Akut hjälp med klubbval

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Användarens profilbild
Ringman76
Inlägg: 104
Blev medlem: 04 apr 2015, 15:51

Halloj alla experter.
Har tagit upp golfen igen efter ca 2års frånvaro.
Slutade spela p.g.a tappat intresse och prestationkrav på mig själv.
Men nu har jag tagit upp golfen igen utan att sätta krav på mig själv.
Men igår satt jag hemma och kollade igenom min bag med klubbor.
Har driver, fw3, hybrid 19°, j4 - pw och w 50,54, 58. Jaja självklart en putter också. Men kom på att jag inte använder min j4 särskilt mycket p.g.a att jag är alldeles för dålig. Har inget högre svinghastighet.
Så jag funderar på att slänga ur den från bagen. Så jag funderar att slänga in en fw7 21° istället och lägga in en hybrid på 24° istället för 19°.
Skulle det fungera?
Spelar just nu på hcp runt 15. Har tidigare varit singel-hcp.
Så kom med lite tips är ni snälla. 🙏
Driver: Tm Sim Max D 9°
Fairwaywood: Tm M4 15° och 18°
Järn: TM P770 4 - Pw
Wedgar: TM W Milled grind 50,54,58
Putter: TM Spider Tour black 37"
Grepp: Golfpride Cp2 wrap midz, Superstroke 2.0 XL
Användarens profilbild
mikael.josefson
Inlägg: 72
Blev medlem: 21 jun 2021, 20:49

Låter som vettig idé att kanske slussa ut j4:an om du inte använder den. Om funderingen var ifall du skulle välja antingen hybrid eller fw-wood så skulle jag rekommendera dig att ut och lira och känna dig lite för att veta vilken inriktning du ska gå på och kanske låna en fw-wood eller en hybrid så du får testa innan du bestämmer dig det hade nog jag gjort för att veta vad klubbans syfte skulle vara, t.ex. om behovet är en utslagsklubba så hade jag valt hybrid men om det är fairway/ruff så känns en fw-wood bättre för min egen del för jag tycker det är lättare att komma åt med en fw-wood i dem lägena men alla är såklart olika

Känn dig för och se om du kan låna av någon snäll person, det är mitt tips


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Användarens profilbild
Ringman76
Inlägg: 104
Blev medlem: 04 apr 2015, 15:51

mikael.josefson skrev: 07 jun 2023, 09:30 Låter som vettig idé att kanske slussa ut j4:an om du inte använder den. Om funderingen var ifall du skulle välja antingen hybrid eller fw-wood så skulle jag rekommendera dig att ut och lira och känna dig lite för att veta vilken inriktning du ska gå på och kanske låna en fw-wood eller en hybrid så du får testa innan du bestämmer dig Bild det hade nog jag gjort för att veta vad klubbans syfte skulle vara, t.ex. om behovet är en utslagsklubba så hade jag valt hybrid men om det är fairway/ruff så känns en fw-wood bättre för min egen del för jag tycker det är lättare att komma åt med en fw-wood i dem lägena men alla är såklart olika Bild

Känn dig för och se om du kan låna av någon snäll person, det är mitt tips Bild


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum

Svar: Jag har redan en Fw7 (21°) och en Hybrid på 22° som jag kan ställa puls/minus en 1°. Så idag åker J4 ur bagen och i åker Fw7 och Hybriden ställd på 23°.
Driver: Tm Sim Max D 9°
Fairwaywood: Tm M4 15° och 18°
Järn: TM P770 4 - Pw
Wedgar: TM W Milled grind 50,54,58
Putter: TM Spider Tour black 37"
Grepp: Golfpride Cp2 wrap midz, Superstroke 2.0 XL
Mikaelanstad
Inlägg: 416
Blev medlem: 03 aug 2020, 09:06

Risken är väl att de två klubborna får liknande längd. Dock bör din 7w gå mycket högre än hybriden.

Jag spelar själv Dr, 5-wood, 7-wood sen J4. Dock är 7-wood fruktansvärt bra in mot green då den har sådan höjd att den stannar riktigt snabbt. Slår den även ifrån Tee om tillfälle ges.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Driver: Callaway Rogue ST Max LS 9°
Spoon Cobra LTDx 15°
7-Wood Taylormade Sim 2 Max 21°
Järn: Taylormade P770
Wedgar: Titleist SM8 50/54/58°
Putter: Taylormade Del Monte
Användarens profilbild
Ringman76
Inlägg: 104
Blev medlem: 04 apr 2015, 15:51

Mikaelanstad skrev: 07 jun 2023, 19:36 Risken är väl att de två klubborna får liknande längd. Dock bör din 7w gå mycket högre än hybriden.

