverkarnas ord har en adekvat riktighet i sig.

Standard skaft i ett set är matchat till spel-kat. Återigen inget att aut. ifrågasätta utan faktiskt så är det väldigt ofta all you need.

Loft, lie är essentiellt. Det ingår inte i ordet cf utan det är som att kunna ställa in stolen i den bil du köpt. Tom. min första bil (en amazon) gick att skjuta fram sätet på. Nuförtiden kan man höja och sänka stolen… men det är inte ”Fitting” för det.

Grepp:
Här är det lite klurigt.
Man måste vara en rätt så van golfare för att få hundra rätt här. Alla som inte är det bör gå på vad som känns bra och inget annat.

Skaftlängd:
Det här varierar det på ”standard” ber. på val av huvud. Detta eftersom tillverkare vill ge en längdslope (läs, intervall eller gapping) på slaglängden som gör att man kan nyttja hela setet.
En j5 på 38” (och sen upp/ned i progression 0.5”) passar en normal man. Det är från 170-185cm men det är inget som säger att det går utanför det också.

Det man bör ha med sig är att förlängda eller kortade klubbor inte alltid får rätt balans. Det går naturligtvis att få till balansen rätt men branschen lider lite av en hybris där det varken avses som viktigt eller är ekonomiskt försvarbart.

Avdelning superduper Fitting á la mumbo jumbo:
Det är inget direkt fel på detta men man måste vara ”på” och redan från början tycka att det kommer blir bra. I en rent praktisk värld så blir inte det här mer spelförbättrande än att handla klubbor på nätet… men det kvittar om man är såld på det hela.

Flex, svingvikt och annat:
Håller man sig inom rimliga specs så är det här inget att bry sig om. Det finns ”fitting charts” som funkar bra för det här och de duger gott.
Självklart så kan dessa faktorer tweakas in absurdum. Grejen är att för spelare med - hcp. så är det inget man behöver fundera över.

Går man till Dormy och de i sin tur går efter en tillverkares guide, så blir det bra.
Går man till en klubbmakare så kan det bli liiite bättre men tyvärr också pannkaka eftersom ramen smalnar.

Något som jag glömt?

Egon