Svinghastighet

Här snackar vi träning och övningar...
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Niklas skrev: 22 feb 2023, 09:40 Är det någon som vet vad som är den mest avgörande faktorn för svinghastighet som begränsar en? Känner lite att oavsett vad jag gör så kommer jag aldrig slå en järn-7 längre än 145 meter. Det är med en bra träff och 0 meter i sidled. Sen andra klubborna +-10 meter varje steg. Ja, det är helt ok för att spela alla banor upp till 6000 meter från gul tee (beroende på banans par såklart) med chans på GIR på alla hål utom kanske längsta par 4 hålen. Men jag kommer aldrig ställa upp i KM från vit tee med de längderna. Och anledningen till att jag skriver längderna med järnen är för att det är par 3:or jag inte förstår hur man skulle klara från vit tee. Par 3 hålen på hemmabanan från vit tee: 175 meter, 177 meter. 165 meter, 186 meter och slutligen 195 meter... Det där blir inget kul. Som 34 år gammal och ok vältränad (2x kroppsvikt i marklyft) känns det ändå som jag saknar en del längd, men vet inte alls hur jag ska få ut mer. Har ganska svaga axlar och alltid haft det, kan det vara ett stort problem?

Visst kan leva med dessa längder, men kommer inte kunna utvecklas mycket mer som golfspelare i det långa spelet som det känns nu. Skulle jag kunna få 10 meter mer skulle det vara ganska stor skillnad. Med bibehållen kontroll såklart. Någon som hittat mer längd på något sätt?
Svaret på din fråga är kort och gott teknik. Hur du använder kroppen och den styrka du har till att få ut effektiviteten i klubban. Kan du dra upp dubbla kroppsvikten i marklyft är du starkare än majoriteten av proffsgolfarna där ute, åtminstone i den övningen.
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

MaxP skrev: 24 feb 2023, 11:27
Niklas skrev: 22 feb 2023, 09:40 Är det någon som vet vad som är den mest avgörande faktorn för svinghastighet som begränsar en? Känner lite att oavsett vad jag gör så kommer jag aldrig slå en järn-7 längre än 145 meter. Det är med en bra träff och 0 meter i sidled. Sen andra klubborna +-10 meter varje steg. Ja, det är helt ok för att spela alla banor upp till 6000 meter från gul tee (beroende på banans par såklart) med chans på GIR på alla hål utom kanske längsta par 4 hålen. Men jag kommer aldrig ställa upp i KM från vit tee med de längderna. Och anledningen till att jag skriver längderna med järnen är för att det är par 3:or jag inte förstår hur man skulle klara från vit tee. Par 3 hålen på hemmabanan från vit tee: 175 meter, 177 meter. 165 meter, 186 meter och slutligen 195 meter... Det där blir inget kul. Som 34 år gammal och ok vältränad (2x kroppsvikt i marklyft) känns det ändå som jag saknar en del längd, men vet inte alls hur jag ska få ut mer. Har ganska svaga axlar och alltid haft det, kan det vara ett stort problem?

Visst kan leva med dessa längder, men kommer inte kunna utvecklas mycket mer som golfspelare i det långa spelet som det känns nu. Skulle jag kunna få 10 meter mer skulle det vara ganska stor skillnad. Med bibehållen kontroll såklart. Någon som hittat mer längd på något sätt?
Svaret på din fråga är kort och gott teknik. Hur du använder kroppen och den styrka du har till att få ut effektiviteten i klubban. Kan du dra upp dubbla kroppsvikten i marklyft är du starkare än majoriteten av proffsgolfarna där ute, åtminstone i den övningen.
Anar ju det när man ser en sådan som Will Zalatoris eller Justin Thomas. Eller när man spelar med några pinnsmala gymnasieungdomar som slår den långt förbi en själv. Bara så svårt att veta exakt var kraften försvinner någonstans i svingen känner jag. Har väl mycket med sekvensering och sånt. Aja, får fortsätta jobba med tekniken.
Hcp: ~12
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Niklas skrev:
MaxP skrev: 24 feb 2023, 11:27
Niklas skrev: 22 feb 2023, 09:40 Är det någon som vet vad som är den mest avgörande faktorn för svinghastighet som begränsar en? Känner lite att oavsett vad jag gör så kommer jag aldrig slå en järn-7 längre än 145 meter. Det är med en bra träff och 0 meter i sidled. Sen andra klubborna +-10 meter varje steg. Ja, det är helt ok för att spela alla banor upp till 6000 meter från gul tee (beroende på banans par såklart) med chans på GIR på alla hål utom kanske längsta par 4 hålen. Men jag kommer aldrig ställa upp i KM från vit tee med de längderna. Och anledningen till att jag skriver längderna med järnen är för att det är par 3:or jag inte förstår hur man skulle klara från vit tee. Par 3 hålen på hemmabanan från vit tee: 175 meter, 177 meter. 165 meter, 186 meter och slutligen 195 meter... Det där blir inget kul. Som 34 år gammal och ok vältränad (2x kroppsvikt i marklyft) känns det ändå som jag saknar en del längd, men vet inte alls hur jag ska få ut mer. Har ganska svaga axlar och alltid haft det, kan det vara ett stort problem?

