Köra lektioner hos två olika tränare parallellt?

Här snackar vi träning och övningar...
Mikeryder
Inlägg: 57
Blev medlem: 06 apr 2015, 18:28

Hallå på forumet!

Jag står inför ett dilemma och kom på att det är ju bäst att fråga här. :) Jag har flyttat ifrån "min" tränare så det är väldigt svårt att träna med honom, men det kan bli ett par-tre antal lektioner på en säsong förhoppningsvis. Jag överväger att istället köra ett lektionspaket med en lokal tränare som komplement. Det kunde lätt bli 5-lektionspaket med en tränare som är enklare att träffa och som sagt, ett fåtal med den tränare som känner min sving väldigt bra och jag får bra utbyte av.

Är det en fördel att få fler infallsvinklar på ens egen träning eller tror ni det blir pannkaka av det? Jag är singelhandicapare men rår inte på mina brister själv utan behöver extra ögon som troligen direkt ser vad jag kan förbättra och hur jag kan träna upp det.

Jag inbillar mig att det kan hjälpa att få idéer från flera håll men största fördelen skulle vara att jag tidigare och mer får hjälp med hur jag behöver träna. Man tittar ju gärna på lite videos då och då och diskuterar med vänner.
Driver: Titleist 915D2 10,5° Stiff FW: 915F 15° stiff Hybrid: 816H1 19° stiff Järn: 716 AP2 5-pw, 4i T-MB KBS Tour Wedgar: Titleist SM6 50°,54°,58° Putter: Ping Vault Anser 2 Slate.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Mikeryder skrev:Hallå på forumet!

Jag står inför ett dilemma och kom på att det är ju bäst att fråga här. :) Jag har flyttat ifrån "min" tränare så det är väldigt svårt att träna med honom, men det kan bli ett par-tre antal lektioner på en säsong förhoppningsvis. Jag överväger att istället köra ett lektionspaket med en lokal tränare som komplement. Det kunde lätt bli 5-lektionspaket med en tränare som är enklare att träffa och som sagt, ett fåtal med den tränare som känner min sving väldigt bra och jag får bra utbyte av.

Är det en fördel att få fler infallsvinklar på ens egen träning eller tror ni det blir pannkaka av det? Jag är singelhandicapare men rår inte på mina brister själv utan behöver extra ögon som troligen direkt ser vad jag kan förbättra och hur jag kan träna upp det.

Jag inbillar mig att det kan hjälpa att få idéer från flera håll men största fördelen skulle vara att jag tidigare och mer får hjälp med hur jag behöver träna. Man tittar ju gärna på lite videos då och då och diskuterar med vänner.
Arbetar du och din nuvarande tränare mot ett långsiktigt mål/plan? Eller träffas ni bara och du får lite tips?
Jag hade rekommenderat att du berättar läget för båda tränarna och frågar om de kan prata ihop sig om vad du gjort tidigare och vad som planeras framåt, på så vis kan du fortsätta arbetet hos båda tränarna mot samma mål. Vet inte tränare 2 vad tränare 1 har jobbat med så är det garanterat upplagt för en riktig pannkaka!
Mikeryder
Inlägg: 57
Blev medlem: 06 apr 2015, 18:28

Ok, bakgrund så blir det enklare: 4-5 år sedan och tidigare så gick jag ibland till tränare ett. Därför kan han min sving bra vilket ger bra resultat. 2-4 år sedan, ingen träning, mindre golf. För 2 år sedan (2014) gick jag 4-5 lektioner hos tränare 2 här i min stad. Hon var duktig men efter lektionspaketet tyckte jag att det var både sämre och bättre med svingen. Successivt gick det lite bättre senare och det började sakta ordna upp sig. 2015 gick jag en timme hos tränare 1 i studio på hans range, alltså vi filmade, mätte i trackman och jag kunde se bollbanor. Jag upplevde mycket bättre resultat efter den video/mät-lektionen än med tränare 2. Säkert mkt pga. att se på film och utgångsläget var klart bättre; så jämförelsen är nog inte rättvis.

Det finns ingen långsiktig plan ännu, jag har inte kommit till att köra någon lektion än i år. Planen börjar formas i skallen nu. :) Därför börjar jag fundera på att gå till tränare 2 och köra kanske 5x25 min. Hon har troligen tillgång till att filma och mäta nu så det lär hjälpa.

Du har rätt i att jag måste vara tydlig mot båda vad jag har och ska träna på. Jag tror, särskilt om tränare 2 kan filma, att det kan funka rätt bra att få lite fler lektioner med henne och så kör jag en rejäl genomkörare med tränare 1 vid tillfälle för att stämma av. Tack för tipset!
Driver: Titleist 915D2 10,5° Stiff FW: 915F 15° stiff Hybrid: 816H1 19° stiff Järn: 716 AP2 5-pw, 4i T-MB KBS Tour Wedgar: Titleist SM6 50°,54°,58° Putter: Ping Vault Anser 2 Slate.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Mikeryder skrev:Ok, bakgrund så blir det enklare: 4-5 år sedan och tidigare så gick jag ibland till tränare ett. Därför kan han min sving bra vilket ger bra resultat. 2-4 år sedan, ingen träning, mindre golf. För 2 år sedan (2014) gick jag 4-5 lektioner hos tränare 2 här i min stad. Hon var duktig men efter lektionspaketet tyckte jag att det var både sämre och bättre med svingen. Successivt gick det lite bättre senare och det började sakta ordna upp sig. 2015 gick jag en timme hos tränare 1 i studio på hans range, alltså vi filmade, mätte i trackman och jag kunde se bollbanor. Jag upplevde mycket bättre resultat efter den video/mät-lektionen än med tränare 2. Säkert mkt pga. att se på film och utgångsläget var klart bättre; så jämförelsen är nog inte rättvis.

Det finns ingen långsiktig plan ännu, jag har inte kommit till att köra någon lektion än i år. Planen börjar formas i skallen nu. :) Därför börjar jag fundera på att gå till tränare 2 och köra kanske 5x25 min. Hon har troligen tillgång till att filma och mäta nu så det lär hjälpa.

Du har rätt i att jag måste vara tydlig mot båda vad jag har och ska träna på. Jag tror, särskilt om tränare 2 kan filma, att det kan funka rätt bra att få lite fler lektioner med henne och så kör jag en rejäl genomkörare med tränare 1 vid tillfälle för att stämma av. Tack för tipset!
Har du ingen plan - sätt dig ner med tränaren du kommer arbeta mest med och förklara läget, bygg en plan tillsammans. Det kan du sen använda hos andre tränaren när du är där. Det kan ju även vara så att de är bra på olika saker och att du kanske ska fokusera på närspel hos en och långa spelet hos den andra?
Mikeryder
Inlägg: 57
Blev medlem: 06 apr 2015, 18:28

Ja, det är en bra plan. Det blir nog så fast tvärtom, bygger en plan med tränare 2 och när det blir tillfälle med tränare 1 så får han följa upp samma. Eller köra närspel istället, det är praktiskt.
Driver: Titleist 915D2 10,5° Stiff FW: 915F 15° stiff Hybrid: 816H1 19° stiff Järn: 716 AP2 5-pw, 4i T-MB KBS Tour Wedgar: Titleist SM6 50°,54°,58° Putter: Ping Vault Anser 2 Slate.
Skriv svar