Hur viktig är en custom fitting?

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Egon skrev: 17 jan 2023, 23:11
JohanAdministratör skrev: 17 jan 2023, 15:25 Ett exempel från livet. Igår var jag på Indoor Golf Group i Täby och då visade det sig att Taylor Made demade sina nya stickor.
Jag testade en driver Stealth2 Plus med ett standardskaft och slog fina drives men med spridning som var ganska stor säkert 30 meter i sidled. Då tog Dennis som jobbade fram ett skaft som var hårdare i tippen med syfte att minska spridningen och wow vad det levererade. Spridningen krympte OCH swing speed och ball speed ökade. Till slut slog jag en boll med carry 250 meter och det har jag nog aldrig gjort inomhus förut. Så det skaftet gjorde verkligen stor skillnad.
Slår man 250m carry så matchar man snitt på pga-touren. Tror inte någon som spelar där blir ”fittad” med ett standard skaft.

I övr. så håller jag med.
En stiff tip är ett safe bet och ju snabbar man svingar desto tydligare blir behovet.

Sen… det är ganska stor skillnad på järn och driver. Skaftet är längre och (oftast) lättare i en driver vilket gör att det i praktiken är mer differens på var/när/hur det ger efter för olika svinghastighet.

Egon
Jag gick in i Trackman och kollade statsen och den bästa bollen var till och med 260 i carry med swing speed på 112 så otroligt bra effekt.
Jag har ju haft spons av Titleist och då har de bara gett mig standardskaft så det här var första gången jag testade ett premium-skaft. Jag kommer garanterat satsa några tusenlappar från egen ficka för att sätta i ett sånt i framtiden.
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

JohanAdministratör skrev: 19 jan 2023, 14:27
Jag gick in i Trackman och kollade statsen och den bästa bollen var till och med 260 i carry med swing speed på 112 så otroligt bra effekt.
Jag har ju haft spons av Titleist och då har de bara gett mig standardskaft så det här var första gången jag testade ett premium-skaft. Jag kommer garanterat satsa några tusenlappar från egen ficka för att sätta i ett sånt i framtiden.
Tycker jag absolut att du ska göra men dra inte slutsatsen att alla ”standard” är kass för dig.
Grotta ner dig i specs och ta hjälp med vad du ska ha så att du kan hitta mer ”rätt” från början.

Det är ju inte svårt för någon att förstå funktionen på den nedre delen av ett skaft… om man vet förutsättningarna.

Skaft böjer sig mer eller mindre över hela dess längd och genom att göra vissa delar individuellt styva/mjuka så frammanar man olika känsla som passar olika svingar.
Ber. på hur man valt att förfina sin profil så passar skaften olika bra. Det är bl.a därför som ett skaft i R inte ens är i närheten av ett S, i ett märke/modell, men i andra så märker man knappt skillnad mellan R, S eller X.

Det du upplevt är en stiff tip som ”håller” huvudet bättre. Det är ju så att huvudet alltid tiltar framåt före träff (det avläses i Trackman genom att jämföra dyn.loft vs statiskt loft och addera/subtrahera AoA) och blir det ett för högt dyn.loft så sticker bl.a spinnen iväg men huvudet kan också tilta inkonsekvent (oftast sluter det sig okontrollerat). Ber. på hur man brukar hantera det här i svingen så drabbas man av mer push/pull.
Inte slice/hook!

Teoretiskt så kan alla spela med stiff tip om bara loftet anpassas … men sen kommer det här med känslan in. Det passar inte alla och en dålig känsla ger ett större avtryck i hela klubbans performance än exakt rätt loft/spinn.

Egon
Jesper G-son
Inlägg: 18
Blev medlem: 06 okt 2022, 21:28

Har tittat lite på cobra f8s och f9s järnen eftersom dom säljs billigt på Dormy! Läste att ”s”modellen ska vara en enklare modell med billigare material men enligt Dormy så ska det bara vara så på drivern och träklubborna och inte järnen. Någon som vet om det stämmer?


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Skriv svar