Golf är inte kul längre...

Här snackar vi träning och övningar...
Niklas
Inlägg: 1081
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Sandstream skrev: 02 sep 2021, 12:48
Niklas skrev: 01 sep 2021, 10:13Jag kan tänka mig att testa om det är torrt så det rullar bra, vindstilla så man slipper motvind, varmt så det går längre och jag känner mig bekväm med drivern. Alltså, kanske aldrig, men kan hända. Problemet är egentligen de långa järnen där mer än drivern för egen del.
Nu beror det så klart på vilken bana man spelar men jag upplevde inte att jag behövde slå mer långa järn än från gult.
På P5:orna slog jag min H3 som andra slag och sen var det "vanliga" järn in.

Testa! Du kanske gillar det! :)


:? :? :?

Nej, jag är kanske slö men jag förstår inte det?

Om hålet är 380 meter från gul, en ok driver på 230 meter ger en järn-sjua kvar. Från vit är hålet 400 meter kanske och samma drive ger en järn-femma kvar? O.s.v.
Hcp: ~12
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Niklas skrev: 03 sep 2021, 09:07 :? :? :?

Nej, jag är kanske slö men jag förstår inte det?

Om hålet är 380 meter från gul, en ok driver på 230 meter ger en järn-sjua kvar. Från vit är hålet 400 meter kanske och samma drive ger en järn-femma kvar? O.s.v.
Som jag skrev beror det på vilken bana man spelar och självklart vilka klubbor man brukar slå.

I det här fallet var det Castle course på Bro-Hof och de har bara en lång P4 och det är 6:an. Där slog jag en okej drive och hade 190 kvar = H3 för mig.
I normala fall kanske jag står med J6-J5 beroende på pinplacering.
Övriga P4 har vit tee ganska nära gul, tex på 8, 14 och 16.

P5:orna når jag nästan aldrig på två i vanliga fall så det blev H3 på de flesta från vitt där jag normalt kanske slår J4-J6.

Men som sagt, prova! Det är faktiskt ganska kul och många banor är enligt mig finare och bättre från vitt :)

EDIT: 18 är mindre kul från vitt när man inte slår så långt. Fick sikta rejält vänster och tror jag fick slå J5 in där jag normalt står med J8-J7 så lite rätt har du ;)
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

långryggen skrev: 02 sep 2021, 13:04Gör det ibland, likaså från rött ibland.
Lirade Riksten från vitt i somras. Det blev en del nya slag, det öppnade upp för en hel del nya alternativ, kanske främst i form av ganska många drives.
Att gå från samma tee dag ut och dag in blir lite trist. Att testa en längre eller kortare tee tror jag fler skulle prova! :)
Egon
Inlägg: 873
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Sandstream skrev: 03 sep 2021, 09:32
långryggen skrev: 02 sep 2021, 13:04Gör det ibland, likaså från rött ibland.
Lirade Riksten från vitt i somras. Det blev en del nya slag, det öppnade upp för en hel del nya alternativ, kanske främst i form av ganska många drives.
Att gå från samma tee dag ut och dag in blir lite trist. Att testa en längre eller kortare tee tror jag fler skulle prova! :)
Jag roddar en gubbliga med 16 spelare och vi har alltid (chefen bestämmer) varierat tee under de 15-20ggr/år vi spelar. Flest gul, lite färre röd och några vit. I år la vi in blå men det backar vi på till nästa år. Andra gubbligor kör kategoriskt gul tee/pb. Det jag märker är att de med hcp.14-20 har oerhört olika nytta av röd vs gul tee. Från vit tee chokat många. ;)
Nyttig lärdom och i min bok är det extra nice när en skitrunda, mentalt, kan bortförklaras med att man spelat från ”fel” tee.

Personligen har jag inte en chans med 0-2 slag från rött. Därav spelar vi oftast slag från den tee’n. ;)

Egon
Användarens profilbild
McRuff
Inlägg: 260
Blev medlem: 14 jan 2021, 13:42

Golf = hasardspel?

Gick 27 igår. Första 18 började bra de första tre hålen. Rundan slutade med 7(!) streck och 29 poäng och herrejösses många slag. (Härdsmälta)

Blev frustrerad och gick ut för 9 hål till. Då slår jag till med 26 poäng och 4 bogeys 5 par, inkl. ett par koppsnurr för birdie.

Några dåliga drives och transportslag kostade en del, men lyckades runt green och hade bara ett halvdant järnslag över de nio hålen.

Jag fattar knappt hur man kan vara så ojämn. Skillnaden över 18 hål är 25(!) slag.

Nu är jag taggad på att komma ut och försöka hitta tillbaka till den där känslan som fick att spela som en singel-hcp. Hur svårt kan det va? 🤪


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1362
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

Niklas skrev: 03 aug 2021, 08:20 Tänkte på denna tråd när jag läste detta om Simone Biles i OS:

"”Twisties”, eller ”performance blocks” som det även kallas, är ett av hennes specialområden och något som drabbade idrottare kommer till henne för att få behandling för.

Fenomenet är inte enbart återkommande inom gymnastik utan även inom idrotter som simhopp, konståkning, golf och cricket.

