Begränsning av bollen för proffsen

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
eGolf
Inlägg: 60
Blev medlem: 16 mar 2022, 10:17
Ort: Västerås

Det har varit på tapeten i några år att R&A och USGA önskar ta fram en boll som går kortare, i första hand för proffsen som de anser krossar banorna.

Senaste nytt är lite mer konkreta planer. Och om förslaget går igenom är genomförandet satt till januari 2026.
Mer info: https://www.svenskgolf.se/artiklar/tour ... -elitboll/

Finns ännu många obesvarade frågor. Jag är av åsikten att det inte finns något egentligt behov för detta. För mig som inte så långt slående amatör är det häftigt att se vilka möjligheter som finns att uppnå med rätt träning. Och det finns andra sätt att göra det svårare för proffsen om det inte önskas en birdiefest en viss vecka. T.ex genom att justera hur banan sätts upp med mjukare fairways, högre ruff, snabbare greener osv.

Hur tänker ni andra?
Hemmaklubb Surahammars GK
HCP 15
Mikaelanstad
Inlägg: 416
Blev medlem: 03 aug 2020, 09:06

Kan väl tycka att hade banorna istället byggts om eftersom längden ökar så skulle ju banorna oxå spelas svårare.

Det kanske är något som blir för kostsamt förvisso, men då skulle de istället börja spela annorlunda om hinder kommer i vägen.

Många banor nu är ju så att de slår över många hinder


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Driver: Callaway Rogue ST Max LS 9°
Spoon Cobra LTDx 15°
7-Wood Taylormade Sim 2 Max 21°
Järn: Taylormade P770
Wedgar: Titleist SM8 50/54/58°
Putter: Taylormade Del Monte
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Jag tycker både bra och dåligt om det här.
Det skulle ju jämna ut tävlingen desto mer om bollen inte kan gå längre än 280 meter carry. Ingen skulle ju få fördel av att kunna slå bollen långt. Vissa banor har ju långtslående spelare haft enorm fördel på. Jag tycker nog det är fel att begränsa spelare på det sättet.

Å andra sidan har ju vissa banor blivit tandlösa då spelarna når in på alla par fem på två slag och bombar över bunkrarna på par fyror. Så där tycker jag det kan vara bra och charmigt att spelarna utmanas av banan så som den var tänkt att utmana från banarkitekten.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Användarens profilbild
Järn7
Inlägg: 158
Blev medlem: 15 dec 2016, 09:57

Jag tycker förslaget är bra. Golfen var inte sämre för 30 eller 50 år sedan när de långtslående slog 20-40 m kortare. Hur förkortningen av bollen görs behöver inte per automatik att alla slår 20 % kortare, utan att kan göras i en linjär eller logaritmisk bana. Att bygga om banorna är enligt mig ett sätt att kasta pengar i sjön, bara för de få procent som slår så långt. De mer exklusiva klubbarna har aldrig haft något problem med ökade kostnader, men så ser inte golfvärlden ut.
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Jag tycker det är fel och det här är anledningen:

PGA TOUR AVERAGE CARRY DISTANCES 2021
DRIVER - 275 YARDS

Att sedan de som slår absolut längst slår mycket längre än så tycker jag inte motiverar att begränsa utrustning. De är övermänniskor helt enkelt. De har jobbat otroligt hårt och är talanger. De kan få ha den fördelen då.

Trots att utrustningen har utvecklats har amatör-snittgolfare INTE ALLS blivit bättre (lägre snitt-hcp). Hur kan då utrusningen vara problemet? De bästa golfarna kan mer om svingteknik (t.ex. med hjälp av Trackman), optimering av utrustning, bättre tränade kroppar (tack vare TW) och tror det har mer att göra med att de slår längre.

Sedan behöver inte fairways på PGA-touren vara klippt som en vanlig svensk green. Man ser ju hur bollen hoppar och studsar fram 50 meter efter den landat i vissa fall. Jag har läst hur detta också sliter något otroligt på banorna och de kan bara ha så kortklippt en vecka om året på banorna. Med dagens bollar behöver du inte så extremt kortklippt för att få tillräckligt med spinn från fairway. Går ju också att göra fairways smalare. Pete Dye banor verkar inte heller ha samma problem med att spelare krossar banorna p.g.a. smart design.

Aja, det var mina åsikter i ämnet.
Hcp: ~12
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

De pratar om att ”rulla tillbaka” bollen 20 yards på en klubbhastighet av 120mph.
I teoretiska siffror pratar vi om att en 350y drive ska stanna vid 330y.
Det är 5-6% och för toppen av näringskedjan kan det bli kännbart. För oss andra och i praktiken, om bollen infördes för alla, så skulle direkt översatt procentuellt tapp inte alls bli lika stort i antal yards.

Vad kommer hända…
-Jo, bollen kommer utvecklas till att gå olika långt med olika insatt energi. Det är ingen direkt teknisk svårighet men tillverkarna kommer isf. få göra en omställning i sin konstruktion.

Återigen, bara om bollen ska spelas av amatörer… men ett incitament för att utvecklingen kommer gå ditåt är Damer som naturligtvis är de mest jämförbara med hackers avs. klubbhastighet.

Egon
Användarens profilbild
mikael.josefson
Inlägg: 72
Blev medlem: 21 jun 2021, 20:49

Jag tycker att anpassning av golfbanan med ruff, greeners hårdhet och annat är mer intressant än att begränsa bollen. Jag vill kunna spela med samma utrustning som proffsen och jag vill inte begränsas med någon längden om det skulle bli så även för oss dödliga golfare om vi använder dem nya golfbollarna.. det behöver ju inte bli så men risken finns ju.

Håller med er andra som nämnt att det ligger mycket hårt jobb bakom för dem slår långt, se bara på Dechambeau eller Fitzpatrick. Hur långt slog Fitzpatrick innan han kände att han behövde gneta ikapp med längden? När han dessutom behöll och kanske till och med blev ännu vassare i nätspelet, då gav det ju resultat

Nej, anpassa layout och banans kondition för proffsen. Pengar verkar vara ett mindre problem på PGA-touren nu efter att dem fått loss pengar när LIV klev in i branschen då det har dem nog råd med



Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Jag hörde ett bra argument kring varför man inte ska göra det här och det är för att proffsen är så konfigurerade utifrån sin utrustning inklusive boll att grejerna de spelar med kanske inte alls skulle funka med den nya bollen.




Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Albatross
Inlägg: 144
Blev medlem: 11 maj 2014, 18:05

Om man inte kan få fördel av att slå längre än sina motspelare så kan ju stryka aktiviteten som OS-gren. Men visst, så länge bombarna har fördel och Luke donald slår 220 yard med sin drive så är jag fine.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
donballe
Inlägg: 240
Blev medlem: 26 mar 2015, 08:32

Trams
Skriv svar