Det här med skaft

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Jag fattar att folk sätter sin tillit till ett skaft de har/har haft och vill överföra dess excellens i den klubba de har/haft till att hälla för alla andra klubbor.
Tyvärr, det är inte så … alls.

En järnklubba t.ex j7 bygger på att vikten på huvudet är densamma (inom vissa toleranser). Det betyder i bästa fall att ett skaft i 2 olika modeller av j7 klubbhuvud beter sig likvärdigt.
Där slutar tyvärr alla jämförelser eftersom toleransen på tillverkning är +- 3gram och tillverkare tillåter sig att ändra vikt i samms utsträckning när de tänker standard i sin värld.

Det här betyder att 2 olika j7 med samma skaft kan vara likt en j8 eller en j6 i vikt. Det här påverkar skaftets performance något enormt vilket omöjliggör en jämförelse öht,

Adderar man sen huvudets konstruktion så kan det ”perfekta” skaftet prestera ballongslag i en j7 och bullets i en annan.

I min värld så kan man naturligtvis anpassa det önskade skaftet till huvudet och få ut det ”bra” som spelaren letar efter.

Det jag vill säga är att det nästan aldrig blir så när man begränsar sig till en ”sanning” som alltid beror på massa annat.
Ta därför bort tanken i huvudet om att skaft är något absolut och därtill en exakt vetenskap när man testar klubbor.
Så enkelt är det inte,

Egon