Game Golf recension

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Nu har jag testat Game Golf för första gången och tänkte skriva lite om vad det är, hur det fungerar och vad jag tycker.

Vad är Game Golf?
Game Golf består av en GPS-mottagare (nedan kallad mottagare), NCF-taggar (nedan kallad plupp) och en programvara för att ladda upp data till Game Golf. Datan kan sedan användas för statistik som antal slag, hur långt en klubb går, antal puttar, GIR, fairway-träffar mm.

Bild

Vart köper man Game Golf?
Jag köpte min på easygreen.se för 2.450:-
Det behövs inget abonnemang och all programvara till dator, mobil och platta är gratis.

Hur fungerar Game Golf?
Mottagaren håller reda på vilken bana och hål man befinner sig på så det behöver man aldrig fundera på. Högst upp på varje klubba skruvar man i en plupp som berättar för mottagaren vilken klubb som används för det aktuella slaget. När man spelat klart sin runda så kopplar man mottagaren till en dator och då laddas datan till Game Golf där man kan analysera och dela sin runda med andra om man vill.

Komma igång
1. Skapa ett konto på gamegolf.com.
2. Ladda ner programvaran som behövs för överföringen mellan mottagaren och datorn.
3. Logga in på ditt konto hos gamegolf.com och välj "My Golf bag". Editera namnen på NCF-taggarna som du önskar och ta bort dem du inte använder för tillfället.
4. Ladda mottagaren med den medföljande USB-kabeln (full laddning tar ca 2,5 timme).
5. Montera plupparna på klubborna.

Spela
Ett par minuter innan du ska slå ut så sätter du på mottagaren. En röd och en vit lampa blinkar tills mottagaren funnit tillräckligt med satelliter. Då blinkar den vita lampan och du kan börja spela.

Innan du slår ditt slag nuddar du underdelen av mottagaren, som med fördel placeras i skärpet eller byxlinningen, med pluppen som sitter högst upp på klubban du ska slå med. Mottagaren vibrerar och ger ifrån sig ett lågt pip. Om du valde fel klubba kan du byta till en annan inom 60 sekunder.

Slå ditt slag och gå sedan till bollen. Planera ditt slag och gör sedan om proceduren ovan för varje slag, även puttern, tills bollen är i hål.

Efter rundan
Koppla mottagaren till datorn med USB-kabeln. Programvaran startar automatiskt (iaf på MAC) och frågar om du vill ladda upp de rundor som finns sparade på mottagaren. När det är klart får du frågan om du vill titta på rundan och då startas webbläsaren och du kommer till gamegolf.com där du kan se och editera alla slag. Du kan fritt ta bort och lägga till slag, pliktslag osv.

När du är nöjd "signerar" du scorekortet och då blir det synligt för andra och du kan dela rundan. Det går att vara privat om man inte vill dela med sig.

Mina intryck
Jag har bara spelat 10 hål så jag kanske kommer att märka saker med tiden som jag inte reflekterat över ännu.

Uppstarten var inga problem, mottagaren blinkade vitt efter 2-3 minuter. Feedbacken om att mottagaren registrerat klubban känns bra och tydlig. Det som är lite ovant är att man måste komma ihåg det momentet, att registrera klubban, så när jag gick av första green fick jag springa tillbaka och registrera puttarna.

Vart är hålet?
Inte förrän på 7 hålet började jag fundera på hur mottagaren skulle kunna veta vart hålet var? Säg att jag sätter en 10 meters putt. Mottagaren registrerar bara 1 putt men har ingen aning om hur lång den var. Efter lite letande i FAQ:n vet jag nu att mottagaren alltid utgår ifrån att hålet är på mitten av green. Om man har mer än 1 putt så placerar mottagaren hålet ca 50-60 cm från sista putten. Det kan ju bli helt galet så om du är lika petig som mig kommer du att flytta hålet till rätt ställe i efterhand.

Eftersom jag inte visste hur den beräknade hålets position försökte jag fundera ut hur det borde fungera och började därför registrera en sista putt när jag stod rakt över hålet. Det visade sig som du kunnat läsa ovan vara fel men det är ett bra sätt att få rätt position om man vill flytta hålet själv i efterhand. Självklart måste man då ta bort den sista putten.

På eller utanför green
För att få rätt statistik på GIR (Greens In Regulation) har de gjort så att man i efterhand kan ange om putten gjordes på green eller inte.