Visst kan leva med dessa längder, men kommer inte kunna utvecklas mycket mer som golfspelare i det långa spelet som det känns nu. Skulle jag kunna få 10 meter mer skulle det vara ganska stor skillnad. Med bibehållen kontroll såklart. Någon som hittat mer längd på något sätt?
Svaret på din fråga är kort och gott teknik. Hur du använder kroppen och den styrka du har till att få ut effektiviteten i klubban. Kan du dra upp dubbla kroppsvikten i marklyft är du starkare än majoriteten av proffsgolfarna där ute, åtminstone i den övningen.
Anar ju det när man ser en sådan som Will Zalatoris eller Justin Thomas. Eller när man spelar med några pinnsmala gymnasieungdomar som slår den långt förbi en själv. Bara så svårt att veta exakt var kraften försvinner någonstans i svingen känner jag. Har väl mycket med sekvensering och sånt. Aja, får fortsätta jobba med tekniken.
Antalet ställen att tappa fart är många. Bild Kämpa på Bild


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Pitcharen
Inlägg: 7
Blev medlem: 24 maj 2019, 19:12
Ort: Göteborg

Jag har samma slaglängder som dig med järn. Jag känner också att jag behöver få upp hastigheten i klubban på något sätt för att utvecklas mer.
Men... Jag har ändå 3-4 i hcp... Så för dig kan jag lova att det går att utvecklas även utan att öka farten. Du är också mycket starkare än mig, så det ska nog kunna ordna sig.

Och vad gäller KM, ställ upp om du vill ändå. Med de par 3 hålen du pratar om, kolla GIT vad olika spelare hade på dem i förra KM. Jag gissar att man inte tappar nåt värst på fältet med bogey i snitt på KM om hålen är så långa.
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Pitcharen skrev: 26 mar 2023, 21:15 Jag har samma slaglängder som dig med järn. Jag känner också att jag behöver få upp hastigheten i klubban på något sätt för att utvecklas mer.
Men... Jag har ändå 3-4 i hcp... Så för dig kan jag lova att det går att utvecklas även utan att öka farten. Du är också mycket starkare än mig, så det ska nog kunna ordna sig.

Och vad gäller KM, ställ upp om du vill ändå. Med de par 3 hålen du pratar om, kolla GIT vad olika spelare hade på dem i förra KM. Jag gissar att man inte tappar nåt värst på fältet med bogey i snitt på KM om hålen är så långa.
Sant, när svingen fungerat har det mest varit puttningen som förstört. Det är så illa att man har 50% GIR men ändå över 80 slag så vet var jag tappar någonstans... Men jag fick lite mer fart i klubban senaste träningspasset med tränare. Mitt problem är att ha högst hastighet vid själva träffögonblicket. För några år sedan var det för tidigt, nu verkar det vara efter bollträffen. Så jag vet ju att energin finns där, men den växlar inte över vid rätt tillfälle.

Kollade faktiskt vad proffsen hade på Europatour-kvalet i höstas (steg 1) och det var ganska höga scorer måste jag säga på Arlandastad. Då såg jag till att kolla de som hade proffsstatus också. Så det är ingen enkel bana.
Hcp: ~12
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Nej, måste tyvärr återbesöka ämnet för jag har tappat ca 10% på två år. Egentligen var det redan förra året det var tydligt märkbart, men hade slarvat med träning så trodde det var det. Tillbringat stor del av vintern på gymmet och det har gjort absolut ingenting för min svinghastighet. Funderar på ett besök hos sjukgymnast för på två år har jag upplevt fraktur vänster lilltå (typ mittentå, kollade aldrig upp men var extremt jobbigt att köra bil i två månader efter det och gör ont ibland fortfarande), något som högg till i bröstbenet när jag backade ur en parkering förra sommaren och som känns av ibland fortfarande, överbelastat vänster fotled från skidåkning i vintras (kanske stressfraktur) och nu senast ont från rotatorcuff i vänster axel. Det känns helt hopplöst, för två år sedan hade jag inget problem alls och svingade i 95-100 mph med driver. Nu igår var det 87 mph... Det går inte. Och förstår inte varför allting hänt på vänstersidan :lol: . Men TW kan ju svinga med bara ett fungerande ben snabbt så vill inte skylla på det heller bara så irriterad just nu hur långsam svingen är. Lite lätt nedstämd av det faktiskt. Jo, jag vet, det är bara golf, men ja...
Hcp: ~12
eGolf
Inlägg: 60
Blev medlem: 16 mar 2022, 10:17
Ort: Västerås

