Hur påverkar ekonomin era inköp i år?

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Nu är den svenska kronan knappt värt något länge och nya drivers kostar 7.000 kronor från flera av de stora tillverkarna. Samtidigt har räntan ökat snabbt och elpriserna är rekordhöga. Hur påverkar det er när det kommer till köp av ny utrustning?

Jag hade planerat att köpa nytt förra året, men p.g.a. svinghaveri blev det aldrig av. När jag ser priserna nu inser jag att iaf jag inte kommer köpa några nya klubbor detta år heller. Endast golfbollar kommer kräva ganska mycket mer i år i budget. Där har jag iaf ett lager från förra året. Jag har en helt ok lön, men det är svårt att motivera "onödiga" inköp när ens lön har sänkts med 10% senast året p.g.a inflationen.

Sen får man hoppas att golfklubbarna klarar av detta också med de högre räntorna och möjligtvis medlemstapp när folk prioriterar annat.
Hcp: ~12
Mikaelanstad
Inlägg: 416
Blev medlem: 03 aug 2020, 09:06

Jag åker till grannklubbens PRO och köper förra årets modell för småpengar Bild

Insett att de nyaste inte kommer göra så pass
stora förändringar att de är värt 60-70% mer än vad förra årets modell ny i plast kostar Bild

Blev både en ny Driver ”hösten förra året” och en ny spoon i vintras.

Men klart ska man ha det allra senaste blir det svårare. Men jag har gått denna väg för att få ner kostnaderna lite och ändå få känslan av att få lite nytt i bagen


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Driver: Callaway Rogue ST Max LS 9°
Spoon Cobra LTDx 15°
7-Wood Taylormade Sim 2 Max 21°
Järn: Taylormade P770
Wedgar: Titleist SM8 50/54/58°
Putter: Taylormade Del Monte
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Jag har länge sökt järn som passar mina ögon och min tanke om vad som borde pass mig bäst.

Jag har landat i att nya high tech järn inte passar mig. Jag är för bra och för dålig. Träffar alltså bra och kan styra träff/bollbana samt vinner inte längd eftersom jag är så kass att jag inte svingar fortare med superlätta wokar.
Har testat allt från hybridjärn till ihåliga superduper järn.

Mina Callaway legacy black (Stenson-järnen) kommer troligtvis bytas mot några x-forged -13 till -18.

Min Sim driver är inte optimal. Titttar nu på 1-2 år gamla drivers som kommer landa på 3-4tusen i inköp. På det kommer kanske ett upgrade skaft modell CB.

Wedgar är ett annat kapitel.
De jag vill ha kostar skjortan beg. Såpass att nya vokey kanske är den bästa vägen.

Runt 10 tusen kommer ett helt nytt set landa på. Kanske nån tusenlapp till om jag byter min hookhybrid mot en UT.

Egon
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Det svåra är att veta vad som är bra.

Jag har koll på att vissa TM, Callaway och titleist grejer är ren skit. Historien säger att de inte är värt ett skvatt oavsett skick. Knappt spelbara… och likväl ska hugade säljare ha en förmögenhet för dem.
Andra klubbor t.ex drivers såsom 910, 913, mavrik, epic eller sim … håller än.

Alla golfare som hittar sina ”guldkorn” på blocket har tyvärr inte koll på vad de köper.
Om man, som jag, vet vad som är extra dåligt så ser man hur hutlöst dyrt vissa saker är.

Jag tror att varje tillverkare släppt minst 2-3 modeller järn/år sen 2010 och det finns en hel del rötägg där.

Jag har ett av de bästa som någonsin tillverkats alla kat. men samma tillverkare har i samma tidsepok gjort äckligt dåliga modeller.

Jag kan på rak arm svara om en modell är bra eller ej. 2010- framåt.
… och bra är inte subjektivt utan ren fakta.
Fråga gärna.

Egon
Senast redigerad av Egon den 22 feb 2023, 22:28, redigerad totalt 1 gånger.
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Mikaelanstad skrev: 22 feb 2023, 14:42
Blev både en ny Driver ”hösten förra året” och en ny spoon i vintras.

Men klart ska man ha det allra senaste blir det svårare. Men jag har gått denna väg för att få ner kostnaderna lite och ändå få känslan av att få lite nytt i bagen


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Ett axplock.
Sim vs sim2 … who gives a fuck.
Epic original/flash .. shit the same.
Mavrik - intetsägande men inte kass.
Rogue - väldigt smal dvs. passar inte alla.
Epic max/speed = ungefär samma som rogue st.
Paradym - Lovar bättre än Rogue st… men fan vet.
Stealth vs stealth 2 - who gives a fuck
Ping G… (alla modeller) det görs inga dåliga Ping öht. och därmed är skillnaden liten de senaste 4-5 åren.
Wilson - skit är skit.
Srixon - shady
XXIO - gubb/tant men det bästa som finns och kan även passa yngre hackers. Exklusivt och därmed dyrt
Titleist - smalt område. Passar det så passar det otroligt bra.

Egon
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Egon skrev: 22 feb 2023, 22:24
Mikaelanstad skrev: 22 feb 2023, 14:42
Blev både en ny Driver ”hösten förra året” och en ny spoon i vintras.

