Puttövningar

Här snackar vi träning och övningar...
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Igår tränade jag lite bollstart, lite längdkänsla med Cobran :)
Orkade dock inte sätta upp porten som är på bilden.

Men den övningen rekommenderas varmt.

Bild
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Bump från 2016!

Golf.com har gjort en bra artikel med puttövningar som är värd att länka


https://www.golf.com/instruction/puttin ... n-try/amp/


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
robin.palmkvist
Inlägg: 127
Blev medlem: 02 feb 2019, 15:38

Vad anser ni vara okej med antal puttar på en runda? Jag brukar ligga på 32-34 puttar per runda och känner att jag borde kunna plocka bort en del.
Har tänkt att under höst/vinter ska jag försöka lägga ner väldigt mycket tid puttningen och chip/pitch.
Det jag har svårast med är längdkontrollen på de riktigt långa puttarna 15m och längre, och de där otroligt onödiga 1,5m missarna något förslag på en bra övning för just det?

Spindeln ska jag se till att testa, lite svårt bara när där är smockat med folk på övningsområdet
---------------‐---------------------------
Driver: Ping G410 9°
FW3: Ping G400 SFT 16°
Hybrid 3: Ping G400 19°
Järn: 4-PW Titliest AP2 718
Wedge 50°: Cleveland RTX-3
Wedge 56°: Cleveland RTX-3
Wedge 60°: Nike SV
Putter: Cleveland VP1 med Pistol GT 2.0
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

robin.palmkvist skrev: 12 okt 2020, 11:13 Vad anser ni vara okej med antal puttar på en runda? Jag brukar ligga på 32-34 puttar per runda och känner att jag borde kunna plocka bort en del.
Har tänkt att under höst/vinter ska jag försöka lägga ner väldigt mycket tid puttningen och chip/pitch.
Det jag har svårast med är längdkontrollen på de riktigt långa puttarna 15m och längre, och de där otroligt onödiga 1,5m missarna Bild något förslag på en bra övning för just det?

Spindeln ska jag se till att testa, lite svårt bara när där är smockat med folk på övningsområdet Bild
Från 1,5 meter (5 feet) missar PGA-tour spelarna 1 av 5. Kan du få i hälften ska du vara glad.
robin.palmkvist
Inlägg: 127
Blev medlem: 02 feb 2019, 15:38

Sandstream skrev:
robin.palmkvist skrev: 12 okt 2020, 11:13 Vad anser ni vara okej med antal puttar på en runda? Jag brukar ligga på 32-34 puttar per runda och känner att jag borde kunna plocka bort en del.
Har tänkt att under höst/vinter ska jag försöka lägga ner väldigt mycket tid puttningen och chip/pitch.
Det jag har svårast med är längdkontrollen på de riktigt långa puttarna 15m och längre, och de där otroligt onödiga 1,5m missarna Bild något förslag på en bra övning för just det?

Spindeln ska jag se till att testa, lite svårt bara när där är smockat med folk på övningsområdet Bild
Från 1,5 meter (5 feet) missar PGA-tour spelarna 1 av 5. Kan du få i hälften ska du vara glad.
Jo men jag pratar om de där totalt onödiga, helt raka puttarna som gör att man har en nästan lika lång retur igen... Bild
---------------‐---------------------------
Driver: Ping G410 9°
FW3: Ping G400 SFT 16°
Hybrid 3: Ping G400 19°
Järn: 4-PW Titliest AP2 718
Wedge 50°: Cleveland RTX-3
Wedge 56°: Cleveland RTX-3
Wedge 60°: Nike SV
Putter: Cleveland VP1 med Pistol GT 2.0
joakim.pekkari
Inlägg: 789
Blev medlem: 07 jun 2017, 19:48
Ort: Lund
Kontakt:

robin.palmkvist skrev:Vad anser ni vara okej med antal puttar på en runda? Jag brukar ligga på 32-34 puttar per runda och känner att jag borde kunna plocka bort en del.
Har tänkt att under höst/vinter ska jag försöka lägga ner väldigt mycket tid puttningen och chip/pitch.
Det jag har svårast med är längdkontrollen på de riktigt långa puttarna 15m och längre, och de där otroligt onödiga 1,5m missarna Bild något förslag på en bra övning för just det?

Spindeln ska jag se till att testa, lite svårt bara när där är smockat med folk på övningsområdet Bild
Hur många puttar jag tycker är okej beror helt på hur mycket greener jag träffar, men snittet brukar ligga runt 30 puttar och då räknar jag med att träffa ca 10 greener. För varje green jag missar hoppas jag ju på att kunna ta bort en putt såklart. Finns rundor där jag puttat ganska dåligt men ändå haft 25 puttar då jag chippat magiskt eller slagit bra puttar från foregreen.

Att missa puttar utanför ca 1 meter får man räkna med och att en treputt händer inland om du är utanför 8m får man också acceptera.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
WITB 2021
TaylorMade SIM 9°
Titleist 917F3 13,5°
TaylorMade P790 UDI J2
Srixon Z 585 J3-J4, Z 785 J5, Z Forged J6-PW
Cleveland RTX 4 Raw 50, 54, 58
Scotty Cameron Studio Style Newport 2 / TM Spider X
Hcp: Scratch
Klubb: PGA Sweden National
robin.palmkvist
Inlägg: 127
Blev medlem: 02 feb 2019, 15:38

Testade Spindeln av MaxP idag, hade 1 och 2 puttlängder ifrån och tog nästan 45min att klara den trots mörker och elljus.
Men en rolig och fruktansvärt enerverande övning!
Men jag förstår tanken med den, de 4 första puttarna inom 1 puttlängd var "enkla" men att behöva göra om allt om man missade någon av de 2 sista puttarna gjorde ju att både koncentrationen och pulsen ökade lite. Så perfekt träning för att klara av att prestera på banan sen också!

Sent from my SM-G950F using Svensktgolfforum mobile app

---------------‐---------------------------
Driver: Ping G410 9°
FW3: Ping G400 SFT 16°
Hybrid 3: Ping G400 19°
Järn: 4-PW Titliest AP2 718
Wedge 50°: Cleveland RTX-3
Wedge 56°: Cleveland RTX-3
Wedge 60°: Nike SV
Putter: Cleveland VP1 med Pistol GT 2.0
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Vill du träna som Justin Rose på övningsgreen?

https://youtu.be/B4jrvkWmP9M

Otroligt vilken noggrannhet! Tänk om man själv skulle stå med vattenpass på övningsgreenen!


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Skriv svar