Hur dissekerar du en golfrunda?

Här snackar vi träning och övningar...
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Jag har börjat få en del frågor om hur jag coachar spelare på banan och hur saker och ting går till väga när jag lovar en bättre golfare utan träning (kaxigt, jag vet) - så jag skrev ett blogginlägg om det. Detta är utan tvekan de punkter som jag pushar mest när jag har en coachningssession med en spelare som vill bli bättre, förstå, utvärdera och utveckla denna del så lovar jag att det finns slag att spara!

http://www.mxpgolf.se/hur-dissekerar-du-din-golfrunda/
trippelhej
Inlägg: 532
Blev medlem: 19 maj 2014, 14:16

Jag ser inte varför scoring zone skulle vara bättre "statistik" än green träffar och fairwayträffar.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

trippelhej skrev:Jag ser inte varför scoring zone skulle vara bättre "statistik" än green träffar och fairwayträffar.
Bra fråga och jag borde nog haft med det i inlägget.

För det första säger greenträffar och fairwayträffar väldigt lite om spelet för såväl proffs som hobbygolfare. Att du träffar fairway säger egentligen ingenting om vad som händer sen och vad för möjlighet du har därefter. På ett par 5 hål kan du duffa ut drivern på fairway och helt plötsligt spelar den statistiken väldigt lite roll. Samma sak så säger grenträff inte särskilt mycket om du inte vet hur långt det är från bollen till hål eller varifrån du slog bollen. Som sagt kan det snarare vara tvärtom, du kan träffa 18 greener och ändå ha en dålig score vilket i sin tur gör att du ofta kommer tro att du puttar dåligt, men har du alltid 20+ meter till pinnen efter ditt inspel kommer du alltid ha en utmaning att ens tvåputta på avståndet.

Här kan din scoring zone vara mycket mer tydlig, den ger dig koll på hur ofta du ens har en chans att få en score bättre än HCP, den kan också ge dig en möjlighet att se hur många gånger du utnyttjar densamma. Det kan också visa dig när du inte har chansen att scorea att du antingen har räddat dig eller tydligare varför du inte har gjort det.
trippelhej
Inlägg: 532
Blev medlem: 19 maj 2014, 14:16

MaxP skrev:
trippelhej skrev:Jag ser inte varför scoring zone skulle vara bättre "statistik" än green träffar och fairwayträffar.
Bra fråga och jag borde nog haft med det i inlägget.

För det första säger greenträffar och fairwayträffar väldigt lite om spelet för såväl proffs som hobbygolfare. Att du träffar fairway säger egentligen ingenting om vad som händer sen och vad för möjlighet du har därefter. På ett par 5 hål kan du duffa ut drivern på fairway och helt plötsligt spelar den statistiken väldigt lite roll. Samma sak så säger grenträff inte särskilt mycket om du inte vet hur långt det är från bollen till hål eller varifrån du slog bollen. Som sagt kan det snarare vara tvärtom, du kan träffa 18 greener och ändå ha en dålig score vilket i sin tur gör att du ofta kommer tro att du puttar dåligt, men har du alltid 20+ meter till pinnen efter ditt inspel kommer du alltid ha en utmaning att ens tvåputta på avståndet.

Här kan din scoring zone vara mycket mer tydlig, den ger dig koll på hur ofta du ens har en chans att få en score bättre än HCP, den kan också ge dig en möjlighet att se hur många gånger du utnyttjar densamma. Det kan också visa dig när du inte har chansen att scorea att du antingen har räddat dig eller tydligare varför du inte har gjort det.

Jag håller absolut med dig. Samtidigt vet du att något är fel om du har många fw träffar men få greenträffar. Även om du får par

Tar vi mig personligen så har jag svårt att se att jag slår 80% av mina slag med pw inom 8 meter. Jag måste nog ner till 50 eller 56 gradaren. Många hål är för långa för att komma till scoring zonen och några så ligger jag närmare än scoring zonen.

Detta resulterar i att jag rätt sällan kan slå till min scoring zone, antingen ligger jag 10-30m för långt bak eller för långt fram.

Scoring zone betyder inte heller att man ligger på green efter slaget, så chip + putt efter scoring klubban är också viktigt
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

trippelhej skrev: Jag håller absolut med dig. Samtidigt vet du att något är fel om du har många fw träffar men få greenträffar. Även om du får par

Tar vi mig personligen så har jag svårt att se att jag slår 80% av mina slag med pw inom 8 meter. Jag måste nog ner till 50 eller 56 gradaren. Många hål är för långa för att komma till scoring zonen och några så ligger jag närmare än scoring zonen.

Detta resulterar i att jag rätt sällan kan slå till min scoring zone, antingen ligger jag 10-30m för långt bak eller för långt fram.

Scoring zone betyder inte heller att man ligger på green efter slaget, så chip + putt efter scoring klubban är också viktigt
Du identifierade ett fel i texten, jag har gränsen på 60% och inte 80 som jag skrivit (ändrat nu).
Nu vet jag exempelvis inte vad du har för HCP men med tanke på att snittspelaren med 10 i HCP missar 12-13 greener per runda så hamnar de ofta i sin storing zone. Det är inte ovanligt att spelare har en scoring zone som är bara ut till 30-40 meter ifrån green. Det är nästa steg i strategin att utnyttja.

Din scoring zone bör också innebära att greenmiss är extremt sällsynt från avståndet (missar du många greener lär det inte vara din scoring zone).
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1367
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

Som jag förstått det så är då min score zon runt green då jag oftast missar greener (GIR). Hamnar oftast strax utanför på fairway eller ruffen.
Där är jag riktigt bra med mina wedgar och hamnar oftast inom 50-100 cm från hål och enputtar.
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
Skriv svar