Hur viktig är en custom fitting?

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Jesper G-son
Inlägg: 18
Blev medlem: 06 okt 2022, 21:28

Tjenare! Funderar fram och tillbaka om jag ska göra en custom fitting nu i vår när alla nya klubbor har kommit! Men tycker dom flesta järnklubborna som är släppta hittills ligger väldigt högt i pris. Är det värt eller kan man lika gärna åka till dormy och prova slå förra årets modeller som är sänka i pris istället?


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

När man har bestämt sig för en modell eller väljer mellan 2 olika så är en Custom Fitting något man gör för att få till den bästa komb. av skaft, grepp och huvud.

Tyvärr, så lyckas det inte alltid och det är inte fel på fitting i sig eller de som sköter utprovningen utan jag tror tyvärr att det bara är att förväntningarna är för stora.

Att testa själv funkar alldeles utmärkt. Är det en ekonomisk fråga, buck for bang, så slår inte en cf en egenhändig test med lite hjälp på traven av en säljare.

Egon
Jesper G-son
Inlägg: 18
Blev medlem: 06 okt 2022, 21:28

Egon skrev:När man har bestämt sig för en modell eller väljer mellan 2 olika så är en Custom Fitting något man gör för att få till den bästa komb. av skaft, grepp och huvud.

Tyvärr, så lyckas det inte alltid och det är inte fel på fitting i sig eller de som sköter utprovningen utan jag tror tyvärr att det bara är att förväntningarna är för stora.

Att testa själv funkar alldeles utmärkt. Är det en ekonomisk fråga, buck for bang, så slår inte en cf en egenhändig test med lite hjälp på traven av en säljare.

Egon
Okej! Läst mycket och det svåra att testa själv är väl egentligen lie och vikt på skaftet.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Jesper G-son skrev: 15 jan 2023, 20:59
Egon skrev:När man har bestämt sig för en modell eller väljer mellan 2 olika så är en Custom Fitting något man gör för att få till den bästa komb. av skaft, grepp och huvud.

Tyvärr, så lyckas det inte alltid och det är inte fel på fitting i sig eller de som sköter utprovningen utan jag tror tyvärr att det bara är att förväntningarna är för stora.

Att testa själv funkar alldeles utmärkt. Är det en ekonomisk fråga, buck for bang, så slår inte en cf en egenhändig test med lite hjälp på traven av en säljare.

Egon
Okej! Läst mycket och det svåra att testa själv är väl egentligen lie och vikt på skaftet.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Lie, skaftlängd och grepptjocklek är inte något man behöver göra en Custom Fitting för.
Det är standard och får du inte det utan att betala för det så ska de ha fingret rakt upp i synen.

Skaftvikt är klurigt.
En hel superduper fitting kan gå åt h-e om man låst in sig på fel skaftvikt eller flex. Det blir ett alldeles för långt inlägg om jag ska täcka alla baser i det ämnet.

Generellt: Svinghastighet och tempo styr vilken vikt du klart av/behöver.
Man kan sen, efter en grundtanke om skaftvikt, testa runt med olika flex och olika skaft.

När man läser i tidningar om flex så sägs det ofta att man gärna kan spela ett mjukare flex än vad man tror. Det finns en baktanke med det. När man svingar så böjer sig skaftet och har man ett skaft som ger mycket böj så lugnar det ner tempot.
Har du någonsin hört att du ska ta det lugnare i svingen!? 😉

Det intressanta när det gäller flex är att det inte i sig ökar längden. En lågsvingande herre/dam kan med gott längdresultat spela x-stiff. Det kommer naturligtvis kännas behagligare att svinga med ett R eller A/L, men ändå.

Egon
Jesper G-son
Inlägg: 18
Blev medlem: 06 okt 2022, 21:28

Egon skrev:
Jesper G-son skrev: 15 jan 2023, 20:59
Egon skrev:När man har bestämt sig för en modell eller väljer mellan 2 olika så är en Custom Fitting något man gör för att få till den bästa komb. av skaft, grepp och huvud.

Tyvärr, så lyckas det inte alltid och det är inte fel på fitting i sig eller de som sköter utprovningen utan jag tror tyvärr att det bara är att förväntningarna är för stora.

Att testa själv funkar alldeles utmärkt. Är det en ekonomisk fråga, buck for bang, så slår inte en cf en egenhändig test med lite hjälp på traven av en säljare.

Egon
Okej! Läst mycket och det svåra att testa själv är väl egentligen lie och vikt på skaftet.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Lie, skaftlängd och grepptjocklek är inte något man behöver göra en Custom Fitting för.
Det är standard och får du inte det utan att betala för det så ska de ha fingret rakt upp i synen.

Skaftvikt är klurigt.
En hel superduper fitting kan gå åt h-e om man låst in sig på fel skaftvikt eller flex. Det blir ett alldeles för långt inlägg om jag ska täcka alla baser i det ämnet.

Generellt: Svinghastighet och tempo styr vilken vikt du klart av/behöver.
Man kan sen, efter en grundtanke om skaftvikt, testa runt med olika flex och olika skaft.