Men klart ska man ha det allra senaste blir det svårare. Men jag har gått denna väg för att få ner kostnaderna lite och ändå få känslan av att få lite nytt i bagen


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Ett axplock.
Sim vs sim2 … who gives a fuck.
Epic original/flash .. shit the same.
Mavrik - intetsägande men inte kass.
Rogue - väldigt smal dvs. passar inte alla.
Epic max/speed = ungefär samma som rogue st.
Paradym - Lovar bättre än Rogue st… men fan vet.
Stealth vs stealth 2 - who gives a fuck
Ping G… (alla modeller) det görs inga dåliga Ping öht. och därmed är skillnaden liten de senaste 4-5 åren.
Wilson - skit är skit.
Srixon - shady
XXIO - gubb/tant men det bästa som finns och kan även passa yngre hackers. Exklusivt och därmed dyrt
Titleist - smalt område. Passar det så passar det otroligt bra.

Egon
Haha, det var lite roligt. Sammanfattar vad jag kände när jag provade modeller från de flesta tillverkare förra året. Enda som kändes bra i träffen var Ping och Titleist. Men svingen var kass så ville inte köpa något ändå. Titleist överlägset bäst ljud och träff. Taylormade Stealth var hemsk för mig. Sämst av alla provade.

Tycker också det är intressant att Rory stoppat ner Vokey Wedgar i bagen nu...

Men det är bra om man vet vad man ska ha och hittar begagnat. Lite knepigare när man vill göra en utprovning och återförsäljare och distributörer endast kan erbjuda det på nya modeller. Vilket jag förstår, men jag kommer inte betala det. Men om man köper någon gammal driver-modell från Ping borde det vara ett hyfsat safe bet låter det som?
Hcp: ~12
Mikaelanstad
Inlägg: 416
Blev medlem: 03 aug 2020, 09:06

Ah jag har det så bra hos min PRO att jag kan testa de han har i lager av föregående modeller.

Men kan ju va så att jag har en jäkligt bra PRO och att det inte är jättevanligt att det är så på svenska klubbar?

Men ja Ping är bra drivers, G410 var riktigt bra, G425 snäppet vassare. G430 ingen aning inte testat den.
Men jag klarar själv inte av ljudet ut den Drivern Bild

TM Stealth Plus där emot gillar jag ruskigt mycket och har den själv i bagen


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Driver: Callaway Rogue ST Max LS 9°
Spoon Cobra LTDx 15°
7-Wood Taylormade Sim 2 Max 21°
Järn: Taylormade P770
Wedgar: Titleist SM8 50/54/58°
Putter: Taylormade Del Monte
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Mikaelanstad skrev: 23 feb 2023, 12:40 Ah jag har det så bra hos min PRO att jag kan testa de han har i lager av föregående modeller.

Men kan ju va så att jag har en jäkligt bra PRO och att det inte är jättevanligt att det är så på svenska klubbar?

Men ja Ping är bra drivers, G410 var riktigt bra, G425 snäppet vassare. G430 ingen aning inte testat den.
Men jag klarar själv inte av ljudet ut den Drivern Bild

TM Stealth Plus där emot gillar jag ruskigt mycket och har den själv i bagen


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Ja, det som finns i lager går nog alltid. Men det går inte att göra en utprovning med beställning av egna specifikationer från tillverkarna när en ny modell ersatt de gamla. Så hittar man något i lager som fungerar perfekt så är det bara att köra på det.
Hcp: ~12
Mikaelanstad
Inlägg: 416
Blev medlem: 03 aug 2020, 09:06

Självklart är det så,

Men jag resonerade lite angående trådens namn/första inlägget att man kanske inte köper en specialbeställd klubba med 4000kr skaft till Bild men kanske misstolkade? Eller syftar du till ett specifikt huvud som flesta shoppar inte har i lager som utprovning m.m?

Nu pratar jag om mig själv, men hos min PRO så får jag alltså testa olika skaft, får även byta skaft när jag vill om skaftet jag har inte fungerar. Nu är det dock inte flong nya 4000kr skaft jag kan byta så imellan. Men han har ett stort lager skaft så brukar alltid finnas något som då gör det bättre som man själv söker.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Driver: Callaway Rogue ST Max LS 9°
Spoon Cobra LTDx 15°
7-Wood Taylormade Sim 2 Max 21°
Järn: Taylormade P770
Wedgar: Titleist SM8 50/54/58°
Putter: Taylormade Del Monte
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Mikaelanstad skrev: 23 feb 2023, 14:42 Självklart är det så,

Men jag resonerade lite angående trådens namn/första inlägget att man kanske inte köper en specialbeställd klubba med 4000kr skaft till Bild men kanske misstolkade? Eller syftar du till ett specifikt huvud som flesta shoppar inte har i lager som utprovning m.m?

Nu pratar jag om mig själv, men hos min PRO så får jag alltså testa olika skaft, får även byta skaft när jag vill om skaftet jag har inte fungerar. Nu är det dock inte flong nya 4000kr skaft jag kan byta så imellan. Men han har ett stort lager skaft så brukar alltid finnas något som då gör det bättre som man själv söker.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Jag funderar på allvar om folk betalar 7.000 kronor för den nyaste drivern?
Hcp: ~12
Skriv svar