– Du får en rädsla och oro kopplat till det som nyss var självklart. Rörelser som tidigare var motoriskt automatiserade ”övertänks” och avautomatiseras vilket gör att du inte längre kan utföra det, vilket blir bekymmersamt om du är en idrottare på hög nivå, fortsätter Klara Edlund.

– Hjärnan vill helt enkelt inte göra det som kroppen kan.

Att en idrottsutövare drabbas av ”twisties” kan ha sitt ursprung i svår stress, emotionella övergrepp, trauman, oro eller ångest. Men den utlösande faktorn kan också vara själva tillfället då känslan av att tappa kontrollen infinner sig."

Tänker just att detta kallas yips i golf. Intressant fenomen. Vanligast är väl med puttern men läst att det hänt proffs med drivern också. Jag behöver en ny svingtanke varannan vecka ungefär för att jag inte ska haka upp mig. Bara för att bryta mönster.
Exakt det där har jag just nu. Började med några sockets med SW och sen kröp det ner i korta järnen. Började bli rädd för min egen swing och fick inte bort tanken på ur huvudet. Just där är jag nu.
Började svinga annorlunda och klubborna kändes bara tunga och okontrollerbara. Även drivern som funkat så bra, funkade inte heller.
WITB

Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu

---
Hemmaklubb Wattholma GK.

Youtube | Twitter | Instagram | Hemsida
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

svingit skrev: 02 apr 2022, 00:55 Exakt det där har jag just nu. Började med några sockets med SW och sen kröp det ner i korta järnen. Började bli rädd för min egen swing och fick inte bort tanken på ur huvudet. Just där är jag nu.
Började svinga annorlunda och klubborna kändes bara tunga och okontrollerbara. Även drivern som funkat så bra, funkade inte heller.
Inget att oroa sig för. Socketsjukan, svingyips eller twisties har nog 90% av Sveriges golfare tagit sig igenom. Det finns alltid en lösning, vilket oftast är enklare än man tror.
Egon
Inlägg: 873
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

svingit skrev: 02 apr 2022, 00:55
Niklas skrev: 03 aug 2021, 08:20 Tänkte på denna tråd när jag läste detta om Simone Biles i OS:

"”Twisties”, eller ”performance blocks” som det även kallas, är ett av hennes specialområden och något som drabbade idrottare kommer till henne för att få behandling för.

Fenomenet är inte enbart återkommande inom gymnastik utan även inom idrotter som simhopp, konståkning, golf och cricket.

– Du får en rädsla och oro kopplat till det som nyss var självklart. Rörelser som tidigare var motoriskt automatiserade ”övertänks” och avautomatiseras vilket gör att du inte längre kan utföra det, vilket blir bekymmersamt om du är en idrottare på hög nivå, fortsätter Klara Edlund.

– Hjärnan vill helt enkelt inte göra det som kroppen kan.

Att en idrottsutövare drabbas av ”twisties” kan ha sitt ursprung i svår stress, emotionella övergrepp, trauman, oro eller ångest. Men den utlösande faktorn kan också vara själva tillfället då känslan av att tappa kontrollen infinner sig."

Tänker just att detta kallas yips i golf. Intressant fenomen. Vanligast är väl med puttern men läst att det hänt proffs med drivern också. Jag behöver en ny svingtanke varannan vecka ungefär för att jag inte ska haka upp mig. Bara för att bryta mönster.
Exakt det där har jag just nu. Började med några sockets med SW och sen kröp det ner i korta järnen. Började bli rädd för min egen swing och fick inte bort tanken på ur huvudet. Just där är jag nu.
Började svinga annorlunda och klubborna kändes bara tunga och okontrollerbara. Även drivern som funkat så bra, funkade inte heller.
Har haft och lider fortfarande i viss mån av samma saker.
Tricket är att lura kroppen.
Det som uppenbart inte funkar är att försöka styra slutresultat mha. utgångspunkt - själva felet. Ex. Slutet blad ger hook… ”aha, jag försöker hålla bladet öppet”.
- Glöm, lägg ner… hjärnan kan inte processa och exekutera en sån sak.
Däremot så kan det klassiska skämtet ”vrid över tummen” ge en bättre bild av vad som egentligen behövs. Dvs. En förändring som ändrar flödet och ger effekt på bladet utan att man styr bladet medvetet.
Nu funkar alla såna här tips o trix olika och det är därför som det finns otroligt många ”fixar” som utlovar att lösa specifika problem.

Det jag lärt mig under många år är att övning inte nödvändigtvis behöver ge den färdighet.man söker. Det kan bli värre om man inte har den fysiska förmågan OCH om det är någon gång det verkligen behövs en tränare så är det i det momentet. Mcllroy hade aldrig svingat som Mcllroy med DJ’s fysik. Att Ni/Jag ska försöka svinga som Mcllroy är fullständigt befängt.

Ändå…
Jag och många med mig kan slå i princip varenda slag i golfmanualen…. på beställning.
Den kunskapen/förmågan hade jag gladeligen bytt bort mot en ”effortless” sving med 20-30m till som bara kan skruva åt ett håll. Det låter kanske som en utopi men det jag vill få fram är att målet kanske bör vara ett helt annat än det vi oftast övar på.

Egon
Skriv svar