Skaft Spoon

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Musse
Inlägg: 4
Blev medlem: 08 feb 2023, 12:04

långryggen skrev: 10 feb 2023, 08:46
Mikaelanstad skrev: 09 feb 2023, 14:10 Har en vän som hade exakt samma problem. Han hade en G425 spoon och en ny Titleist. Pingen slår han högt och fint med. Titleist kunde han fasiken knappt få att lyfta.

Mitt tips är testa en annan spoon. Tex Cobra, Ping eller liknande o se om problemet försvinner


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Faktum är att min fd Titleist spoon aldrig slogs från FW, jag kunde inte få upp den. Från Tee var den en njutning, en fin penetrerande bollbana, men ingen direkt "höjd". Jag hade tittat på ett alternativ...
Sammanfattar mina upplevelser bra. Får en otroligt bra flykt på bollen från tee, men helt omöjlig att få någon form av höjd från fairway. Låter som det bara är att byta ut klubban helt alltså.
långryggen
Inlägg: 914
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

Musse skrev: 10 feb 2023, 11:31
långryggen skrev: 10 feb 2023, 08:46
Mikaelanstad skrev: 09 feb 2023, 14:10 Har en vän som hade exakt samma problem. Han hade en G425 spoon och en ny Titleist. Pingen slår han högt och fint med. Titleist kunde han fasiken knappt få att lyfta.

Mitt tips är testa en annan spoon. Tex Cobra, Ping eller liknande o se om problemet försvinner


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Faktum är att min fd Titleist spoon aldrig slogs från FW, jag kunde inte få upp den. Från Tee var den en njutning, en fin penetrerande bollbana, men ingen direkt "höjd". Jag hade tittat på ett alternativ...
Sammanfattar mina upplevelser bra. Får en otroligt bra flykt på bollen från tee, men helt omöjlig att få någon form av höjd från fairway. Låter som det bara är att byta ut klubban helt alltså.
Jag tror att det är läge för det, både ur ett spel såväl som ett ekonomiskt perspektiv. Att få tag i en spoon, om man inte måste ha senaste modellen är en ganska rimlig kostnad mot att köpa ett skaft och montera i detsamma, och då i ett huvud som man dessutom inte fått att fungera redan innan.

Min kombination med en TM M6 och fujikura atmos kan jag slå "högt" från fw.
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Niklas skrev: 10 feb 2023, 09:24 Under alla år jag spelat golf har de jag spelat med som kan slå en hög spoon från fairway konsekvent gått att räkna på en hand. Måste vara bland det svåraste slagen i golf. Men om man vill ha det då kanske det är en klubba man verkligen måste prova ut om det ska fungera.
Vad är en spoon?
- Jo, i folkmun en klubba med 13-16 graders loft.
Irl. så tänker man fw3 men en 14graders är en fw2 och en 16 är en fw4.

Fakta:
Huvudformen styr i princip viktning och den styr i sin tur utgånsvinkeln. Loftet är inte verkningslöst men en low Rise (ett lågt huvud) kommer garanterat skapa högre bollbana än en deepface.
Såpass… att loft 13-14-15-16 inte på något sätt är jämförbart elker applicerbart på en tanke om bollbana utan att addera huvudformen.

Jag slår idag en 13.7* spoon med 43” skaft högre än en 16.5* T5 med 42.5” skaft.
Jag slår inte hårt och därmed inte långt. Ca. 185 carry och rull upp mot 200ish.
Min t5 är gammal i gamet och för några år sedan slogs den lika långt (om inte längre). Slaget var alltid en (kontrollerad) hook och således inget jag stannade eller slog in mot green.

Som jag skrev tidigare… Rahm spelar en 16* spoon och jag en 13.5*.
Skulle Rahm slå min spoon så hade satelliterna fått konkurrens i sina omloppsbanor.

Läs… loft är bara en siffra och den är varken exakt uppmätt på huvudet du köper eller överförbar på något resonemang som bara har den enskild faktorn med i ekvationen.

