All In UST Mamiya-putterskaft

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

https://www.ustmamiya.com/golf-shafts/b ... ter-shaft/

Idag ska jag sätta i ett sånt här skaft i en av mina Scottys.. Ska ut till Henke på Nordica Golf och göra det.
Ska bli riktigt spännande att testa. Jag kommer passa på att sätta i ett lite längre skaft än vad jag har idag.
Användarens profilbild
mikael.josefson
Inlägg: 72
Blev medlem: 21 jun 2021, 20:49

Hur blev känslan?

En polare förlängde sin putter häromveckan från 34” till 36”. Fick pröva den och upplevde sjukt stor skillnad och att det var mycket behagligare att stå upprätt. När jag provade min sen så kändes det som att jag stod som en säck potatis. Så det kan nog bli aktuellt med en förlängning för mig också eller testa ett liknande skaft som du satt i såg riktigt läckert ut det jag såg på IG

Man kapar helt enkelt stålskaftet och sen limmar på grafitskaftet? Ingen övning jag vågar ge mig på själv men var lite nyfiken hur man gör


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Exakt, lite beroende vad för putter du har så antingen kapar man det befintliga och förlänger eller så byter man hela.

Nu hann jag bara slå 5 puttat på Puttview med den nya ikväll så hann inte skapa mig någon större uppfattning. Men att jag stod mer upprätt var enkelt att uppfatta. Puttern har fått en helt ny svingvikt också med mycket mer tyngd i huvudet som gör att den pendlar väldigt behagligt. Sedan är den nya SuperStroke Flatso-greppet en enorm skillnad. Ska nöta in lite hemma på mattan och återkomma.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

mikael.josefson skrev: 28 feb 2023, 22:36
Man kapar helt enkelt stålskaftet och sen limmar på grafitskaftet? Bild Ingen övning jag vågar ge mig på själv men var lite nyfiken hur man gör Bild


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Har inte kapat sönder skaftet i fråga, så jag kan inte säga exakt hur det görs.
Men, det görs på fabrik så de kanske formar grafiten under stålet eller stiftar ihop det.

Skulle man villa göra det själv, varför?
Syftet är likt en stämgaffel dvs. att få rätt harmoni mellan grafit och stål… eftersom det faktiskt behövs när man vill sälja en gimmick där man blandar grafit och stål.

För många år sedan kom bimatrix som var ett skaft där man ville ta del av grafitens styrka i överdelen och stålets motstånd mot vridning vid tippen. Inget fel i det … men tekniken kom ifatt fort och fanns redan då den gimmicken prånglades ut.
Allt byggde på att tidiga grafitskaft var sladdriga nertill…. men det berodde mer på att det, i sin tur, såldes som guds gåva till medelgolfaren .. med kvalitetskrav därefter.

Men men, vill du göra det själv (te ingen nytta) så är det bara att stifta in stålet i grafiten. Inget svårt alls. Lite tvärtom mot att stoppa i ett skaft i en hosel bara. Ett stift som förbinder de olika delarna. Se till att dimensionerna passar kant i kant… men det funkar naturligtvis att bara trä över stålet över grafiten om du skiter i hur det ser ut. Resultat = same same. … eller shit the same, eftersom det är ett spel för galleriet.

Egon
Användarens profilbild
mikael.josefson
Inlägg: 72
Blev medlem: 21 jun 2021, 20:49

Egon skrev:
mikael.josefson skrev: 28 feb 2023, 22:36
Man kapar helt enkelt stålskaftet och sen limmar på grafitskaftet? Bild Ingen övning jag vågar ge mig på själv men var lite nyfiken hur man gör Bild


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Har inte kapat sönder skaftet i fråga, så jag kan inte säga exakt hur det görs.
Men, det görs på fabrik så de kanske formar grafiten under stålet eller stiftar ihop det.

Skulle man villa göra det själv, varför?
Syftet är likt en stämgaffel dvs. att få rätt harmoni mellan grafit och stål… eftersom det faktiskt behövs när man vill sälja en gimmick där man blandar grafit och stål.

För många år sedan kom bimatrix som var ett skaft där man ville ta del av grafitens styrka i överdelen och stålets motstånd mot vridning vid tippen. Inget fel i det … men tekniken kom ifatt fort och fanns redan då den gimmicken prånglades ut.
Allt byggde på att tidiga grafitskaft var sladdriga nertill…. men det berodde mer på att det, i sin tur, såldes som guds gåva till medelgolfaren .. med kvalitetskrav därefter.

Men men, vill du göra det själv (te ingen nytta) så är det bara att stifta in stålet i grafiten. Inget svårt alls. Lite tvärtom mot att stoppa i ett skaft i en hosel bara. Ett stift som förbinder de olika delarna. Se till att dimensionerna passar kant i kant… men det funkar naturligtvis att bara trä över stålet över grafiten om du skiter i hur det ser ut. Resultat = same same. … eller shit the same, eftersom det är ett spel för galleriet.

Egon
Som jag skrev, tänker inte göra det själv utan var nyfiken på hur dem gör. Men tack för utläggningen Bild


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Nu har jag kört ett rejält pass med nya skaftet.
Det som har hänt med puttern efter det nya skaftet är att svingvikt är mer än G. Vilket är slutet på skalan.
Det jag upplever är att klubbhuvudet rör på sig mindre i sidled och framhåller ett rakt bak och rakt igenom stroke ännu mer än vad det gjorde tidigare.
Det känns också som om att klubbhuvudet rör sig minimalt i Face to path. Om man skulle översätta det till Trackman-siffror känns det som att jag lyckats hitta 0.0 i swing direction/club path och 0.0 i face to path.
Jag slog nog 50 bollar nu och hade en tight gate och 45 sätt rakt igenom. Det har jag nog aldrig lyckats med förut.

Klubban känns som en helt ny med det här skaftet.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Användarens profilbild
antonlofdahl
Inlägg: 2
Blev medlem: 26 feb 2023, 10:38

JohanAdministratör skrev:Nu har jag kört ett rejält pass med nya skaftet.
Det som har hänt med puttern efter det nya skaftet är att svingvikt är mer än G. Vilket är slutet på skalan.
Det jag upplever är att klubbhuvudet rör på sig mindre i sidled och framhåller ett rakt bak och rakt igenom stroke ännu mer än vad det gjorde tidigare.
Det känns också som om att klubbhuvudet rör sig minimalt i Face to path. Om man skulle översätta det till Trackman-siffror känns det som att jag lyckats hitta 0.0 i swing direction/club path och 0.0 i face to path.
Jag slog nog 50 bollar nu och hade en tight gate och 45 sätt rakt igenom. Det har jag nog aldrig lyckats med förut.

Klubban känns som en helt ny med det här skaftet.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Vad landade kostnaden på? Bild


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Skaftet kostar nog inte mer än 1000:- ish..
Kolla på nordicagolf.com montering beror nog på vad du har för skaft


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Skriv svar