Skaftlängd vs svinghastighet

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
BigBoy72
Inlägg: 4
Blev medlem: 30 jan 2023, 19:20

Hej!
Några som har erfarenhet av hur mycket eran swingspeed har påverkats när ni kortat eller förlängt era drivers?
Jag köpte en (ganska snygg) gris i en säck och fick hem en GBB med ett kortat skaft. Mätt i Trackman har jag tappat ca 8-10 mph i swingspeed jmf med min ordinarie driver som var en tum längre. Oklart hur stor viktskillnad det är. Har bytt från stiff till X-stiff. Kan det påverka speeden negativt?

Sent from my SM-A528B using Svensktgolfforum mobile app

Mikaelanstad
Inlägg: 416
Blev medlem: 03 aug 2020, 09:06

BigBoy72 skrev:Hej!
Några som har erfarenhet av hur mycket eran swingspeed har påverkats när ni kortat eller förlängt era drivers?
Jag köpte en (ganska snygg) gris i en säck och fick hem en GBB med ett kortat skaft. Mätt i Trackman har jag tappat ca 8-10 mph i swingspeed jmf med min ordinarie driver som var en tum längre. Oklart hur stor viktskillnad det är. Har bytt från stiff till X-stiff. Kan det påverka speeden negativt?

Sent from my SM-A528B using Svensktgolfforum mobile app

När jag gick ifrån en 0,5” kortad Ping G410 Plus som vägde runt 330-335g till en standard Taylormade Sim2 Max som vägde in på mellan 310-320 tror jagBild så öka jag hastigheten med 5mph i Trackman Bild

Dock inte testat två drivers med exakt samma vikt bara olika skaftlängd.

Väger dina två drivers samma? Så det bara är flex som skiljer?


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Driver: Callaway Rogue ST Max LS 9°
Spoon Cobra LTDx 15°
7-Wood Taylormade Sim 2 Max 21°
Järn: Taylormade P770
Wedgar: Titleist SM8 50/54/58°
Putter: Taylormade Del Monte
BigBoy72
Inlägg: 4
Blev medlem: 30 jan 2023, 19:20

Vet inte viktskillnaden, den ordinarie stickan åkte iväg på Blocket precis.
Behöver greppa om den nya så funderar på om det är värt att samtidigt förlänga den. Lite töntigt måhända, speed är ju inte allt men lite ont gör det att gå åt fel håll...
Mikaelanstad
Inlägg: 416
Blev medlem: 03 aug 2020, 09:06

BigBoy72 skrev:Vet inte viktskillnaden, den ordinarie stickan åkte iväg på Blocket precis.
Behöver greppa om den nya så funderar på om det är värt att samtidigt förlänga den. Lite töntigt måhända, speed är ju inte allt men lite ont gör det att gå åt fel håll...

Vad har du för Swingspeed? Alltså kortat skaft förändrar ju även svingvikt. Värt att tänka på beroende på hur mycket du behöver förlänga skaftet vad svingvikten är nu osv Bild

Men det kan ju vara olika saker som påverkar är nog egentligen inte så pass kunnig att kunna ge exakt svar. Men vikt spelade in för mig.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Driver: Callaway Rogue ST Max LS 9°
Spoon Cobra LTDx 15°
7-Wood Taylormade Sim 2 Max 21°
Järn: Taylormade P770
Wedgar: Titleist SM8 50/54/58°
Putter: Taylormade Del Monte
BigBoy72
Inlägg: 4
Blev medlem: 30 jan 2023, 19:20

Snittade 110 i dag. Maxar över 120 normalt så jag vill i alla fall upp till 115 i snitt. Undras om det är en vettig målsättning. Ge gärna exempel på era max och snitthastigheter. Vore kul att se hur stor skillnad som florerar därute!
Svingvikten ja, ännu en parameter att försöka optimera. Måste nog till en riktig testning för att reda ut det. Kul visserligen men ibland önskar jag att jag snöat in på luftgitarr isf golf...
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

BigBoy72 skrev: 30 jan 2023, 22:42 Snittade 110 i dag. Maxar över 120 normalt så jag vill i alla fall upp till 115 i snitt. Undras om det är en vettig målsättning. Ge gärna exempel på era max och snitthastigheter. Vore kul att se hur stor skillnad som florerar därute!
Svingvikten ja, ännu en parameter att försöka optimera. Måste nog till en riktig testning för att reda ut det. Kul visserligen men ibland önskar jag att jag snöat in på luftgitarr isf golf...
Är drivern inte preppad för den kortare skaftlängden så är det inga problem att länga den.
Med ett så styvt skaft så lär inte butten vara soft heller, så förlängningen kommer inte märkas alls i styvhet (vilket kan vara en faktor om man förlänger).

0.5” är 3swp.
Har du en ”jag gör det själv kapning” så har klubban tappat balansen. Det är svårt att få fart och styr på grejer som har fel balans.

Egon
BigBoy72
Inlägg: 4
Blev medlem: 30 jan 2023, 19:20

Blev förlängning med en tum. Blev ca 3-5 + på club speed. Men tyvärr och inte helt oväntat sämre smash. Spoon och röd tee är kanske vägen framåt :D
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

BigBoy72 skrev: 27 feb 2023, 17:24 Blev förlängning med en tum. Blev ca 3-5 + på club speed. Men tyvärr och inte helt oväntat sämre smash. Spoon och röd tee är kanske vägen framåt :D
Ok.
Om du multiplicerar din svinghastighet med smash så ser du ganska snart att varje mph svinghastighet är värt guld.

Ex. 110 x 1.50 = 165 ball speed
För att behålla 165 mph med 115 i ss kan du ramla ner på 144 i smash.
… och så illa blev det väl inte?

Egon
Skriv svar