Egon
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

långryggen skrev: 10 feb 2023, 13:19
Musse skrev: 10 feb 2023, 11:31
långryggen skrev: 10 feb 2023, 08:46
Faktum är att min fd Titleist spoon aldrig slogs från FW, jag kunde inte få upp den. Från Tee var den en njutning, en fin penetrerande bollbana, men ingen direkt "höjd". Jag hade tittat på ett alternativ...
Sammanfattar mina upplevelser bra. Får en otroligt bra flykt på bollen från tee, men helt omöjlig att få någon form av höjd från fairway. Låter som det bara är att byta ut klubban helt alltså.
Jag tror att det är läge för det, både ur ett spel såväl som ett ekonomiskt perspektiv. Att få tag i en spoon, om man inte måste ha senaste modellen är en ganska rimlig kostnad mot att köpa ett skaft och montera i detsamma, och då i ett huvud som man dessutom inte fått att fungera redan innan.

Min kombination med en TM M6 och fujikura atmos kan jag slå "högt" från fw.
Huvudet är kung.
Skaftet anpassas till huvudet.

Det finns en massa scenarion där en fitter kan göra det bästa av en situation genom att byta skaft… men det kommer aldrig bli bra.

Egon
långryggen
Inlägg: 914
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

Egon skrev: 10 feb 2023, 22:45
långryggen skrev: 10 feb 2023, 13:19
Musse skrev: 10 feb 2023, 11:31
Sammanfattar mina upplevelser bra. Får en otroligt bra flykt på bollen från tee, men helt omöjlig att få någon form av höjd från fairway. Låter som det bara är att byta ut klubban helt alltså.
Jag tror att det är läge för det, både ur ett spel såväl som ett ekonomiskt perspektiv. Att få tag i en spoon, om man inte måste ha senaste modellen är en ganska rimlig kostnad mot att köpa ett skaft och montera i detsamma, och då i ett huvud som man dessutom inte fått att fungera redan innan.

Min kombination med en TM M6 och fujikura atmos kan jag slå "högt" från fw.
Huvudet är kung.
Skaftet anpassas till huvudet.

Det finns en massa scenarion där en fitter kan göra det bästa av en situation genom att byta skaft… men det kommer aldrig bli bra.

Egon
jag har haft ett antal spoonar, har ALDRIG kunnat slå dom från fw, tills att jag hittade TM M6, och nu är det en dröm. Visst missar man ibland (nåja) men det är inte att jag omedelbart får en osäkerhetskänsla.
Att jag hittade den och att allt klaffade tillräckligt var mer en lyckträff.
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

långryggen skrev: 13 feb 2023, 09:20
jag har haft ett antal spoonar, har ALDRIG kunnat slå dom från fw, tills att jag hittade TM M6, och nu är det en dröm. Visst missar man ibland (nåja) men det är inte att jag omedelbart får en osäkerhetskänsla.
Att jag hittade den och att allt klaffade tillräckligt var mer en lyckträff.
Om vi vill sätta mallen för ett bra resultat, så är det svårt. Det är inte bara skaft, huvud eller spelare utan det är allt tillsammans.

Om man inte kan slå olika spoons från fw så handlar det troligtvis om svingen. En ny klubba som triggar delar i svingen kan då absolut göra skillnad.
Ska vi vara krass så är det så som all test/fitting fungerar.

Därför så kan det vara på sin plats att veta hur det hänger ihop och inte bryta ihop bara för det.
Vi är generellt kassa på att repetera något och det går åt h-e lättare än det går åt andra hållet.

Ett tips är att lura hjärnan och tillika kroppen genom att göra det svårare.
Jag kan och brukar slå driver ”off the deck”. Med min låga svinghastighet så krävs det en bra kontakt och lite skärande svingspår.
När detta sitter i skallen kan jag enkelt ställa upp med en spoon, slå som vanligt och dra nytta av det faktum att jag får flykt på en 8.5 graders driver från samma läge.

Och.. det är inte svårt alls. Jag lovar.

Egon
Skriv svar