Dax för nya klubbor - hitta rätt

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
e-Fredde
Inlägg: 98
Blev medlem: 14 apr 2018, 19:46

Åter tillbaka till Golfens underbara värld då man är singel och fri! Kom tillbaka några, men har nu inte spelat på 4 år. Är scratchspelare som tänker investera i nya klubbor och var på Dormys igår och provade följande klubbor:

Wilson Blade
Wilson CB
Titleist T100
Taylor Made P770
Cobra King Tour Iron
Ping i230

Jag visste väl redan från början att jag inte skulle gå på bladklubbor denna gång. Närmare mig 50 och då jag inte spelat på några år tänker jag att det är bäst att försöka optimera mina möjligheter så bra det går., :)

Så Wilson Blade och Wilson CB föll bort snabbt! En tår föll då jag är Wilson fan boy och har idag både Wilson V4 och mina gamla Gooseneck :)

För övrigt var det framför allt j7 och j5 jag slog med. Sedan var det dax att försöka välja bort nästa två klubbor och det föll på T100 och P770. Egentligen skulle jag säga vilket set av dessa 4 som helst skulle göra mig nöjd. Jag upplevde liten skillnad mellan de 4 olika klubborna och statistiken från Trackman visade också på en liten sådan.

Till sist stod det alltså mellan Cobra och Ping och jag slog lite mer j5 men till sist valde jag Pingen, av den enkla anledningen att klubbhuvudet är lite större vilket gör dom lite mer förlåtande. Dock inser jag nu att när jag bokar en custom fitting ska jag nog slå några slag igen med Cobran för det var inte någon självklar vinst :)

Men det kommer att stå mellan Ping eller Cobra, med Ping som mest troligast.,

Fortsatte sedan att testa flera olika drivers och där var det lite mer kul eftersom jag upplevde att Ping G430 Max gav mig klart bästa slagen. Jag behöver träna på att slå drives för jag har alltid negativ anfallsvinkel, som om det vore en järnklubba jag slog.

Men det var överlag en mycket bra urvalssession på dormys. 95 slag blev det för att komma fram till ett resultat :)
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Det är inte svårt att hitta rätt om man är så rutinerad/bra och köper med ögonen.

Neg. AoA med drivern ska du inte vara rädd för. Det är bara att se till att du får rimlig launch och spinn. Du kan behöva lite mer loft och högre CoG vilket en LS variant ger.
Med dagens ställbara drivers är det också lite fingertoppskänsla på hur man vill att bollen ska flyga. Loft upp/ner ändrar ju oftast face angle samtidigt och att ”skruva upp” ett loft är ju inte rekommenderat för en som inte vill missa vänster.

Jag ligger i ett lägre spann på klubbhastighet (drygt 90), neg. till square AoA och har skruvat ner min driver 2 grader.
Jag peggar även lågt och man kan väl lugnt säga att valet av en sim max och 10.5 inte var särskilt rätt. Jag slår tokhögt utan rull med 10.5.

Skaft är ju en annan grej.
Ett bra passande skaft kan göra stor skillnad. Egentligen inte så mycket på bollbanan eller spinn men på känsla och hur man sen svingar. Målet är förtroende så att man svingar fritt. Då blir releasen så naturlig som möjligt och då kommer både fart och riktning på köpet.

Alla har väl haft en klubba som man nästan kan slå i sömnen. Det är så det ska vara.

Egon
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Vilka blev det till slut och hur har de känts?


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Skriv svar