Niklas skrev: 17 apr 2023, 06:33 Nej, måste tyvärr återbesöka ämnet för jag har tappat ca 10% på två år. Egentligen var det redan förra året det var tydligt märkbart, men hade slarvat med träning så trodde det var det. Tillbringat stor del av vintern på gymmet och det har gjort absolut ingenting för min svinghastighet. Funderar på ett besök hos sjukgymnast för på två år har jag upplevt fraktur vänster lilltå (typ mittentå, kollade aldrig upp men var extremt jobbigt att köra bil i två månader efter det och gör ont ibland fortfarande), något som högg till i bröstbenet när jag backade ur en parkering förra sommaren och som känns av ibland fortfarande, överbelastat vänster fotled från skidåkning i vintras (kanske stressfraktur) och nu senast ont från rotatorcuff i vänster axel. Det känns helt hopplöst, för två år sedan hade jag inget problem alls och svingade i 95-100 mph med driver. Nu igår var det 87 mph... Det går inte. Och förstår inte varför allting hänt på vänstersidan :lol: . Men TW kan ju svinga med bara ett fungerande ben snabbt så vill inte skylla på det heller bara så irriterad just nu hur långsam svingen är. Lite lätt nedstämd av det faktiskt. Jo, jag vet, det är bara golf, men ja...
Sitter i lite samma båt så vet hur det är. Små krämpor här och där, småbarn som tar en stor del av krafterna, och passerat 35-års strecket så nu går det bara utför 😁
Hemmaklubb Surahammars GK
HCP 15
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

eGolf skrev: 17 apr 2023, 17:21
Niklas skrev: 17 apr 2023, 06:33 Nej, måste tyvärr återbesöka ämnet för jag har tappat ca 10% på två år. Egentligen var det redan förra året det var tydligt märkbart, men hade slarvat med träning så trodde det var det. Tillbringat stor del av vintern på gymmet och det har gjort absolut ingenting för min svinghastighet. Funderar på ett besök hos sjukgymnast för på två år har jag upplevt fraktur vänster lilltå (typ mittentå, kollade aldrig upp men var extremt jobbigt att köra bil i två månader efter det och gör ont ibland fortfarande), något som högg till i bröstbenet när jag backade ur en parkering förra sommaren och som känns av ibland fortfarande, överbelastat vänster fotled från skidåkning i vintras (kanske stressfraktur) och nu senast ont från rotatorcuff i vänster axel. Det känns helt hopplöst, för två år sedan hade jag inget problem alls och svingade i 95-100 mph med driver. Nu igår var det 87 mph... Det går inte. Och förstår inte varför allting hänt på vänstersidan :lol: . Men TW kan ju svinga med bara ett fungerande ben snabbt så vill inte skylla på det heller bara så irriterad just nu hur långsam svingen är. Lite lätt nedstämd av det faktiskt. Jo, jag vet, det är bara golf, men ja...
Sitter i lite samma båt så vet hur det är. Små krämpor här och där, småbarn som tar en stor del av krafterna, och passerat 35-års strecket så nu går det bara utför 😁
Trodde man hade 10 år kvar iaf :lol: . Svarar på ditt PM senare idag!
Hcp: ~12
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Ni som vill öka i hastighet har ni testat ett system / program som Super Speed Sticks?
https://www.youtube.com/watch?v=u8VgYsCZEtA

Jag upplevde det som ett riktigt bra sätt att öka farten.
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Som Max skrev så är det endast teknik.
Vet inte vilken svingcoach som myntat uttrycket men ”practice makes permanent, not perfect” stämmer till 100%. Det tål att tänka på dvs. att träna på rätt saker så att man inte nöter in en massa fel och kompromisser i svingen.

Jag har i vår gått från 180ish meter carry till dryga 200. Värme gör sitt men även ett omtag på tekniken har gett resultat. Då jag har spelat runt hcp.3 så tänker man kanske att en sving á la bättre spelare/proffs är den mall/inspiration som borde gälla. Tvärtom så har jag tittat på en kompis som har hcp.18 (ingen skolad sving alls) och försökt bena ut vad han gör rätt för att få den längd han har.

Så… nu är det mindre tourigt, mindre höftrörelser och betydligt lugnare med mer styr på bladet. Har säkert hittat 5-10 mph bara där. Det betyder på inget sätt att den sving jag anammat tidigare är kass bara att läckorna är svårfixade för mig just nu. För 10 år sedan var jag rörligare.

Egon
Skriv svar