När man läser i tidningar om flex så sägs det ofta att man gärna kan spela ett mjukare flex än vad man tror. Det finns en baktanke med det. När man svingar så böjer sig skaftet och har man ett skaft som ger mycket böj så lugnar det ner tempot.
Har du någonsin hört att du ska ta det lugnare i svingen!? Bild

Det intressanta när det gäller flex är att det inte i sig ökar längden. En lågsvingande herre/dam kan med gott längdresultat spela x-stiff. Det kommer naturligtvis kännas behagligare att svinga med ett R eller A/L, men ändå.

Egon
Okej, jag får nog åka till dormy och prova och sen se vad dom säger!Bild


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Lägger en kommentar till.
När en erfaren spelare med bra kunskap om sin sving testar klubbor så kan man enkelt översätta känslan till en viss spec.
Mao. Jag vet ställen där de gör Custom Fitting och kan ta hand om alla sorters spelare. Tyvärr är det inte mer än kanske en av åtta säljare på D**** som har den effektiviteten och då är det inte pga. att de är kass utan det är faktiskt en viss utmaning att lyckas se igenom det man får presenterat framför sig.

Så, känns det bra när man slår en klubba, så blir det oftast bra även på bana.

Egon
Jesper G-son
Inlägg: 18
Blev medlem: 06 okt 2022, 21:28

Egon skrev:Lägger en kommentar till.
När en erfaren spelare med bra kunskap om sin sving testar klubbor så kan man enkelt översätta känslan till en viss spec.
Mao. Jag vet ställen där de gör Custom Fitting och kan ta hand om alla sorters spelare. Tyvärr är det inte mer än kanske en av åtta säljare på D**** som har den effektiviteten och då är det inte pga. att de är kass utan det är faktiskt en viss utmaning att lyckas se igenom det man får presenterat framför sig.

Så, känns det bra när man slår en klubba, så blir det oftast bra även på bana.

Egon
Absolut jag har spelat 1,5 säsong och spelar på cirka 10 i hcp men har bara spelat med mina klubbor som är från 1999! Dom har ändå fungerat bra men vore kul att se om ett nyare järnset som även passar mig kanske är ännu bättre.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Ett exempel från livet. Igår var jag på Indoor Golf Group i Täby och då visade det sig att Taylor Made demade sina nya stickor.
Jag testade en driver Stealth2 Plus med ett standardskaft och slog fina drives men med spridning som var ganska stor säkert 30 meter i sidled. Då tog Dennis som jobbade fram ett skaft som var hårdare i tippen med syfte att minska spridningen och wow vad det levererade. Spridningen krympte OCH swing speed och ball speed ökade. Till slut slog jag en boll med carry 250 meter och det har jag nog aldrig gjort inomhus förut. Så det skaftet gjorde verkligen stor skillnad.
Sohlberg
Inlägg: 232
Blev medlem: 26 feb 2016, 08:40
Ort: Örebro

JohanAdministratör skrev: 17 jan 2023, 15:25 Ett exempel från livet. Igår var jag på Indoor Golf Group i Täby och då visade det sig att Taylor Made demade sina nya stickor.
Jag testade en driver Stealth2 Plus med ett standardskaft och slog fina drives men med spridning som var ganska stor säkert 30 meter i sidled. Då tog Dennis som jobbade fram ett skaft som var hårdare i tippen med syfte att minska spridningen och wow vad det levererade. Spridningen krympte OCH swing speed och ball speed ökade. Till slut slog jag en boll med carry 250 meter och det har jag nog aldrig gjort inomhus förut. Så det skaftet gjorde verkligen stor skillnad.

Nyfiken på vilket skaft satt i och vilket bytte han till?
Driver: Cobra AeroJet 10.5
Spoon: Callaway Epic Max
FW5: Callaway Epic Max
Järn: Titleist 716 AP2 4-P
Wedge: Titleist 52-56-60
Putter: Odyssey White Hot OG One Wide
HCP: 15.6
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

JohanAdministratör skrev: 17 jan 2023, 15:25 Ett exempel från livet. Igår var jag på Indoor Golf Group i Täby och då visade det sig att Taylor Made demade sina nya stickor.
Jag testade en driver Stealth2 Plus med ett standardskaft och slog fina drives men med spridning som var ganska stor säkert 30 meter i sidled. Då tog Dennis som jobbade fram ett skaft som var hårdare i tippen med syfte att minska spridningen och wow vad det levererade. Spridningen krympte OCH swing speed och ball speed ökade. Till slut slog jag en boll med carry 250 meter och det har jag nog aldrig gjort inomhus förut. Så det skaftet gjorde verkligen stor skillnad.
Slår man 250m carry så matchar man snitt på pga-touren. Tror inte någon som spelar där blir ”fittad” med ett standard skaft.

I övr. så håller jag med.
En stiff tip är ett safe bet och ju snabbar man svingar desto tydligare blir behovet.

Sen… det är ganska stor skillnad på järn och driver. Skaftet är längre och (oftast) lättare i en driver vilket gör att det i praktiken är mer differens på var/när/hur det ger efter för olika svinghastighet.

Egon
Skriv svar