Scotty Cameron putter

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Gurra5
Inlägg: 10
Blev medlem: 31 mar 2018, 14:25

Hej, börjar fundera på att skaffa en Scotty Cam, antingen en av Newport-modellerna, Monterey eller Squareback. Vet att det här är ett känsligt ämne (smaken är som baken, mkt handlar om känslan med puttern, etc), men trots detta, några medskick?
-------------------------------------------
Driver: Ping G400 Max 10,5
Spoon: Ping G30
Hybrid: Ping G430 Alta
Järn: Ping i500
Wedge: Titleist 50-56-60
Putter: Ben Hogan Bettinardi Big Ben
HCP: 8,6
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Jag har tre olika Scotty och är väldigt nöjd med med de alla. Det är allt från rymdskepp-utformning till blad (squareback)

Eftersom det finns så många varianter skulle jag rekommendera dig att testa så många som möjligt.

De bladiga är härliga när du lär dig putta med dem men de är inte hjälpsamma på något sätt. Så om du behöver ett stabilare stroke skulle jag inte satsa på någon bladmodell.
Jag tycker inte heller att bladvarianterna gör sig så bra på tröga svenska greener. De funkar fint i juni,juli,augusti när greenerna är bra men annars föredrar jag de med mer tyngd.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Gurra5
Inlägg: 10
Blev medlem: 31 mar 2018, 14:25

Tack Johan!
-------------------------------------------
Driver: Ping G400 Max 10,5
Spoon: Ping G30
Hybrid: Ping G430 Alta
Järn: Ping i500
Wedge: Titleist 50-56-60
Putter: Ben Hogan Bettinardi Big Ben
HCP: 8,6
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

JohanAdministratör skrev: 13 feb 2023, 07:33
De bladiga är härliga när du lär dig putta med dem men de är inte hjälpsamma på något sätt. Så om du behöver ett stabilare stroke skulle jag inte satsa på någon bladmodell.
Jag tycker inte heller att bladvarianterna gör sig så bra på tröga svenska greener. De funkar fint i juni,juli,augusti när greenerna är bra men annars föredrar jag de med mer tyngd.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Din uppfattning grundar sig på dina putters.
Alla putters har i sin konstruktion ett behov av en vikt och det gör att de flesta som har samma skaftlängd har motsvarande samma huvudvikt som utgångspunkt.
Självklart så variera det… men huvudformen har inte med vikt/tyngd att göra.

Därav.. ledsen, men det är tyvärr lite tvärtom mot det du skriver.
Generellt:
De ”bladiga” är inte hjälpsamma med riktning men med längdkänsla.
De större (mallet/UFO) hjälper till med riktning men brukar upplevas som hopplösa i längd.

En mallet kan ”tvinga” en person visuellt att försöka göra ett rakt stroke. Det kan hjälpa många med riktning och def. i början när man inte har koll på hur man utför ett stroke.

Egon
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Egon skrev: 19 feb 2023, 17:38
JohanAdministratör skrev: 13 feb 2023, 07:33
De bladiga är härliga när du lär dig putta med dem men de är inte hjälpsamma på något sätt. Så om du behöver ett stabilare stroke skulle jag inte satsa på någon bladmodell.
Jag tycker inte heller att bladvarianterna gör sig så bra på tröga svenska greener. De funkar fint i juni,juli,augusti när greenerna är bra men annars föredrar jag de med mer tyngd.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Din uppfattning grundar sig på dina putters.
Alla putters har i sin konstruktion ett behov av en vikt och det gör att de flesta som har samma skaftlängd har motsvarande samma huvudvikt som utgångspunkt.
Självklart så variera det… men huvudformen har inte med vikt/tyngd att göra.

Därav.. ledsen, men det är tyvärr lite tvärtom mot det du skriver.
Generellt:
De ”bladiga” är inte hjälpsamma med riktning men med längdkänsla.
De större (mallet/UFO) hjälper till med riktning men brukar upplevas som hopplösa i längd.

En mallet kan ”tvinga” en person visuellt att försöka göra ett rakt stroke. Det kan hjälpa många med riktning och def. i början när man inte har koll på hur man utför ett stroke.

Egon
Det har du rätt i. Jag testade en blad-bettinardi för ett tag sedan med riktigt go tyngd i. Den kändes som rena rymdskeppet.
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Ok … och vad har vi lärt oss om det här med ”tyngd”?

Om du lyssnar på ”Klubbans fel” så fick du reda på den gamla historien om hur många satte j8 skaft i wedgar för att göra ett spinner-skaft.

Detta har jag gjort sedan 20 år tillbaka och även om min spinn sannolikt inte ändras mycket så får man en annan väldigt bra effekt. Dvs. Huvudet känns tyngre.
Detta är värdefullt när man pitchar/chippar eftersom det adderar en känsla av kontroll på huvudet, speciellt när man greppar ned.

Ta nu det här lite längre och betänk att puttern egentligen har samma referensram. Vi vill ha känsla av tyngd men kanske inte ett vråltungt huvud. Som Fritte så sätter jag alltid i ett järnskaft i puttern och helst ett DG el.l som har lite tyngd. Det jag gör ytterligare är att jag väljer det skaft som ger bäst respons i flexet UTAN att jag känner att det ger med sig/flaxar.

Detta ger känsla dvs. vibrationerna förmedlas till händerna på ett naturligt sätt.
Förnimmelsen av samma känsla i ett lätt stålskaft eller ett (dött) grafitskaft hade givit ett för flaxigt flex.

Sen var det det här med tyngd. Skaftlängd eller böj på skaftet. Båda gör att huvudet känns tyngre. Med en skaftlängd på 33” så gör det här med ett väl anpassat flex att jag slipper fulvikta mitt huvud.

Egon
Skriv svar