Jag spelar själv Dr, 5-wood, 7-wood sen J4. Dock är 7-wood fruktansvärt bra in mot green då den har sådan höjd att den stannar riktigt snabbt. Slår den även ifrån Tee om tillfälle ges.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Ska testa imorgon. Har tagit ut J4 ur bagen. Ställt dit Fw7 och ändrat loftet på hybriden till Max (23,5°).
Driver: Tm Sim Max D 9°
Fairwaywood: Tm M4 15° och 18°
Järn: TM P770 4 - Pw
Wedgar: TM W Milled grind 50,54,58
Putter: TM Spider Tour black 37"
Grepp: Golfpride Cp2 wrap midz, Superstroke 2.0 XL
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Bra idé!
J4 använder jag inte heller särskilt ofta…


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Användarens profilbild
Ringman76
Inlägg: 104
Blev medlem: 04 apr 2015, 15:51

Njaaaa det va ingen hit alls med den uppsättningen. Mellan fw7 och hybriden blev skillnaden alldeles för liten.
Så jag kommer nog lägga ur Hybriden också och spela fw3 och fw7 enbart.
Driver: Tm Sim Max D 9°
Fairwaywood: Tm M4 15° och 18°
Järn: TM P770 4 - Pw
Wedgar: TM W Milled grind 50,54,58
Putter: TM Spider Tour black 37"
Grepp: Golfpride Cp2 wrap midz, Superstroke 2.0 XL
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Man måste titta lite på hur klubborna ser ut och sen hur de presterar ist.f att titta på vad de ”heter” och vilket loft de sägs ha.

Jag har en strong fw3 som slås medium-lågt med fade och högt med rak bollbana. Det finns ingen draw i den klubban.
Jag har en nedloftad fw5 i ls-version som slås medium-lågt med draw eller högt med en liten hint av draw. Det går att hugga fram en fade men då tappar jag otroligt med längd.

I praktiken kan jag lägga ur någon av dessa men den ”inbyggda” skruven är behaglig att ha med i bagen. Jag har även en hybrid (+ att jag har 3 till i förrådet) som lever sitt egna liv. Det enda praktiska jag kan lita på är låga rullare med lätt draw.

Så vad är poängen!?
-Jo, 3:an ska inte passa mig, 5:an är väl på gränsen och hybriden ska fungera klockrent.
Detta är i teorin och det är också vad en fitter/säljare skulle säga. I praktiken är det alltså tvärtom och det har jag fått klura ut själv med trial and error.
Alltså, skit i säljare och vad idioter (😔) på internet säger om vilken klubba som bör fungera. Testa på bana och bilda en egen uppfattning. Kanske funkar en gammal j1 bättre än en hybrid för just DET som DU vill få ut.

Egon
Användarens profilbild
Ringman76
Inlägg: 104
Blev medlem: 04 apr 2015, 15:51

Egon skrev: 09 jun 2023, 11:56 Man måste titta lite på hur klubborna ser ut och sen hur de presterar ist.f att titta på vad de ”heter” och vilket loft de sägs ha.

Jag har en strong fw3 som slås medium-lågt med fade och högt med rak bollbana. Det finns ingen draw i den klubban.
Jag har en nedloftad fw5 i ls-version som slås medium-lågt med draw eller högt med en liten hint av draw. Det går att hugga fram en fade men då tappar jag otroligt med längd.

I praktiken kan jag lägga ur någon av dessa men den ”inbyggda” skruven är behaglig att ha med i bagen. Jag har även en hybrid (+ att jag har 3 till i förrådet) som lever sitt egna liv. Det enda praktiska jag kan lita på är låga rullare med lätt draw.

Så vad är poängen!?
-Jo, 3:an ska inte passa mig, 5:an är väl på gränsen och hybriden ska fungera klockrent.
Detta är i teorin och det är också vad en fitter/säljare skulle säga. I praktiken är det alltså tvärtom och det har jag fått klura ut själv med trial and error.
Alltså, skit i säljare och vad idioter (😔) på internet säger om vilken klubba som bör fungera. Testa på bana och bilda en egen uppfattning. Kanske funkar en gammal j1 bättre än en hybrid för just DET som DU vill få ut.

Egon
Ja så kan man se på saken om man är en duktig golfare. Jag försöker bara slå rakt 😆.

Nä upptäckte igår att det skiljer ca 5m mellan min Fw7 21° och Hybriden på 23,5°. Så jag spelar hellre med fw7 eftersom den känns säkrare. Plus att det blir en härlig höjs på slaget in mot greenen. Stannar snabbt. Medans hybriden blir lite mera rull på. Men ska ge det en ny chans imorgon på banan.
Driver: Tm Sim Max D 9°
Fairwaywood: Tm M4 15° och 18°
Järn: TM P770 4 - Pw
Wedgar: TM W Milled grind 50,54,58
Putter: TM Spider Tour black 37"
Grepp: Golfpride Cp2 wrap midz, Superstroke 2.0 XL
Skriv svar