Fairwayträffar
Här går mottagaren enbart på hur banan är mappad och på mina 10 hål hade jag ett utslag som den registrerade fel. Jag låg ett par meter till höger om fairway men det registrerades som en fairwayträff så det fick jag rätta i efterhand.

Genomsnittslängd för klubborna
På 9:an hamnade jag, efter ett misslyckat försök att härma Phil Mickelson, bland de träd jag skulle slå över med min LW och tog fram en J8 för att slå ett lågt rakt slag kanske 10-15 meter. Då började jag fundera på att det kanske inte var så smart eftersom genomsnittslängden för den J8 skulle sjunka väsentligt. Men det hade Game Golf tänkt på! Duffar och andra misslyckade slag som skiljer sig mycket från vad du brukar slå registreras inte på den klubbans statistik vilket är väldigt bra.

Statistik
Har inte hunnit grotta ner mig i statistiken men du kan förutom generella saker som GIR, antal puttar och fairwayträffar även se längd på en specifik klubb från tee och träffsäkerhet på inspelen. Väljer du en klubba så får du upp en bild enligt nedan (inte min bild):

Bild

Summering
Om du inte har något emot att editera din runda i efterhand eller bara bryr dig om att få rätt antal slag är Game Golf ett mycket bra hjälpmedel. Är du dessutom intresserad av statistik och vill se hur långt dina klubbor går, hur träffsäker du är osv så är det ett riktigt bra köp.

Har varit i kontakt med Game Golf för att fråga om man inte skulle kunna få se aktuella runda direkt i sin mobil medan man spelar och det är eventuellt en funktion som kommer. Personligen hade jag uppskattat att kunna editera slagen direkt via mobilen.

Har ni några frågor så är det bara att kommentera i tråden så svarar jag efter bästa förmåga.
trippelhej
Inlägg: 532
Blev medlem: 19 maj 2014, 14:16

Får man liknande statistik vid par 3or som bilden du har i inlägget?.
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

trippelhej skrev:Får man liknande statistik vid par 3or som bilden du har i inlägget?.
Nej, man får det per klubba.

Bifogar en bild på min J6 där bollen till vänster är en par 3:a och den till höger ett inspel på en par 4:a.

Bild
trippelhej
Inlägg: 532
Blev medlem: 19 maj 2014, 14:16

Sandstream skrev:
trippelhej skrev:Får man liknande statistik vid par 3or som bilden du har i inlägget?.
Nej, man får det per klubba.

Bifogar en bild på min J6 där bollen till vänster är en par 3:a och den till höger ett inspel på en par 4:a.

Bild
Intressant.
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Användarens profilbild
Jocke
Inlägg: 108
Blev medlem: 04 jun 2014, 13:43
Ort: Sollentuna

Sandstream skrev:Så här kan en runda se ut :)

http://www.gamegolf.com/player/sandstream/round/88063
Kan man inte se någon kartbild över hålen?
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Jocke skrev:
Sandstream skrev:Så här kan en runda se ut :)

http://www.gamegolf.com/player/sandstream/round/88063
Kan man inte se någon kartbild över hålen?
Jo, det kan man. Ser du inte kartbilden som tar upp större delen av fönstret?

Bild
Användarens profilbild
Jocke
Inlägg: 108
Blev medlem: 04 jun 2014, 13:43
Ort: Sollentuna

Sandstream skrev:
Jocke skrev:
Sandstream skrev:Så här kan en runda se ut :)

http://www.gamegolf.com/player/sandstream/round/88063
Kan man inte se någon kartbild över hålen?
Jo, det kan man. Ser du inte kartbilden som tar upp större delen av fönstret?

Bild
Nope, inte när jag kollar i telefonen... :/
linys
Inlägg: 79
Blev medlem: 02 jul 2014, 14:04

Sandstream skrev:
Jocke skrev:
Sandstream skrev:Så här kan en runda se ut :)

http://www.gamegolf.com/player/sandstream/round/88063
Kan man inte se någon kartbild över hålen?
Jo, det kan man. Ser du inte kartbilden som tar upp större delen av fönstret?

Bild

Va hände med hål 17?
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

linys skrev:Va hände med hål 17?
Det ligger "bakom" hål 3. Samma tee :)
Skriv svar